وقتی هنر، سلاح فلسطینی‌ها می‌شود

گزارش جام‌جم درباره تولیدات سینمایی و تجسمی با موضوع فلسطین در جهان به مناسبت روز قدس

وقتی هنر، سلاح فلسطینی‌ها می‌شود

روز قدس درراه است و بار دیگر حرف، حرف فلسطین. فلسطین زخمی عمیق بر روح و جان هر انسان حق‌طلبی است که با تمام وجود خواهان صلح و آرامش برای تمام مردم جهان است. کسی که دم از حق و حق‌گویی به زبان هنر می‌زند، نمی‌تواند این داغ مکرر و مداوم را نبیند، به آن فکر نکند و از آن بگذرد. هنرمندان در بسیاری از نقاط جهان با شکل‌گیری محور فکری مقاومت در کنار محور فیزیکی آن در تمام این سال‌ها که رژیم قاصب صهیونیستی در فلسطین مشغول جنایت بوده، با تمام وجود در کنار برادران فلسطینی خود به دفاع از آرمان قدس عزیز پرداخته‌اند. امروز سلاح مبارزه به‌گونه‌ای دیگر است،چراکه اساسا مبارزه امروز از نوعی دیگر است. این مبارزه با محوریت مقاومت مدت‌هاست که در دنیا آغازشده. در کنار هنرمندان جهان، ایرانیان نیز در این سال‌ها در خاکریز هنر پایمردی‌ها کرده‌اند و انصافا در بسیاری از عرصه‌های هنری پیشتاز نیز بوده‌اند تا صدای مردم مظلوم فلسطین به زبان هنر به گوش جهانیان برسد. در آستانه روز قدس، ضمن گرامیداشت آرمان مردم فلسطین، نگاهی داریم به تولیداتی که در حوزه‌های تصویری اعم از سینما، گرافیک، طراحی و نقاشی، کاریکاتور و ... با موضوع آرمان قدس در جهان تولیدشده است. بیشتر تمرکز نویسندگان این پرونده، روی آثار غیرایرانی در این موضوع بوده و تلاش کرده‌ایم منعکس‌کننده هنرنمایی‌های برادران و خواهران حق‌طلب و همراه‌مان در تمام جهان بوده باشیم.

مسابقه‌ای با حضور یک‌سوم کشور‌های جهان
در زمینه هنرهای تجسمی در فضای مقاومت جهانی، یکی از رویکردهای تاثیرگذار و جریان‌ساز، اقدام به برگزاری جشنواره‌ها و جشنواره‌هاست. رویدادهای این‌چنینی می‌تواند هنرمندان مختلف را به تولید محتوای هنری در موضوعات مختلف تشویق کند و انگیزه آنان را برای هنرنمایی در یک موضوع دلخواه افزایش دهد.
در همین راستا، سال گذشته فراخوان مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» از سوی حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد. این جشنواره آذر 1399 همزمان با اعلام دیدگاه‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به اهانت نشریه هبدو به پیامبر اسلام(ص) و فعالیت‌های سازشکارانه با رژیم‌صهیونیستی فراخوان خود را منتشر کرد. به‌تازگی اعلام شده که بیش از 3000 اثر از 66 کشور یعنی یک‌سوم کشور‌های جهان در این رویداد شرکت کردند.
در این رویداد، که حقیقتا آن را باید اتفاقی کم‌نظیر در هنر مقاومت در جهان دانست، داورانی از مناطق مختلف دنیا حضور داشتند. داوری این مسابقه توسط دو تیم داوری خارجی شامل خانم‌ها کریستینا برنازانی از ایتالیا و ایزابلا کوالسکا ویسزورک از لهستان و آقایان روسم از مالزی و لوئیس کارلوس فرناندز از برزیل، به شکل اینترنتی و داوران ایرانی محمد خزایی، مسعود ضیایی‌زردخشویی، عباس ناصری، مسعود شجاعی‌طباطبایی و سعید صادقی به شکل حضوری در محل واحد تجسمی حوزه هنری صورت گرفت.
اختتامیه مسابقه فلسطین تنها نیست فردا و همزمان با روز قدس برگزار خواهد شد. تندیس این مسابقه اثری از استاد شیخ‌الحکما است که به همراه 2000، 1500 و هزار یورو برای نفر اول تا سوم به برگزیدگان اهدا می‌شود. پس از انتشار فراخوان در سال گذشته، 3000 اثر از هنرمندان 66 کشور جهان به دبیرخانه این مسابقه ارسال شد که پس از داوری توسط داوران داخلی و خارجی، 454 اثر انتخاب و به مرحله نمایشگاهی و نیمه‌نهایی راه پیدا کردند. این آثار از 23فروردین همزمان با اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی در گالری‌های حوزه هنری و تارنمای ایران‌کارتون به نمایش گذاشته شد. مهلت بازدید حضوری از این نمایشگاه فردا به پایان می‌رسد اما خبر خوش این است که می‌توانید به‌صورت غیرحضوری آثار هنرمندان در این جشنواره را در سایت ایران‌کارتون تماشا کنید.
قرار است نمایشگاه این آثار در هشت کشور اسلامی برگزار شود. همچنین بنابر اعلام دبیر جایزه، مراسم اختتامیه فردا و با حضور برگزیده ترکیه‌ای از شبکه افق پخش خواهد شد.