شامگاه امروز هلال ماه با ابزار اپتیکی دیده می‌شود

پیش‌بینی نجومی رویت‌پذیری هلال شوال 1442

شامگاه امروز هلال ماه با ابزار اپتیکی دیده می‌شود



 شامگاه امروز چهارشنبه 29 رمضان 1442 هجری ‌قمری، دقایقی پس از غروب خورشید موعد رویت هلال ماه شوال برای رصدگران است و بر اساس خبرها بیش از صد گروه رصدی مجهز به دوربین‌های دوچشمی قوی و تلسکوپ در استان‌های مختلف مستقر خواهندشد.
با نگاهی به مؤلفه‌های نجومی این هلال و در مقایسه با تجارب و رکوردهای قبلی رویت هلال ماه درمی‌یابیم تقریبا هیچ شانسی برای دیدن این هلال ماه با چشم غیرمسلح وجود ندارد و فقط بایستی به رویت هلال ماه با ابزار اپتیکی تکیه کنیم. برای مثال با بررسی ویژگی‌های این هلال در نرم‌افزارهای نجومی می‌بینیم ارتفاع هلال ماه در لحظه غروب خورشید برای تهران ۶درجه و ۲۵ دقیقه قوسی محاسبه شده‌است. هر چه به سوی جنوب و جنوب‌غرب کشور بریم به ارتفاع هلال ماه از افق در لحظه غروب خورشید افزوده‌شده و رویت این هلال آسان‌تر خواهدبود. در لحظه غروب خورشید فقط 66/0 درصد کل قرص ماه درخشان است و از این رو با هلال بسیار نازکی روبه‌رو هستیم که جز با ابزار اپتیکی شانسی برای دیدن آن نداریم. از نظر زاویه‌ای در لحظه غروب خورشید در تهران این هلال ۸ درجه و ۳۱دقیقه قوسی با خورشید جدایی زاویه‌ای دارد که به پارامترهای رکوردی بسیار نزدیک است و این موضوع دیدن هلال را دشوارتر می‌کند. همچنین در تهران مدت مکث هلال ماه ۴۰ دقیقه است؛ به این معنی که تا 40دقیقه بعد از غروب خورشید برای دیدن هلال‌ماه فرصت داریم و پس از آن هلال ماه غروب می‌کند. آنچه دیدن این هلال را دشوار و پیچیده می‌کند همین ارتفاع کم، پایین بودن جدایی زوایه‌ای و ناچیزبودن بخش درخشان هلال ماه است.
اگر 20سال پیش بود می‌گفتم دیدن این هلال حتی با ابزار اپتیکی بسیار بعید است و به احتمال بالا ماه مبارک رمضان را 30روزه پیش‌بینی می‌کردیم. اما حالا با توجه به تجربه بالای رصدگران ایرانی در سال‌های اخیر در دیدن بحرانی‌ترین هلال‌های ماه، با اطمینان بسیار بالایی می‌توانیم بگوییم این هلال ماه در صورت مساعدبودن شرایط جوی و غبارآلود ‌نبودن افق شامگاه امروز از گوشه‌گوشه کشور با تلسکوپ و دوربین‌های دوچشمی قوی رویت خواهدشد. استقرار رصدگران در مناطق مرتفع کوهستانی و در رصدگاه‌هایی که بتوانند از فراز غبار دشت‌ها به افق دید داشته‌باشند، کار رویت این هلال را برایشان آسان‌تر خواهدکرد.
به این ترتیب به احتمال بالا فردا پنجشنبه از سوی مراجع عیدسعید فطر اعلام خواهدشد. عربستان نیز که طبق قواعد استخراج تقویم خود، ماه‌مبارک رمضان را یک روز زودتر آغاز کرده‌بود، امروز روز سی‌ام رمضان را می‌گذراند و با توجه به این‌که تقویم قمری نمی‌تواند 31روزه باشد، فردا احتمالا همزمان با ایران در عربستان و دیگر کشورهای اسلامی نیز عید سعید فطر اعلام خواهدشد. پیشاپیش فرارسیدن عید سعید فطر بر شما مبارک!