برق بی‌نوسان با محصولات جستار دانش

کارشناسان شرکت دانش‎بنیان «جستار دانش علم و صنعت» یوپی‏اس‎های مقرون به صرفه را برای استفاده در صنعت و مصارف خانگی راهی بازار کرده‌اند

برق بی‌نوسان با محصولات جستار دانش

قطع برق همیشه دردسرهای زیادی را به دنبال دارد؛ از صدماتی که به دلیل نوسان برق به وسایل برقی وارد می‎شود گرفته تا مشکلات بزرگی که در دستگاه‏های صنعتی و خط تولید محصولات مهم کشور به‌وجود می‌آید. به‌همین علت تامین برق پایدار و بدون نوسان به‌عنوان زیرساختی برای پیشبرد ارکان بخش‌های خدماتی، صنعتی و کشاورزی همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. «یوپی‎اس‎ها» محصولاتی هستند که برای این منظور ساخته شده‎‌اند و می‏توانند با تامین توان مورد نیاز بار مصرفی بی‌وقفه به کار بروند و از ایجاد لطمه به دستگاه‏های مهم کارخانه‎ها و بروز مشکل در محصولات پر کاربرد تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، اداری و خانگی جلوگیری کنند. تا مدتی پیش عمده یوپی‌اس‌های صنعتی از خارج از کشور تأمین می‎شد، اما شرکت دانش‏بنیان «جستار دانش علم و صنعت» تلاش کرده تا در این زمینه تا حدود قابل توجهی کشور را به خودکفایی برساند. با افزایش قیمت نمونه‎های خارجی که به کشور وارد می‎شدند کارشناسان شرکت جستار دانش تصمیم گرفتند با استفاده از تخصص و تجربه خود در این زمینه وارد فرآیند تولید محصول شوند و به این ترتیب هم بتوانند نیاز داخل را با کالای ایرانی پاسخ دهند و هم متناسب با تقاضای بازار یوپی‏اس‎های صنعتی را به‏صورت سفارشی و ویژه طراحی و عرضه کنند.

میثم مولایی، مدیرعامل شرکت دانش‏بنیان «جستار دانش علم و صنعت» می‏گوید: «همزمان با سفارش یک محصول به شرکت جستار دانش علم و صنعت، نیروی کار ایرانی در حوزه‏های زیادی به‌صورت موازی با شرکت جستار دانش مشغول به کار می‏شوند و درآمدزایی می‏کنند. زیرا شرکت ما برای تهیه قطعات مختلف محصولاتش به دیگر شرکت‏های ایرانی سفارش کار می‎دهد. جستار دانش به جهت حضور مستقیم برای عرضه محصولات تولیدی و قابل ارائه در بازار ایران در سال 1395 تاسیس شد. عمده فعالیت موسسان این مجموعه در حوزه بومی‎سازی و طراحی انواع یوپی‏اس‎های صنعتی، اداری، منابع تغذیه و صنایع ریلی در داخل کشور و کشورهای همچون عراق، آفریقا و ... ایران است. در سال‌های اخیر به دلیل شرایط موجود در کشور «جستار دانش» و به دلیل دستیابی به سهم بازار بیشتر در بازار ایران، تصمیم به‌احداث خط تولید و ارتباط مستقیم با مشتریان خود را گرفت و در همین راستا موفق به اخذ پروانه بهره‎برداری تولید از وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجوز دانش‏بنیان تولیدی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد.
یوپی‏اس چه کاربردهایی دارد؟
یو‏پی‎اس (UPS) سرواژه Uninterruptible Power Supply به‌معنی منبع تغذیه بدون وقفه است. این دستگاه به عنوان منبع توان بدون وقفه با  استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، برق مورد نیاز تجهیزات مصرف‏کننده را تامین می‏کند. سیستم یو‎پی‎اس بین برق شهری و دستگاه مصرف‎کننده قرار می‎گیرد که علاوه‌بر تنظیم برق شبکه و تثبیت آن، مانع نفوذ نویزها و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرف‎کننده می‎شود. مهم‎ترین کارایی‎های یو‎پی‎اس در زمانی احساس می‌شود که برق شهری قطع شده باشد. در این حالت دستگاه بلافاصله و بدون وقفه برق مصرفی لازم برای مصرف‏کنندگان تعریف شده خود را تامین می‏کند. به نحوی که دیگر نیازی به راه‌اندازی دوباره یا خاموش‌کردن دستگاه مورد استفاده نباشد. سیستم یو‎پی‎اس وظیفه حفاظت از وسایل الکتریکی حساس در برابر نوسانات برق را دارد و از تعمیرات پر هزینه و آسیبهای ناشی از نوسانات برق جلوگیری به‎ عمل می‏آورد. در واقع یو‎پی‏اس علاوه بر محافظت از دستگاه‌های الکتریکی حساس، ثبات جریان برق را نیز فراهم می‌کند که این امر موجب آنلاین ماندن برنامه‏های حساس می‌شود.

چالش‏های حرکت در مسیر تولید یوپی‌اس
میثم مولایی، مدیرعامل این شرکت درباره چالش‎های جدی فعالیت در حوزه ساخت یوپی‏اس‎ها می‏گوید: «خرید باتری‎های مختلف و رساندن به کشور از مسائل پر دغدغه ماست. مسائلی که در گمرک وجود دارد و روال کار سیستم بانکی کشور باعث می‎شود نتوانیم در بازه زمانی که سفارش‎ها را تحویل گرفتیم همه قطعات مورد نیاز را تامین کنیم. گاهی به دلیل همین ناهماهنگی‏ها قطعه‎ای که باید در دی ماه به دست‎مان می‎رسیده در اواسط یا اواخر بهار از گمرک ترخیص می‏شود و همه این موارد در ارتباط و کسب رضایت مشتری تاثیرگذار است. واقعیت این است اگر کسی بخواهد جنس خارجی تهیه کند خیلی سریع‎تر به دستش می‎رسد در حالی که شرکت ما در تلاش است بیشتر قطعات را خودش بسازد و محصول نهایی را در کشور خودمان تولید کند اما وقتی برای موارد خاص و محدود به قطعات خارجی نیاز پیدا می‏کنیم با چنین مشکلات و ناهماهنگی‏هایی مواجه می‏شویم. همچنین ورود دستگاه‌ها و یوپی‌اس‌های بی‌کیفیت از سوی برخی مجموعه‌هایی که در حوزه تجارت هستند و اشرافی به این صنعت ندارند، باعث ایجاد مشکل در این صنعت شده و یکی دیگر از چالش های جدی پیش روی تولیدکنندگان این حوزه  است.



مزایای رقابتی یوپی‏اس‎های جستار دانش
انعطاف‎پذیری متناسب با نیاز مشتری: یکی از ویژگی‏های مهم یوپی‎اس‎های صنعتی و استاندارد شرکت جستار دانش علم و صنعت، امکان تغییر و انعطاف در طراحی و ساخت محصول است. با این امکان مشتری می‏تواند
بر اساس نیاز و تقاضایش به شرکت سفارش بدهد و امکانات مورد نیازش را دریافت کند.
قیمت رقابتی: به دلیل استفاده از نیروی کار داخلی و دانش بومی قیمت محصولات بسیار مقرون به صرفه است و در مقایسه با نمونه خارجی تا حدود 20 تا 30درصد ارزان‏تر است.
همگام با فناوری‏های نوین دنیا: واحد تحقیق و توسعه شرکت به صورت مستمر در حال بررسی نمونه‏های خارجی و امکانات ویژه و جدید آنهاست تا بتواند محصولات  به‏روز و همگام با فناوری‎های نوین را ارائه دهد.
ارائه خدمات برای مصرف صنعتی، اداری و خانگی : ارائه برق بدون نوسان به مصرف‏کننده‏های صنعتی، اداری و خانگی می‏تواند در اوقاتی که برق قطع شده بسیار کارآمد باشد. یوپی‏اس در نمونه‎های خانگی سیستم درهای کرکره‏ای آپارتمان‎ها، دوربین‌های مداربسته نصب شده در منازل، روشنایی اضطراری، آیفون‌های تصویری و مواردی از این دست به‌کار می‎رود و کمک می‎کند هنگام قطع‌شدن برق کسی به مشکل برخورد نکند. یوپی‎اس‎های صنعتی به دلیل ویژگی‏های خاصی که دارند ابعاد بزرگ‌تری نیز پیدا می‏کنند. این نمونه‎ها در صنایع نفت، گاز و  پتروشیمی، کارخانجات تولیدی، مراکز داده، سازمان‌ها یا ارگان‌های مختلف بیشتر به کار می‎روند زیرا حساسیت نیاز به برق در این صنایع بسیار بالاست.
ارائه اپلیکیشن و خدمات پس از فروش: مشتری‎های صنعتی یا خانگی ضمن خرید یوپی‎اس می‏توانند به اپلیکیشن ارتباطی محصولات هم دسترسی پیدا کنند و از طریق آن، دسترسی بدون وقفه به وضعیت دستگاه نصب شده (با در اختیار داشتن اینترنت)، راهنمایی‎ها و خدمات پس از فروش را  از این شرکت دریافت کنند. همچنین کارشناسان واحد فنی و خدمات پس از فروش این شرکت به صورت 24 ساعته، طی هفت روز هفته آماده (7X24) پاسخگویی به مشتریان خود  هستند.