بُردباز، ستاره دورهمی‌ها!

اعضای شرکت «فناور گستر آراز آریانا» موفق شده‌اند بازی‌های رومیزی جذاب و پُرطرفداری را با نشان‌تجاری «بُردباز» تولید و روانه بازار کنند

بُردباز، ستاره دورهمی‌ها!

«بازی رومیزی»، «بازی تخته‌ای»، «بُردگِیم» یا هر اسم دیگری که روی آن بگذاریم، نمی‌توانیم از استقبال بالایی که در سال‌های اخیر از این نوع بازی‌ها صورت گرفته چشم‌پوشی کنیم. بازی‌های رومیزی مجموعه‌ای از ابزار و لوازمی هستند که به‌طور اختصاصی برای هر بازی تولید و روش انجام بازی نیز تنها برای همان بازی خاص طراحی می‌شود. استقبال خوبی که طرفداران این‌گونه بازی‌ها در سراسر جهان داشته‌اند، باعث شده بازی‌های باکیفیت بسیار زیادی به بازار عرضه شود؛ اما دسترسی به تمام این بازی‌ها در کشور ما امکان‌پذیر نیست و اگر هم بتوان نسخه‌ اصلی برخی از این بازی‌ها را در بازار پیدا کرد، قیمت بسیار بالایی دارند. این‌گونه از بازی‌ها به‌دلیل ماهیت گروهی‌ و جذابیتی که برای جمعی از دوستان یا اعضای خانواده ایجاد می‌کنند، در کشور ما هم دوباره احیا شده‌اند. از کافه‌های مخصوص بازی گرفته تا ناشرانی که دست به تولید بازی‌های تمام ایرانی یا بازی‌های بومی‌سازی شده خارجی می‌زنند، همه و همه باعث شده که تجربه بازی‌های رومیزی جذاب برای همه میسر شود. در این رابطه شرکت «فناور گستر آراز آریانا» یکی از تولیدکنندگان بازی‌های رومیزی است که با ایجاد و توسعه برند تجاری «بُردباز»، توانسته است گامی موثر در جهت محبوب‌تر شدن این نوع بازی‌ها بردارد.

محمد عرفان انوری، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «فناور گستر آراز آرینا» داستان جالبی از نحوه شکل‌گیری این مجموعه تعریف می‌کند. او می‌گوید: «ایده اصلی کسب‌‌وکار ما در یک کافه بازی و از یک دورهمی ساده به‌وجود آمد؛ سه سال پیش جمع‌شدن در یکی از کافه‌های مخصوص بازی‌های رومیزی و بازی‌کردن با بُردگِیم‌های خارجی، برای من و دو نفر از دوستانم که هرسه دانشجو بودیم، تقریبا به عادتی روزانه تبدیل شده بود؛ اما در یکی از همین دورهمی‌ها این سوال در ذهن‌مان ایجاد شد که باتوجه به نرخ ارز و قیمت بسیار بالایی که این بازی‌های خارجی وارداتی دارند، چرا کسی پیدا نشده است که بازی‌های رومیزی جذاب و پُرطرفدار خارجی را بومی‌سازی کند و در کشور خودمان ارائه دهد؟! این دغدغه ذهنی همراه ما بود تا اینکه تصمیم گرفتیم خودمان دست‌به‌کار شویم!»
انوری در ادامه می‌گوید: «به‌عنوان اولین تجربه، در سال 97 و به‌صورت غیر رسمی، یک بازی پُرطرفدار را انتخاب کردیم و با ترجمه مطالب و تغییر گرافیک نوشتاری آن، بُردگِیمی به‌نام «شاهدخت» را در هزار نسخه روانه بازار کردیم. خوشبختانه در ابتدای مسیرمان استقبال خیلی خوبی از بازی شاهدخت انجام شد و وقتی متوجه شدیم بازار این نوع از بازی‌ها در ایران ظرفیت بالایی دارد، در سال 98 شرکت فناور گستر آراز آریانا را به‌طور رسمی تأسیس کردیم و از همان‌جا بُردباز متولد شد.»
بازی‌های «بُردباز» در یک نگاه
بردباز در شروع فعالیت‌هایش، بومی‌سازی بازی‌های خارجی از طریق ترجمه و طراحی گرافیک آنها را در دستور کارش قرار داده بود و شاهدخت و چند بازی رومیزی دیگر نیز محصول همین خط مشی هستند؛ اما کم‌کم از سال گذشته، تیم بردباز تصمیم گرفت طراحی را جایگزین ترجمه و مرحله جدیدی از فعالیت را آغاز کند.
مدیرعامل بردباز در معرفی بازی‌هایی که شرکت تحت مدیریتش آنها را تولید کرده است می‌گوید: «چهار بازی با نام‌های «شاهدخت»، «ذهن»، «شب‌پره متقلب» و «جاده ابریشم» (در سه نسخه منتشر می‌شود و تا به‌امروز فقط نسخه اول آن روانه بازار شده است) بازی‌های بومی‌سازی شده‌ای هستند که در آنها صرفا ترجمه‌ای از بازی‌های خارجی صورت گرفته است؛ اما دو بازی اخیر ما که «سیاره نهم» و «تهران 1410» نام دارند، بازی‌هایی هستند که تقریبا 80 درصد از کار تصویرسازی و تولید تجهیزات آنها در مجموعه بردباز صورت گرفته است و فقط روش بازی (گِیم‌پِلِی) این بازی‌ها الهام گرفته شده از بُرد‌گِیم‌های خارجی است.»
نقشه راه «بُردباز»
قرار گرفتن در بین پنج تولیدکننده برتر کشور در حوزه بازی‌های رومیزی را می‌توان به‌عنوان یک هدف کوتاه‌مدت در نظر گرفت؛ اما در صدر برنامه‌هایی که تیم مرکزی هفت نفره بردباز به‌عنوان اهداف بلندمدت‌شان درنظر گرفته‌اند، طراحی و ساخت بازی‌های رومیزی 100 درصد ایرانی قرار دارد. انوری دراین‌باره اظهار می‌کند: «زمانی که بتوانیم از صفر تا صد بازی‌های رومیزی را خودمان طراحی و تولید کنیم، شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی که به‌صورت تخصصی در حوزه بُردگِیم برگزار می‌شود، برایمان میسر خواهد شد. معروف‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادها در زمینه بازی‌های رومیزی، معمولا در کشور آلمان برگزار می‌شود و درصورتی‌که بتوانیم در آنها خوش بدرخشیم، مسیر صادرات این‌گونه از بازی‌ها هموار خواهد شد.»



مزایای رقابتی «بُردباز»
هم‌بنیان‌گذار بردباز، درباره ویژگی‌های خاصی که این مجموعه دارد و می‌تواند باعث پیش‌افتادن آن از سایر شرکت‌های مشابه می‌شوند، به جام‌جم می‌گوید: «یکی از این ویژگی‌ها کیفیت بسیار بالایی است که محصولات ما دارد؛ تمام تلاش تیم بردباز این بوده است که در ساخت ابزار و لوازم بازی‌ها، از بهترین مواد ممکن استفاده شود. همچنین برای ما قیمت‌گذاری روی بازی‌ها اهمیت بالایی داشته و سعی کرده‌ایم این قیمت‌گذاری به نحوی باشد که تقریبا تمام اقشار مختلف جامعه بتوانند بُرد‌گِیم را در سبد محصولات فرهنگی خانواده‌شان قرار دهند. می‌توان گفت محصولات ما در مقایسه با سایر تولیدات مشابه در کشور، مقرون‌به‌صرفه‌ترند.»
انوری می‌افزاید: «شاید مهم‌ترین ویژگی بردباز توجه به فرهنگ و سلیقه ایرانی باشد؛ در طراحی و ساخت بازی‌ها، به‌خصوص در دو بازی اخیری که بخش عمده‌ای از طراحی آنها را خودمان برعهده داشتیم، تطابق داشتن با فرهنگ و سلیقه ایرانی در دستور کارمان بوده است تا علاوه‌بر عنصر جذابیت، عامل تعیین‌کننده دیگری نیز به فهرست ویژگی‌های محصولات بردباز اضافه شود.»