تابستان سرد و بی‌رونق

شروع ناامید‌کننده جدول گیشه نمایش فیلم‌ها

تابستان سرد و بی‌رونق

فصل تابستان همیشه بهترین فصل سینمایی در بازار فیلم و سینما بوده و جدول گیشه فروش در این فصل همواره شاهد رکوردشکنی‌های تازه بوده‌است. تنها ایام تعطیلات سال نو است که توان رقابت با جدول گیشه نمایش تابستانی را دارد. به همین دلیل است که اهل فن و تحلیلگران اقتصادی سینما همیشه از فصل تابستان به‌عنوان تابستان گرم و طولانی محصولات سینمایی اسم برده‌اند و شرکت‌های بزرگ فیلمسازی، بلاک‌باسترهایشان را برای اکران عمومی در این زمان آماده می‌کنند. اما تابستان امسال هالیوود در شرایطی آغاز شده، که برای دومین سال پی در پی و به‌دنبال شیوع بیماری کرونا، وضعیت همیشگی را ندارد و این نگرانی در بین دست‌اندرکاران سینمایی وجود دارد که محصولات‌شان نتوانند مثل همیشه رکوردهای تازه را به‌جا بگذارند.

شرکت متروگلدوین مه‌یر با اکران عمومی اکشن دلهره‌آور «خشم انسان»، کلید نمایش و اکران تابستانی هالیوود را زد. ساخته جدید گای ریچی انگلیسی‌تبار، جیسون استاتام را در نقش اصلی خود دارد و داستان مامور مرموز بانکی را تعریف می‌کند که وظیفه جابه‌جایی پول‌های بانک را به‌عهده دارد و در این رابطه با دردسرهایی روبه‌رو می‌شود. خشم انسان از اولین تولیدات هالیوودی است که در ماه‌های اخیر، تنها در سالن‌های نمایش سینماها به نمایش درمی‌آید و همزمان با آن، نسخه اینترنتی آن در معرض دید تماشاگران علاقه‌مند قرار نمی‌گیرد. مدیران مترو گلدوین مه‌یر با این دید و استنباط که نمایش استریم فیلم‌ها می‌تواند به میزان موفقیت مالی آنها در اکران عمومی ضربه بزند، تصمیم گرفتند مثل سابق محصول جدیدشان را فقط در سالن تاریک سینماها به نمایش عمومی بگذارند.
انتظارات بیشتر
با آن‌‌که خشم انسان در سه روز آخر هفته صدرنشین جدول هفتگی گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی شد، اما فروش افتتاحیه 8 میلیون دلاری‌اش تحلیلگران اقتصادی سینما را راضی نکرد. آنها برای فیلمی که آغازکننده فصل تابستان سینما بود، انتظار موفقیت بالاتر و بهتری را داشتند. به این ترتیب، اولین تعطیلات آخر هفته ماه می‌ که به‌عنوان شروع فصل تابستان سینما معرفی شده است، به‌عنوان یک خاطره بد در یاد اذهان عمومی سینما باقی خواهد ماند. تا قبل از این قرار بود «بلک ویدو/ بیوه سیاه» شرکت فیلمسازی مارول آغازکننده فصل تابستان باشد. اما مدیران مارول هم مثل بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ فیلمسازی، ترجیح دادند زمان نمایش عمومی بلاک‌باسترهایشان را به تعویق بیندازند. بنابراین، تماشاگران نتوانستند اسکارلت جوهانسن را در فاصله روزهای هفتم تا نهم می ‌در مقام یک ابرقهرمان زن ببینند. نکته جالب این است که خود بازیگر هم مدت‌هاست که چشم انتظار اکران عمومی فیلمش است تا بازخورد تماشاگران را نسبت به نقش ابرقهرمانانه‌اش ببیند!
صحبت بی‌صحبت!
پل درگارابدیان، تحلیلگر سرشناش هالیوودی در رابطه با فصل پیش رو چنین می‌گوید: «تا آخرین روزهای ماه می ‌که چند بلاک‌باستر روانه پرده سینماها می‌شود، نمی‌توان صحبت از شروع تابستان سینما کرد. تماشاگران سینما با این نوع اکران عمومی فیلم‌ها، اصلا احساس نمی‌کنند که تابستان سینمایی از راه رسیده و باید استقبالی در حد تابستان سینما از آنها کرد. البته فیلمی مثل خشم انسان می‌تواند روحیه و مود تابستانی شدن را در بین تماشاگران خلق کند، اما همچنان فیلم‌های اصلی در راه هستند و تمام چشم‌ها به آنهاست.»
منظور درگارابدیان از هفته آخر می، اکران عمومی دو فیلم پرسروصدای «مکانی ساکت 2» پارامونت و «کرولا»ی والت دیزنی است. این دو فیلم به‌عنوان گل سرسبد تابستانی هالیوود شناخته و معرفی شده‌اند. بعد از آن هم قرار است نهمین قسمت «سریع و آتشی»، موزیکال جنجالی «در ارتفاعات» و البته دومین قسمت «محافظ هیت من» در ماه ژوئن روی پرده سینماها بروند.
تابستان بی‌رونق سینما در حالی از راه رسید که قبل از آن، «گودزیلا علیه کونگ» توانست با موفقیت بالای مالی در بین تماشاگران سینما در تمام نقاط جهان روبه‌رو شود. این اکشن علمی ـ تخیلی که چندان مورد‌پسند منتقدان قرار نگرفت، 92 میلیون دلار در آمریکای شمالی و 330 میلیون دلار در بقیه کشورهای دنیا فروش کند. فروش کلی فیلم در آمریکا همین روزها به 100 میلیون دلار خواهد رسید و لقب اولین محصول هالیوودی نمایش داده شده در ایام کرونا را می‌گیرد که توانست به این رقم فروش دست پیدا کند. این موفقیت در شرایطی نصیب گودزیلا علیه کونگ شد، که تهیه‌کنندگانش همزمان با اکران عمومی فیلم نسخه اینترنتی آن را هم به صورت استریم پخش کردند. آنها حالا این ادعا را مطرح می‌کنند که اکران همزمان تولیدات سینمایی با پخش اینترنتی‌شان، صدمه‌ای به فروش آنها در جدول گیشه نمایش نمی‌زند.
2 شهر تعیین‌کنند
تماشاگران سینما در خارج از آمریکای شمالی هم 18 میلیون دلار برای دیدن خشم انسان پول پرداخت کردند. البته چین هنوز نمایش عمومی این اکشن را آغاز نکرده و پیش‌بینی می‌شود با استقبال خوبی در این کشور آسیایی روبه‌رو شود. در حقیقت، خشم انسان زمانی در آمریکای شمالی اکران عمومی شد که تقریبا تمامن سالن‌های نمایش فیلم در دو شهر مهم نیویورک و لس‌آنجلس درهای خود را روی مردم عادی باز کردند. بازگشایی دوباره سینماهای این دو شهر تقریبا از یک ماه قبل آغاز شد و حالا آنها با ظرفیت کامل، محصولات سینمایی را نمایش می‌دهند. بیشترین رقم فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی، از این دو شهر تامین می‌شود.