خیزش توفان انتفاضه   از شیخ جراح

صهیونیست‌ها در جدیدترین جنایات خود اهالی منطقه شیخ جراح را مجبور به کوچ کرده‌اند

خیزش توفان انتفاضه از شیخ جراح

انتشار تصاویر دلخراش سرکوب تظاهرات ساکنان منطقه شیخ‌جراح در قدس شرقی توسط صهیونیست‌ها، بار دیگر پرده از ماهیت رژیم‌اشغالگرقدس و حامیان غربی و عربی تل‌آویو برداشته‌است. ماجرای اخراج خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ‌جراح از سال 2008 آغاز شد و به رغم آن که اردن همه اسناد و مدارک رسمی را که مالکیت فلسطینیان بر این منازل را ثابت می‌کند ارائه کرده‌است، سیاست رژیم‌اشغالگر برای کوچاندن فلسطینیان همچنان ادامه دارد.

منطقه شیخ جراح در قدس شرقی که اخیراً به صورت مستمر مورد هدف شهرک‌نشینان صهیونیست قرار گرفته است، زمین‌هایی را شامل می‌شود که فلسطینیان می‌گویند سال‌ها پیش آن را از دولت اردن خریداری کرده‌اند. ماجرای اخراج خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ جراح از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و به رغم آن که اردن همه اسناد و مدارک رسمی را که مالکیت فلسطینیان بر این منازل را ثابت می‌کند ارائه کرده است، سیاست رژیم اشغالگر برای کوچاندن فلسطینیان همچنان ادامه دارد.
ماجرای «محله شیخ جراح» باعث خشم گسترده فلسطینیان و اعراب شده است.با این حال، مطابق اسناد بین المللی،  اقدام رژیم صهیونیستی در تلاش برای مصادره خانه‌های ساکنان محله شیخ جراح به سود صهیونیست‌ها جنایت جنگی و مغایر با قانون بین‌المللی و قانون بین‌المللی حقوق بشر است. طی روزهای اخیر، درگیری در محله شیخ‌جراح واقع در قدس اشغالی در پی تهدید شدن تعدادی از خانواده‌های فلسطینی ساکن در این محل از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی برای خالی کردن منازل خود و در اختیار قرار دادن آنها به جوامع صهیونیست‌نشین افزایش یافته است.
تعدی‌ها و اقدامات رعب‌آور اشغالگران صهیونیست و شهرک‌نشینان در محله شیخ‌جراح در شهر قدس اشغالی گواهی بر خوی وحشیانه و تجاوزکارانه اشغالگران است. این حملات ادامه‌دار، نشان‌دهنده میزان رنج و مشکلاتی است که ساکنان شهر قدس از آن رنج می‌برند.
 عبداللطیف القانوع، سخنگوی جنبش‌حماس در این خصوص گفت: رفتار تجاوزکارانه مستمر ضد ساکنان محله شیخ‌جراح و تلاش صهیونیست‌ها برای بیرون‌راندن آنها از منطقه و مصادره منازل آنها، تشدید رویارویی با اشغالگران و تقویت پایداری ساکنان‌قدس را به منظور درهم شکستن طرح‌های اشغالگران طلب می‌کند.
در همین ارتباط، گروه‌های مقاومت فلسطین هم در یک بیانیه خواستار ماندن در مسجدالاقصی برای نماز و اعتکاف به ویژه در روز 28ماه‌رمضان برای مقابله با شهرک‌نشینانی که قصد یورش به مسجدالاقصی را دارند شد تا انتفاضه علیه غاصبان صهیونیست شکل بگیرد. در این بیانیه آمده‌است: قدس، عربی و اسلامی بوده و خواهدماند و موضوع اصلی امت و محور درگیری با اشغالگران صهیونیست و پایتخت ابدی فلسطین است و اشغالگران جایی در سرزمین فلسطین ندارند. نبرد ما با اشغالگران در قدس بر سر هویت و موجودیت است و معامله قرن، الحاق اراضی، اشغالگری و عادی‌سازی رو به زوال و پیروزی از آن امت اسلامی است. گروه‌های مقاومت فلسطین از ساکنان کرانه‌باختری، قدس و اراضی48 خواستند که به یاری ساکنان در معرض بیرون رانده شدن اجباری در محله شیخ‌جراح، بشتابند.این گروه‌ها به رژیم‌صهیونیستی درباره هرگونه حماقت هشدار دادند و اعلام کردند اشغالگران مسؤولیت تبعات هر اقدامی یا جنایت علیه ملت فلسطین و قدس و مسجدالاقصی را برعهده دارند.
 وحشت صهیونیست‌ها
رادیو ارتش رژیم‌صهیونیستی در اطلاعیه‌ای که از سوی منابع امنیتی و سیاسی این رژیم در اختیار آن قرار داده‌شده‌بود، تاکید کرد درهای مسجدالاقصی تا اطلاع‌ثانوی به روی شهرک‌نشینان صهیونیست بسته خواهدبود. این تصمیم در پی تشدید تنش و درگیری‌ها در قدس اشغالی و هشدارها نسبت به احتمال وخیم‌تر شدن اوضاع به‌ویژه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان اتخاذ شده‌است.
 فعالان فضای مجازی به پا خاسته‌اند
همزمان فعالان فضای مجازی از طریق هشتگ «منطقه شیخ‌جراح را نجات دهید» می‌کوشند از اهالی این محله در قدس اشغالی که در آستانه اخراج از این محله و تکرار فاجعه‌ای دیگر شبیه فاجعه اشغال فلسطین در سال 1948 هستند، حمایت کنند.فعالان از طریق این هشتگ خواستار حمایت از ده‌ها خانواده فلسطینی ساکن این محله شدند که خطر اخراج آنها از این محله پس از مهلتی که دادگاه اسرائیل تا روز پنجشنبه به آنها داده، افزایش یافته‌است. دادگاه اسرائیل به این خانواده‌ها تا پنجشنبه مهلت داده‌است تا با شهرک‌نشینان به توافق برسند. فلسطینیان چنین راه‌حلی را رد کردند، زیرا پذیرفتن آن به منزله اذعان به مالکیت شهرک‌نشینان بر این زمین هاست.
همزمان رسانه‌های صهیونیست به نگرانی شهرک‌نشینان در کرانه‌باختری درباره تکرار عملیات ضدصهیونیستی مشابه آنچه در «زعتره» رخ داد، خبر دادند و این‌که آنها نگران هستند که این سرآغاز موج جدیدی از عملیات باشد.
شهرک‌نشینان از ارتش این رژیم به شدت به علت عدم اقدام مناسب و نبود توان بازدارندگی در قبال این قیبل رخدادها انتقاد کردند. این شهرک‌نشینان این سوال را از خود می‌پرسند مگر می‌شود که در منطقه امن و تحت تدابیر شدید امنیتی، عملیات انجام شود و عاملان بتوانند بگریزند. رئیس شورای اوقاف قدس امروز گفت: اوضاع در قدس خطرناک است و ادامه تعدی به مقدسات‌اسلامی قابل سکوت کردن نیست به ویژه که شهرک‌نشینان خود را مهیای حمله بزرگ در روز 28 رمضان می‌کنند.


علی برکه، عضو ارشد حماس در گفت‌وگو با جام‌جم:
در مقابل فجایع شیخ‌جراح  آرام نخواهیم نشست

آنچه امروز در قدس شریف و به‌خصوص در محله‌هایی مانند شیخ‌جراح می‌گذرد، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه ملت فلسطین و قدس شریف تمامی ندارد. صهیونیست‌ها همچنان در تلاش هستند تا مسجدالاقصی را به سیطره کامل خود درآورده و اجازه حضور فلسطینیان را در آن ندهند. این اقدام صهیونیست‌ها، جسارت به ساحت مقدس پیامبرانی مانند حضرت‌ابراهیم‌خلیل(ع) محسوب می‌شود. سیطره بر مسجدالاقصی، قبله‌گاه اول مسلمانان و تقسیم‌بندی و تفکیک آن واقعا چه معنایی به‌جز شرارت و توحش صهیونیست‌ها دارد؟ چرا نهادهای بین‌المللی در مقابل فجایع شیخ جراح سکوت کرده‌اند؟ آیا این سکوت وقیحانه، جایی برای دفاع و توجیه دارد؟ امروز افکار عمومی دنیا آنچه در قدس روی می‌دهد را مشاهده می‌کنند. آنها به وضوح می‌بینند که در محله شیخ‌جراح چه رخ داده و چگونه تظاهرات فلسطینیان در دفاع از حق طبیعی و سرزمین آبا و اجدادی آنها توسط صهیونیست‌ها سرکوب می‌شود. واقعا چه کسی پاسخگوی این فاجعه تمام‌عیار است؟
مسلم است که ما فلسطینیان در مقابل حقوق مسلم و خدادادی خود که مهم‌ترین آنها آزادی قدس شریف است کوتاه نخواهیم آمد، چنانچه گذشتگان ما نیز از این حق مسلم کوتاه نیامدند. بسیاری از آنها سینه خود را در مقابل صهیونیست‌ها و اشغالگران قدس سپر کردند تا معنای آزادگی را به همه دنیا و به‌خصوص کسانی که در مقابل جنایات رژیم‌صهیونیستی سکوت کرده بودند بیاموزند. کماکان انتفاضه‌ها در راه هستند و خواب راحت را از چشمان صهیونیست‌ها خواهند ربود.  روز جمعه، روزی بسیار مهم برای فلسطینیان و آزادگان جهان محسوب می‌شود. روز قدس میراث بزرگ حضرت امام‌خمینی(ره) محسوب می‌شود. این میراث بزرگ، خون مقاومت را در رگ‌های مسلمانان جاری ساخته است. ملت فلسطین در این روز بزرگ همواره متوجه این حقیقت می‌شود که در مقابله با دشمنان صهیونیست تنها نیست. در این روز، ملت‌های مسلمان ندای آزادی فلسطین، از بحر تا نهر را فریاد می‌زنند. این بار نیز در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان، پیام حمایت امت اسلام و مردم آزاده دنیا از فلسطین و قدس شریف، لرزه بر اندام رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن خواهد انداخت. پیام روز قدس برای دشمن صهیونیستی کاملا مشخص است: ملت فلسطین و میلیاردها انسان دیگر در جهان، هرگز در مقابل اشغالگری صهیونیست‌ها تسلیم نمی‌شوند.



انور رجا، سخنگوی جبهه آزادیبخش خلق فلسطین در گفت‌وگو با جام‌جم:
فرهنگ مقاومت هر روز بازتولید می‌شود

انور رجا، سخنگوی جبهه آزادیبخش خلق فلسطین در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم می‌گوید: دامنه مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها، روز به روز گسترده‌تر می‌شود. ملت فلسطین هیچ‌گاه از حق مسلم خود مبنی بر بازگشت به سرزمین خود کوتاه نیامده و در آینده نیز کوتاه نخواهد آمد. در قاموس ملت فلسطین و حامیان آن، تسلیم شدن در برابر دشمنان جایگاهی ندارد. محور مقاومت، همواره پیروز و پویا بوده است، زیرا گفتمان سازش و تسلیم‌پذیری در برابر دشمنان را نفی می‌کند. حمایت از مقاومت، یک حمایت همه‌جانبه و مقدس است. در قاموس فلسطینیان، جایی برای سکون، ایستایی و بی‌تفاوتی نسبت به آنچه دشمنان مقاومت و فلسطین صورت می‌دهند، وجود ندارد.
مروری بر تاریخ مقاومت در منطقه، به‌وضوح چنین قاعده‌ای (اصالت گفتمان مقاومت) را نشان می‌دهد. بارها در طول این سال‌های پرتلاطم، تاکید کرده‌ایم که دروازه آزادی فلسطین و پیروزی ما، صرفا مقاومت است. تنها مقاومت است که دروازه‌های آزادی را می‌گشاید و تا زمانی که اراده‌ای ثابت در این نبرد وجود داشته باشد، رژیم اشغالگر صهیونیستی رو به زوال خواهد بود.
ما هرگاه با اقتدار و قدرت در صحنه ظاهر شدیم، دشمن را به عقب‌نشینی واداشتیم. به‌عنوان مثال، جبهه خلق ـ فرماندهی کل توانست در سال 1979 حدود صد اسیر را آزاد کند، همچنین در سال 1985 این جبهه توانست با اسارت سه سرباز رژیم اسرائیل، 1150 اسیر فلسطینی را آزاد کند. حزب‌ا... لبنان و گروه‌های مقاومت نیز بارها در برابر دشمنان صهیونیستی مقتدرانه برخورد کرده و دشمن را وادار به تسلیم کردند.


فادی بودیه،‌سردبیر نشریه المرایا
درس بزرگ حاج قاسم برای روز قدس

فادی اسماعیل بودیه، سردبیر نشریه المرایا در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص آنچه امروز در اراضی اشغالی می‌گذرد، می‌گوید:«تلاقی روز قدس امسال و حوادث تلخی که در منطقه شیخ جراح رخ داده است، جای هیچ‌گونه شبک و شبهه‌ای را درخصوص اهمیت حمایت مسلمانان و افکار عمومی دنیا از مقاومت باقی نمی‌گذارد. بدون شک جبهه مقاومت، به مانند همیشه حمایت از ملت فلسطین را در مقابل ظلم و جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها وظیفه خود می‌داند و هیچ‌گاه از این وظیفه، عدول و عقب‌نشینی نمی‌کند. امروز صهیونیست‌ها در حال خلق جنایت جدیدی در شیخ جراح هستند، اما بهتر است بدانند پاسخدهی به این جنایت را تنها در قدس شرقی مشاهده نمی‌کنند. جبهه مقاومت خونخواه و حامی ملت فلسطین است.»
این تحلیلگر لبنانی افزود:«هر کودک، زن و مردم فلسطینی که قربانی جنایت صهیونیست‌ها می‌شود، عضوی از پیکره جبهه مقاومت است. ما امسال، بار دیگر اثبات خواهیم کرد که پیکره مقاومت تنومند و استوار باقی مانده و در آینده نیز تنومندتر خواهد شد. هرچند امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، حضور فیزیکی مردم را در اکثر مراسم‌های مربوط به روز جهانی قدس مشاهده نمی‌کنیم، اما مسلمانان و حتی پیروان سایر مذاهب دیگر، از طرق و مسیرهای دیگر حمایت خود از فلسطین را علنی خواهند ساخت. میراث امام خمینی(ره) که همان آگاه‌سازی مردم جهان نسبت به آرمان آزادی قدس شریف است، بار دیگر در روز قدس برای دشمنان صهیونیستی و غرب بازخوانی می‌شود. ما امسال متوجه پیچیدگی شرایط منطقه، توطئه‌های جدید رژیم اشغالگر قدس و تلاش برخی کشورها برای عادی جلوه دادن جنایات صهیونیست‌ها و مطالبات وقیحانه آنها هستیم و در مقابل هیچ‌یک از این موارد، کوتاه نخواهیم آمد. این درسی است که شهدای مقاومت از جمله حاج‌قاسم سلیمانی رحمه‌ا... علیه به ما داده‌اند.»