شهرستان ادب 10ساله شد

امروز با رونمایی از پیام رهبری جشن تولدی برای انتشارات شهرستان ادب برگزار می‌شود

شهرستان ادب 10ساله شد



انتشارات شهرستان ادب 10 ساله می‌شود. دیروز به همین بهانه یك نشست خبری برگزار شد و علی‌محمد مودب مدیر این مجموعه، علی داودی مدیر دفتر شعر و امیرحسین سمیعی مدیر دفتر موسیقی شهرستان ادب با اهالی رسانه گفت‌وگو كردند.
مودب معتقد است در شهرستان ادب به سراغ موضوعات نرفته‌اند، بلكه به دنبال انسان‌هایی بوده‌اند كه ویژگی اصلی‌شان پایبندی به ارزش‌های انقلاب باشد و توانایی كار خلاقه را در ادبیات داشته باشند. او می‌گوید با این نگاه بود كه دوره‌های آموزشی آفتابگردان‌ها و مدرسه رمان، برای استعدادهای جوان كشور در دو حوزه شعر و داستان، برپا شدند.
مدیر موسسه شهرستان ادب این را هم اضافه كرد كه هدف انتشارات، گسترش عدالت فرهنگی در همه مناطق از جمله مناطق محروم كشور بود. او توضیح داد: «كشف استعدادها در حوزه رمان باعث انجام كارهای سنگین و جدی شد كه در حوزه داستان، نهادی به نام مدرسه رمان تعریف شد و اولین آموزش رسمی و نهادی را در این زمینه پایه‌گذاری كرد كه توانست در پنج دوره با مشاركت بیش از 1000 نویسنده داوطلب در مدرسه رمان حدود ۵۰ چهره تازه به عرصه رمان‌نویسی كشور معرفی كند. هركدام از این ۵۰ نفر یكی از ثروت‌های ادبیات داستانی امروز ایران هستند. حدود ۴۰ رمان تولید شد كه ۲۰ عنوان از آنها منتشر شده و تعدادی نیز در صف انتشار هستند. انجمن ادبی چهارشنبه‌های شهرستان ادب كه هر هفته با حضور ۶۰ نفر برگزار می‌شود، از دیگر برنامه‌های دهه اول انتشارات شهرستان ادب است كه در دوران كرونا به فضای مجازی منتقل شد. نشست‌های تخصصی نقد، نشست‌های اصل اثر، بوطیقا و... بخشی از فعالیت‌هایی بودند كه با همراهی و مشاركت فعالان ادبیات انقلاب در این بازه زمانی رقم خوردند.»
داوودی، مدیر دفتر شعر این انتشارات هم توضیح داد: هم ماجرای شهرستان ادب، ماجرای ادبیات است؛ از ایده تا شكل‌گیری و جاری شدن آن در جامعه و ساختن جامعه‌ای با مرتبه‌ای بالاتر. آموزش، دورهمی و حاصل همه این اتفاقات بعد از یك دهه، شكل‌گیری شهرستان‌های ادب در اقصی نقاط كشور است. افق پیش روی ما برای دوره دوم این است كه شهرستان ادب، تكثیر شود.
امیرحسین سمیعی، مدیر دفتر موسیقی شهرستان ادب نیز تشریح كرد كه این دفتر سال ۹۴ تأسیس شد و پس از آن بلافاصله استودیوی آفتاب تأسیس شد كه نامش برگرفته از نام اردوهای آفتابگردان‌ها است. این استودیو با تمركز بر شعر كار خود را آغاز كرد و قطعاتی در زمینه موسیقی بی‌كلام و دكلمه با تمركز بر موسیقی دراماتیك تولید كرد.
به گفته سمیعی تاكنون ۱۰ آلبوم موسیقی و ۶۸ تك آهنگ در دفتر موسیقی شهرستان ادب تولید شده‌اند كه زمان حال روزگار ما هستند. به عنوان مثال یكی از موضوعات این تولیدات شهادت سردار سلیمانی بود. دفتر موسیقی شهرستان ادب در چنین شرایطی دست روی دست نگذاشت و دست به تولید زد. در سال ۹۶ اركستر سمفونیك حافظ را شكل دادیم كه برای عضوگیری آزمونی برپا كرد و جوانان جذب آن شدند. اولین كنسرت آن هم اردیبهشت سال ۹۸ به صورت خیریه برای سیل‌زدگان بود. اجراهای بعدی این اركستر در هفته دفاع مقدس در باغ‌موزه دفاع مقدس بود.
مدیر دفتر موسیقی شهرستان ادب این را هم اضافه كرد: «برای ۱۰ سال آینده برنامه فراگیری داریم كه محتواهای آن توسط دفتر شعر و داستان شهرستان ادب تولید می‌شود. همچنین تلاش داریم موسیقی و كتاب گویا را نیز طرح‌ریزی كنیم. یعنی موسیقی‌هایی كه برای داستان تولید می‌شود.»
همچنین آثار شهرستان ادب در كشورهایی مثل تركیه و صربستان در حال ترجمه و پیگیری برای چاپ هستند.