انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

29 اردیبهشت 80
فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری برابر با قانون شروع شده بود و همچنان گروه‌های رقیب خاتمی در حال رایزنی برای رسیدن به یک نامزد واحد بودند. با این وصف جامعه روحانیت مبارز تهران با صدور بیانیه‌ای در مورد هشتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که پس از بررسی‌های گسترده و با توجه به مجموعه شرایط به جمع‌بندی روشنی دست نیافته و تاکنون از نامزد خاصی حمایت نکرده است.
از سویی دیگر مجموعه جدیدی از اصولگرایان تحت عنوان جبهه مردمی انقلاب اسلامی اعلام موجودیت کرد و در بیانیه‌ای نوشت که شعار و بازی با احساسات و عواطف از یک طرف و بازی به اعتقادات و ارزش‌های مردم از طرف دیگر به انحصار جدید و تضییع حقوق حقه مردم و از دست رفتن فرصت‌ها و منابع ملی منجر شده است.
29 اردیبهشت 84
جریان اصلاحات با سه نامزد مشخص پا به عرصه انتخابات گذاشت. در میان این نامزدها، کروبی نیروهای ارزشگرا از طیف اصلاح‌طلبان را با خود همراه دارد و البته در شعارهای انتخاباتی خود توسعه اقتصادی را بر توسعه سیاسی مقدم می‌دانست. مصطفی معین هم با اعلام معاونت حقوق بشر همچنان توسعه سیاسی را بر محور فعالیت‌های طیف دیگر اصلاح‌طلبان قلمداد می‌کرد. مهرعلیزاده هم گروه‌های جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب و روحانیون مبارز را با خود همراه نداشت اما بر ایجاد دولت رفاه، امید بسته بود.
در جریان اصولگرا هم وضعیت مشابه‌ای حاکم بود و هنوز درباره نامزد واحدی به اجماع نرسیده بود و حتی برخی از شواهد هم حاکی از این بود که ادامه این بحث و بررسی‌ها نتیجه مطلوب نخواهد داشت. حتی در این زمینه مهدی چمران درباره قالیباف یکی از نامزدهای اصولگرایان گفته بود که وی به مرحله نهایی بررسی‌هاي این تشکل راه نیافت و روند بررسی نامزدهای انتخاباتی از سوی این ائتلاف وارد مرحله جدیدی شده است.
29 اردیبهشت 88
در این دوره اقتصاد سایه سنگینی بر سر انتخابات داشت و از یک‌سو رئیس‌جمهور به‌عنوان یک نامزد انتخاباتی به همراه هوادارانش بر ادامه روند فعلی در عرصه اقتصاد تاکید می‌کردند و از دیگر سو هم رقبا از فرصت باقیمانده برای ناکارآمد جلوه دادن دولت احمدی‌نژاد بهره می‌جستند. میرحسین موسوی ضمن افتخار‌آمیز خواندن کوپنی شدن اجناس در دوران هشت ساله نخست‌وزیری خود اما اکنون در تبیین سیاست اقتصادی خود بر ضرورت خصوصی‌سازی تاکید می‌کرد و مهدی کروبی هم در دومین بیانیه انتخاباتی خود اعلام کرد که قصد دارد در جهت مردمی کردن اداره تولید و توزیع درآمدهای نفتی و خارج کردن آن از بودجه دولت گام بردارد.
29 اردیبهشت 92
فضاي انتخاباتی به سمت داغ شدن پیش می‌رفت و در این بین بازار افشاگری‌ها هم گرم بود. بخشی از انتقادات متوجه هاشمی‌رفسنجانی بود و با توجه به انتشار عکس‌هايی درباره خودروي حامل وی‌، برخی رسانه‌ها آن را نشانه‌ای از اشرافیت دانستند اما در عین حال علی مطهری از اعضای اصلی ستاد انتخاباتی او، سوار شدن بر چنین خودروهایی را به تشخیص تیم حفاظت مربوط می‌دانست. تاکید بر 80 ساله بودن هاشمی‌رفسنجانی محور سیاسی و رسانه‌ای دیگر بود که بخشی از رسانه‌های مخالف وی، آن را به‌عنوان رویکرد اصلی خود در نقد هاشمی برگزیده بودند.
استفاده از راهکار افشاگری برای پاسخ به رقیب از جمله ابزاری بود که محسن رضایی هم ترجیح داد از آن استفاده کند. وی گفت: هرچند از نظر اخلاقی برایم سخت است دست به افشاگری بزنم ولی به‌دلیل این‌که این نوع شایعات به صورت حساب‌شده مطرح می‌شود ناگزیر هستم مطالبی را بیان کنم. سه ماه پیش یکی از ائتلاف‌ها به من پیشنهاد داد که شما اگر کنار بروید در دولت آینده هر پست و مقامی که بخواهید به شما می‌دهیم.