کوچ عالم ربانی

کوچ عالم ربانی


آیت‌ا... دکتر علی شیخ‌الاسلامی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر ادبیات و مترجم، صبح پنجشنبه در ٨۵ سالگی درگذشت.
ایشان اهل استهبان استان فارس و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران در رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی بود. آیت‌ا... شیخ‌الاسلامی بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی از مرداد ۱۳۵۰ در دانشگاه تهران شروع به تدریس کرد و از سال ۱۳۵۷ تصدی دانشگاه‌های علامه طباطبایی تهران و تربیت‌معلم تهران یا دانشگاه خوارزمی فعلی را به عهده داشت و سال‌ها به عنوان مدیر گروه و ریاست دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران مشغول به تدریس و فعالیت بود.
وی  علاوه‌بر مقالات متعدد به زبان‌های فارسی و عربی، کتاب‌هایی را در زمینه‌های اعتقادی، عرفان، مسائل کلامی و ادبی تألیف یا ترجمه کرده است. او سال 1389 در دوره هشتم به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران معرفی شد.
«زندگی‌نامه خدیجه کبری و فاطمه زهرا سلام‌ا... علیها»، تألیف هاشم الحسنی ترجمه علی شیخ‌الاسلامی، «برگزیده متون ادب فارسی دانشگاه»، «راه و رسم منزل‌ها» و «خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی» ازجمله آثاری است که از این چهره فرهنگی به‌جا مانده‌اند.
زنده‌یاد علی شیخ‌الاسلامی جزو نسل سوم استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، شاگرد مستقیم بدیع‌الزمان فروزانفر و جلال‌الدین همایی، دوست و شاگرد سیدجعفر شهیدی و عبدالحسین زرین‌کوب، استاد راهنمای تز دکترای قیصر امین‌پور، عضو هیأت ممیز وزارت فرهنگ و آموزش عالی، حافظ‌شناس، محی‌الدین عربی‌شناس، استاد عرفان مکتب شیراز و استاد بیش از ۲۰ دوره در دانشگاه‌های تهران، علامه، تربیت‌معلم و آزاد بوده است.
بنیاد سینمایی فارابی و نیز اداره کل سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفتند.