نسخه Pdf

13 سال بلاتکلیفی مرد اعدامی

13 سال بلاتکلیفی مرد اعدامی

دادگاه کیفری تهران درباره مرد سرایدار که 13 سال قبل، صاحب باغی را در شهریار به قتل رسانده تصمیم‌گیری می‌کند.
رسیدگی به این پرونده از سال 87 و به‌دنبال قتل هولناک مرد میانسالی در باغش در شهریار آغاز شد. در بررسی‌ها مشخص شد این مرد به‌تنهایی در آن باغ زندگی می‌کرد و بعد از قتل او سرایدار باغ ناپدید شده بود. تحقیقات برای دستگیری مرد سرایدار آغاز و او چند روز بعد دستگیر شد.
متهم به نام ایمان در تحقیقات به این قتل اعتراف کرد و گفت: سال‌ها در این باغ به‌عنوان سرایدار مشغول به کار بودم. این اواخر با هم به مشکل مالی برخورده بودیم و صاحب باغ حقوقم را نمی‌داد. روز قتل سراغش رفتم و خواستم حقوقم را بدهد اما مرا اخراج کرد. از این رفتارش عصبانی شدم و به خانه‌ام رفته و تبری برداشته و ضربه‌ای به گردن او زدم. بعد هم فرار کردم.
پس از رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری یک استان تهران، ایمان به قصاص محکوم شد و حکم در دیوان‌‌عالی کشور تایید شد. او پای چوبه دار رفت اما در آخرین لحظات توانست از اولیای دم شش ماه
مهلت بگیرد.
اولیای دم بعد از آن دیگر پیگیر پرونده نشدند و مرد سرایدار 13 سال در زندان بلاتکلیف ماند. به همین دلیل در نامه‌ای به دادگاه خواستار تعیین تکلیف خود شد. او در شعبه دهم دادگاه به قضات گفت: به خاطر یک لحظه عصبانیت باعث قتل صاحب باغ شدم. در این سال‌ها شرایط بدی را گذراندم. خانواده‌ام هم تحت تاثیر من شرایط بدی دارند. درخواست دارم وضعیتم مشخص شود. اولیای دم جواب تلفن‌هایم را نمی‌دهند. پس از این جلسه قضات به اولیای دم شش ماه فرصت دادند، وضعیت قاتل را مشخص کنند که آنها در این مهلت اقدامی نکردند. به همین دلیل قرار شد بر اساس ماده 429 قانون مجازات اسلامی، قضات دادگاه وضعیت مرد زندانی را مشخص کنند.