ناتوانی قشر متوسط برای خرید کتاب

حدادعادل درباره قیمت کتاب ابراز نگرانی کرد

ناتوانی قشر متوسط برای خرید کتاب


رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات‌فارسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی با تاکید بر ضروری دانستن نقش ناشران در کشور، نسبت به قیمت کتاب ابراز نگرانی کرد و گفت: قیمت کتاب به حدی رشد کرده‌ که امکان خرید کتاب برای اقشار متوسط به‌شدت کاهش یافته است.
حداد عادل نگران افزایش قیمت کتاب است که مهم‌ترین عامل اثر گذار  بر فروش کتاب و حذف آن از سبد فرهنگی مردم است. از سوی دیگر صنعت نشر کشور به واسطه مشکلات عدیده نظیر  قیمت کاغذ نمی‌تواند قیمت نهایی پشت جلد را به سود خریدار کاهش دهد.
آن‌طور که در ایبنا آمده، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات‌فارسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر با بیان این‌که بیشتر عمر خود را در حوزه نشر و کتاب و با اهالی این حوزه در ارتباط و تعامل بوده، درباره وضعیت فعلی کتاب در ایران گفت: یکی از مسائل مهم صنعت نشر کشور، درک نقش مهم ناشر در توسعه علم‌وفرهنگ است. شاید برخی ارزیابی صحیحی از شغل و حرفه نشر در پیشرفت علم نداشته باشند. اگر ناشر حذف شود بر دیگر حلقه‌های تولید کتاب تاثیر‌گذار خواهد بود و البته امکان عرضه دستاورد و دانش در جامعه وجود ندارد؛ به‌عبارت دیگر اگر حرفه نشر تضعیف شود، انتشار علم
تضعیف خواهد شد.
«او» افزود: در سال‌های اخیر صنعت نشر با مشکلات مختلفی به‌ویژه کمبود و گرانی کاغذ مواجه بوده است. قیمت کتاب به همین دلیل به‌حدی رشد پیدا کرده که امکان خرید کتاب برای اقشار متوسط به‌شدت کاهش پیدا کرده و به‌دلیل مشکلات اقتصادی برخی ناشران با خطر ورشکستگی روبه‌رو شده‌اند و برخی دیگر نیز به فعالیت‌های جنبی که نسبتی به کتاب ندارند، رو آورده‌اند. حتی برخی به تغییر کاربری دفتر نشر و اجاره به مشاغل دیگر مثل فروش فست‌فود اقدام کرده‌اند.
حداد‌عادل گفت: سال‌هاست دلسوزان به‌ویژه رهبر معظم انقلاب تاکید می‌کنند برای تامین کاغذ به خارج وابسته نباشیم. ناشران به ‌دلیل مشکلات تحریم و موانع واردات نهاده‌های تولید فشار‌های زیادی را تحمل می‌کنند. این وضعیت موجب‌شده قیمت کتاب افزایش پیدا کند و توانایی خرید از مردم سلب شود و صنعت نشر در معرض خطر قرار بگیرد.
او با اشاره به تاثیرات فضای‌مجازی بر حوزه نشر و کتاب بیان کرد: فضای‌مجازی اقتضای جدیدی را برای کتاب و کتابخوانی ایجاد کرده است. از یک‌سو به نظر می‌رسد این فضا تهدید و از سوی دیگر فرصت قلمداد می‌شود؛ بنابراین کارشناسان باید از تهدید‌های این فضا پیشگیری و فرصت‌‌های آن را موردتوجه قرار دهند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات‌فارسی ادامه داد: حقوق نشر از دیگر مسائل حوزه نشر محسوب می‌شود و برای پیشگیری از تضییع حقوق فعالان تولید کتاب از پدیدآور تا ناشر، تقویت تعامل بین وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی و قوه‌قضاییه ضروری است. به گفته یکی از دوستان ناشرم، نشر غیر‌قانونی کتاب در فضای‌مجازی موجب‌شده تولید 70هزار عنوان در یک‌سال به 2000عنوان کاهش پیدا کند.
حداد عادل به نقش دولت در حمایت از ناشران هم اشاره و بیان کرد: دولت می‌تواند از نشر کتاب‌های فاخر که تولید آنها در توان ناشران خصوصی نیست، حمایت کند. ‌