در جست‌وجوی مطالبات

در جست‌وجوی مطالبات


سرنخ مشکلات فرهنگیان را که دنبال کنید، بیشترش به مشکلات اقتصادی می‌رسد؛ مشکلاتی که معلمان در سراسر ایران با آن روبه‌رو هستند؛ شبیه هم است که فقط شدت آن فرق می‌کند.
یکی از معلمان بازنشسته لرستانی به خبرنگار جام‌جم در این استان می‌گوید:«خرداد ۹۸ بازنشسته شدم اما متاسفانه نزدیک یک سال است که هنوز مطالبات و پاداش پایان خدمتم را دریافت نکرده‌ام.»
 آن‌طور که او می‌گوید با وجود پیگیری‌های فراوان هنوز به‌جز وعده، چیزی دست و او و دیگر همکارانش را نگرفته‌است.
معلم بازنشسته دیگری حرف‌های همکارش را تکمیل می‌کند و می‌گوید:«دقیقا در شرایط شیوع کرونا و افزایش فشارهای اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌ها، بازنشسته شده‌ام. پرداخت‌نشدن مطالبات و افزایش هزینه‌های زندگی، شرایط نامناسبی را ایجاد کرده‌است.»
 او آرزو می‌کند ‌بازنشسته نمی‌شد‌ و مثل همیشه‌ حقوق می‌گرفت، چراکه این روزها که لقب بازنشسته را یدک می‌کشد دیگر خبری از پاداش و اضافه کار، بن و... ‌نیست و معلمان بازنشسته با حقوق اندک نمی‌توانند روزگار بگذرانند. ‌
 این معلم بازنشسته تاکید می‌کند بیش از ۱۰ماه است به اداره‌کل برای پیگیری مطالباتش مراجعه می‌کند و مانند سایر همکارانش از وعده‌هایی که به او داده می‌شود، ناامید شده‌است‌.
 معلم بازنشسته دیگری می‌گوید‌: پاداش پایان خدمت را آنقدر تکه‌تکه پرداخت می‌کنند که در نهایت و به قول معروف هیچ چیزی دست آدم را نمی‌‌گیرد.
‌‌ عین‌ا... قاسمی‌حدود هشت‌ماه ‌پیش بازنشسته شده‌است. ‌او درباره مشکلاتش به خبرنگار جام‌جم در آذربایجان‌شرقی می‌گوید:«در حال حاضر چیزی از مطالباتم دریافت نکرده‌ام و متاسفانه حتی میزان و زمان پرداخت آن هم نامشخص است.هر بار که به آموزش و پرورش استان مراجعه می‌کنم به من اعلام می‌کنند که این مساله به وزارتخانه مرتبط است و از حیطه اختیارات آنهاخارج است.
 یکی ‌از معلمان بازنشسته استان ایلام نیز به خبرنگار ما می‌گوید:«من 30سال در مناطق محروم ایلام خدمت کردم و حتی برای گذران زندگی مجبور شدم به صورت دو شیفته کار کنم، یعنی تا ظهر در مدارس‌دولتی تدریس می‌کردم و شیفت عصر در یک مدرسه‌خصوصی درس می‌دادم واکنون انتظار دارم همان‌گونه که حقوق و مزایای دیگر شغل‌ها افزایش یافته، حقوق و مزایای بازنشستگان آموزش و پرورش هم به همان صورت افزایش یابد که متاسفانه این‌گونه نیست. »
 مشکلات حق‌التدریسی
درکنار معلمان بازنشسته، معلمان حق‌التدریسی نیز مشکلات زیادی دارند. احمد یکی از معلمان حق‌التدریس لرستانی است. او نیز دل پری از بی‌توجهی به نیازهای معلمان دارد. احمد به خبرنگار جام‌جم در لرستان می‌گوید‌:«متاسفانه هنوز پرونده بسیاری از معلمان حق‌التدریس بررسی نشده و تنها تعداد کمی را برای پیگیری به دانشگاه فرهنگیان معرفی کرده‌اند.»
او تاکید می‌کند:«پرونده این گروه از معلمان نیز در این مرحله قرار دارد و هنوز هیچ معلم حق‌التدریسی ‌مشمول تغییر وضعیت نشده‌است.»
 مشکلات معلمان حق‌التدریس در بیشتر مناطق کشور یکسان است. حمیده قاسم‌خانی یکی از معلمان حق‌التدریس ساکن کرمان‌ از وضعیت بیمه گله می‌کند و می‌گوید:«حق بیمه ‌معلمان حق‌التدریسی فقط بر اساس میزان ساعت کار پرداخت و در طول ماه فقط 13روز بیمه برایمان رد می‌شود.»
او می‌افزاید:«در تعطیلات تابستان نیز به دلیل این‌که مدارس تعطیل است و حقوقی به معلمان حق‌التدریسی پرداخت نمی‌شود، حق بیمه آنها‌ پرداخت نمی‌شود و معلم مجبور است از جیب خود‌حق بیمه‌اش را بپردازد.»
آن طور که قاسم‌خانی توضیح می‌دهد پرداخت حق بیمه بر اساس ساعت کار‌ بر حقوق پرداختی معلمان حق‌التدریسی نیز تاثیر گذار است ‌و باعث شده حقوق دریافتی پایین باشد.
او همچنین با ابراز نگرانی نسبت به این موضوع که اگر روزی معلم حق‌التدریسی بیکار شود،‌ سوابق تدریس او فقط در صورت قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش حفظ می‌شود، عنوان می‌کند:«اگر ما یک سال نتوانیم بنا به دلایلی تدریس کنیم، مراحل گزینشی که انجام داده‌ایم نیز باطل و لغو می‌شود‌.»