گام بلند چین در مدار زمین

چین اصلی‌ترین قطعه از ایستگاه فضایی خود را به مدار فرستاد

گام بلند چین در مدار زمین


چین که پیش از این دو نمونه آزمایشی ایستگاه فضایی را با نام‌های تیانگونگ 1 و2 به فضا فرستاده‌بود، 9اردیبهشت اولین و مهم‌ترین قطعه از ایستگاه فضایی چین (China Space Station یا به اختصارCSS) را به فضا فرستاد. حالا پس از رسیدن قطعه‌اصلی ایستگاه به فضا، چین قصد دارد در 11ماموریت دیگر این ایستگاه فضایی را تا سال 2022 تکمیل کند. این ماموریت‌ها شامل ارسال قطعات دیگر، ارسال خدمه و بار خواهدبود. ایستگاه فضایی تی‌شکل چینی که یک تن جرم دارد از سه قطعه بزرگ که هر سه از بیرون مجهز به بازوهای رباتیک هستند، تشکیل شده است.

قطعه‌مرکزی 18متری که تیان‌هه (Tianhe) به معنی هماهنگی آسمان‌ها نام دارد، به عنوان ایستگاه مدیریت و مرکز کنترل طراحی شده‌است و می‌تواند پذیرای سه فضانورد به مدت شش ماه باشد. دو قطعه دیگر ونتاین (Wentine به‌معنی در جست‌وجوی آسمان‌ها) و منگتیان (Mengtian به‌معنی رویای آسمان‌ها) نام دارد. این دو قطعه 4/14متری که قرار است به عنوان آزمایشگاه استفاده شوند، در ماموریت‌های آینده به طور دائم به دو طرف بدنه اصلی متصل خواهندشد.
برای اتصال فضاپیماهای باری یا فضاپیماهای که فضانوردان را به ایستگاه می‌آورند، دو محل اتصال در دو سوی انتهایی قطعه مرکزی طراحی شده‌است. همچنین یک محل اتصال دیگر نیز در این قطعه وجود دارد که در صورت نیاز بتوانند یک قطعه اضافی را برای گسترش فضای کار، در آینده به آن اضافه کنند.
قطعه منگتیان دارای هوابند است، که به فضانوردان این امکان را می‌دهد بدون آسیب بر اثر تغییر فشار هوا به خارج از ایستگاه فضایی بروند و به تعمیر قطعات یا بررسی آزمایش‌های نصب شده در سطح خارجی ایستگاه فضایی بپردازند.
ایستگاه‌فضایی چین کمتر از یک‌چهارم ایستگاه فضایی بین‌المللی جرم دارد. گوییدونگ مدیر ارشد برنامه فضایی سرنشین‌دار چین می‌گوید: ما در این برنامه قصد رقابت با ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را نداشتیم و طراحی این سه قطعه بر اساس نیاز چین به انجام آزمایش‌های علمی با اندازه و هزینه معقول بوده‌است.
دراین ایستگاه فضایی 14محفظه به اندازه یخچال برای انجام آزمایش‌های علمی تعبیه شده‌است و در سطح خارجی این ایستگاه فضایی بیش از 50جایگاه اتصال وجود دارد که دانشمندان می‌توانند با قرار دادن آزمایش‌ها در فضای خارجی ایستگاه به بررسی واکنش مواد به تابش‌های کیهانی بپردازند.
علوم مورد آزمایش در این ایستگاه فضایی شامل حوزه‌های مختلفی از جمله فیزیولوژی فضایی، زیست‌شناسی، فیزیک سیالات، علم مواد، نجوم و رصد زمین است. برای مثال در این ایستگاه از دقیق‌ترین ساعت جهان و سردترین اتم‌های جهان به منظور پشتیبانی از تحقیقات بنیادی در رابطه با فیزیک کوانتوم و نسبیت عام استفاده خواهدشد.
از دیگر موارد، بررسی تغییرات فاز ماده بین حالت مایع و گاز است، زیرا این فرآیندها در جاذبه پایین بسیار مشخص‌تر می‌شود. از دیگر موارد مطالعه‌ای 31روزه خواهدبود که برای اولین بار به بررسی اثر بی‌وزنی بر سرعت رشد سلول‌های سرطانی در اندامواره روده خواهدپرداخت.
چین اعلام کرده از همکاری دانشمندان سراسر جهان در ایستگاه فضایی خود که برای بیش از 10سال فعالیت طراحی شده‌است، استقبال می‌کند. اما مشخص نیست ایستگاه فضایی چین به دلیل موانع سیاسی چه سطح از همکاری بین‌المللی را دریافت کند. قوانین آمریکا دانشمندان ناسا را به شدت از همکاری مستقیم با چین منع می‌کنند و در اروپا نیز فشار آژانس فضایی اروپا، تأمین بودجه برای پروژه‌هایی که شامل برنامه فضایی چین باشند را دشوار کرده‌است.
منبع:  Scientific American