انتخابشات  و اتفاقات

انتخابشات و اتفاقات

25 اردیبهشت 80
دوم خردادی‌ها همچنان از ورود برخی اعضای دولت و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب به عرصه انتخابات ناراضی بودند و این نارضایتی را هم بارها اعلام کرده‌بودند. در اقدام دیگری حتی گام را فراتر گذاشته و بنا بر برخی شنیده‌ها رایزنی‌هایی را برای رد صلاحیت اصغرزاده شروع کرده‌بودند. این اخبار حاکی بود برخی دستگاه‌های مرتبط با دولت تحت فشار قرار گرفته‌بودند تا اطلاعاتی در اختیار شورای نگهبان قرار دهند تا براساس آن رد صلاحیت اصغرزاده حتمی شود. منابع مطلع همچنین اظهار نظر می‌کردند چنین اقدامی برای سیدمصطفی هاشمی‌طبا نیز در حال انجام بود.
خبر بعدی این بود که شورای نگهبان هم در ادامه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان ثبت‌نام کننده در هشتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد: از میان نامزدها30نفر از میان 46نفر که در مرحله اول گزینش شده‌بودند مجددا گزینش شدند.
25 اردیبهشت 84
با اتمام ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری و بر اساس شواهد پیش‌بینی‌ها این بود که انتخابات چهارقطبی می‌شود.
در جناح دوم خرداد  دو گرایش جدی وجود کرد: حزب مشارکت و گروه‌های همسو مانند مجاهدین انقلاب و روحانیون مبارز در مقابل آن. به این ترتیب مصطفی معین و کروبی چهره‌های مطرح دو گرایش جدی در دوم خردادی‌ها محسوب می‌شدند. براین اساس اصغرزاده که حتی حزب همبستگی به طور صریح از او حمایت نکرده‌بود و کواکبیان از حزب مردم‌سالاری عملا شانسی در این گردونه ندارند. مهرعلیزاده و اعلمی نیز به عنوان نامزدهای منفرد در صف‌بندی دوم خردادی‌ها از جایگاه ممتازی برخوردار نبودند.
در میان اصولگرایان با وجود تعدد نامزدها عملا کفه به سمت لاریجانی و قالیباف سنگینی می‌کرد اما همه شواهد تا آن موقع نشان می‌داد گروه‌های مطرح در میان اصولگرایان حمایتی صریح و علنی از قالیباف به عمل نیاورده‌بودند و حمایت‌های صریح بیشتر متوجه علی لاریجانی بود. اما در عین حال قطب‌بندی دیگری هم در میان اصولگرایان حول محور نامزدهایی مثل محسن رضایی و احمدی‌نژاد بود.
جدای از قطب‌های سه‌گانه، شاهد بروز قطب چهارمی هم بودیم که حول محور هاشمی رفسنجانی می‌چرخید.
25 اردیبهشت 92
برخی اعضای کابینه دهم با بیان این که حمایت محمود احمدی‌نژاد از نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی موضع شخصی وی بوده‌است تاکید کردند این حمایت، ارتباطی با دولت ندارد.
آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در دومین بیانیه انتخاباتی خود با بیان این که نباید هدف، هر وسیله‌ای را توجیه کند، به هواداران خود در سراسر کشور که قصد راه‌اندازی ستادهای تبلیغاتی خودجوش دارند، بر ضرورت کامل سلامت هزینه‌های انتخاباتی خود تاکید کرد.
منوچهر متکی با تاکید بر لزوم اجماع فوری اصولگرایان در برابر هاشمی رفسنجانی گفت: اجماع نکردن اصولگرایان به معنی واگذار کردن انتخابات است.
25 اردیبهشت 96
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که عده‌ای می‌گویند آقای لاریجانی از نامزد خاصی حمایت می‌کند آیا تایید می‌کنید، گفت: ما ناظر حسن اجرای قانون هستیم و من از هیچ نامزدی در انتخابات حمایت نمی‌کنم.