معادله منطقه  تغییر کرده است

رسانه‌های دنیا جنگ 12 روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه را چطور پوشش دادند؟

معادله منطقه تغییر کرده است

با وجود این‌که مقامات صهیونیست و رسانه‌های این رژیم تلاش دارند با طرح ادعاهایی مبنی بر دستیابی اسرائیل به اهداف خود، سرشکستگی خود به دلیل ناکامی در مقابل موشک‌های مقاومت را بپوشانند اما اخبار و گزارش‌هایی که از رسانه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود نشان می‌دهد که حتی رسانه‌های غربی که همواره در تلاش برای تقویت موضع اسرائیلی ها هستند نیز مواضع مقامات صهیونیست را باور ندارند. جام‌جم در گزارش امروز نگاهی انداخته به مواضع رسانه‌های غربی درباره تحولات اخیر و جنگی که برای یازده روز میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت در جریان بود.

خطوط قرمز حماس پابرجاست
شبکه رویترز در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص تحولات فلسطین، گفت‌وگویی را با عزت الرشیق یکی از رهبران حماس صورت داده‌است. عزت‌الرشیق در این خصوص می‌گوید: خواسته‌های ما( جنبش حماس) پس از آتش‌بس پابرجاست. یکی از این خواسته‌ها، حمایت از مسجدالاقصی و حفظ حریم آن و دیگری، حمایت از فلسطینیانی است که در خصوص اخراج از منازل خود در قدس شرقی مورد تهدید قرار گرفته‌اند.
همچنین این شبکه از قول اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس می‌نویسد: حماس نبرد اخیر را با موفقیت پشت سر گذاشت، آن هم نبرد با دشمنی که از هر لحاظ قدرتمندتر از ما بود. ما مقاومتی موفقیت‌آمیز را در برابر دشمن صورت دادیم. ما آنچه رژیم‌اشغالگر صهیونیستی از بین برد را بازسازی خواهیم کرد. ما به تعهدات و وظایف خود در قبال خانواده‌های شهدا و مجروحان و افرادی که خانه‌هایشان ویران شده‌است، پایبند خواهیم بود. ما از همه کسانی که از ما در طول این نبرد حمایت کرده‌اند، قدردانی می‌کنیم.



نتانیاهو تحت فشار قرار دارد
شبکه بی‌بی‌سی در گزارش خود در خصوص آنچه میان رژیم‌صیونیستی و حماس در طول 12روز نبرد رخ داده‌است، می‌نویسد:
 حماس دفاع خود از قدس را ستایش می‌کند و در مقابل، اسرائیل می‌گوید اقداماتش در جنگ، منجر به عقبگرد استراتژیک حماس شده‌است اما اکنون انتقادات از نتانیاهو در اسرائیل ادامه دارد. این انتقادات بیشتر از سوی ساکنان مناطقی بیان می‌شود که نزدیک‌تر به کانون درگیری‌ها قرار داشته‌اند. به عنوان مثال شهرداران سدروت و اشکلون هر دو از نتانیاهو بابت پایان دادن به جنگ (پذیرش اجباری آتش‌بس) انتقاد کرده‌اند. آنها معتقدند نتانیاهو باید مدت زمان بیشتری را در صحنه نبرد با حماس باقی می‌ماند.
بی‌بی‌سی در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: اکنون ساکنان غزه پس از چند روز التهاب و جنگ و در حالی که دیگر بمبارانی در کار نیست، مشغول تماشای منازل ویران شده خود هستند. آنها روی آوارها و شیشه‌های شکسته‌شده راه می‌روند و اکنون تازه فرصت کرده‌اند آنچه را در منازل و محله‌هایشان رخ داده‌است، مشاهده کنند.



آتش بس، اختلافات داخلی در اسرائیل را تشدید کرده‌است
شبکه ان‌بی‌سی به اختلافات داخلی در سرزمین‌های اشغالی پس از انعقاد آتش‌بس اشاره کرده و در این خصوص می‌نویسد:«اختلافات داخلی در اسرائیل پس از آتش‌بس تشدید شده‌است. از سوی دیگر، 66کودک فلسطینی در جریان حملات و بمباران اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند. مردان جوان در غزه پس از اعلام آتش‌بس، پرچم‌های فلسطین و حماس را به اهتزاز درآوردند، بوق زدند و آتش بازی به راه انداختند. جشن‌های خودجوش همچنین در کرانه‌باختری اشغالی و در شرق قدس آغاز شد، دقیقا جایی که برنامه‌ها برای اخراج خانواده‌های فلسطینی توسط شهرک‌نشینان یهودی در مناطقی مانند شیخ‌جراح در جریان بود.»
شبکه ان‌بی‌سی در ادامه می‌نویسد:«تا زمانی که محاصره غزه پایان پیدا نکند، نمی‌توان از یک آرامش طولانی‌مدت در این منطقه سخن به میان آورد. اختلافات داخلی در اسرائیل و شرایطی که در منطقه حاکم است، جای اطمینانی را نسبت به طولانی بودن آتش‌بس باقی نمی‌گذارد.»




استدلال نتانیاهو قابل پذیرش نیست
شبکه آلمانی دویچه‌وله، به منازعات داخلی در سرزمین‌های اشغالی پس از برقراری آتش‌بس میان رژیم‌اشغالگر قدس و حماس اشاره می‌کند و در این خصوص می‌نویسد:« نتانیاهو در بیانیه‌ای ادعا کرده دستاوردهای بزرگی را در نبرد با حماس به دست آورده‌است که از آنها سخن خواهدگفت. اما برخی چهره‌های محافظه‌کار در اسرائیل تاکید کرده‌اند نتانیاهو نبرد را زود به پایان برده‌است، بدون آن‌که در این درگیری‌ها نتیجه‌ای به دست بیاورد.»
دویچه وله در ادامه می‌نویسد:«فلسطینیان در غزه در پی آتش‌بس، با برافراشتن پرچم و شلیک اسلحه به هوا، در جشن پیروزی شرکت کردند. جشن‌های مشابهی در کرانه‌باختری برپا شده‌است. با این حال در نمازجمعه در محوطه مسجدالاقصی در بیت‌المقدس درگیری‌هایی بین پلیس و معترضان وجود داشت. نباید فراموش کرد ناآرامی‌های اخیر از همین نقطه آغاز شد.»




دست حماس روی ماشه است
نشریه فایننشال تایمز، به قدرت بازدارنده نظامی حماس در نبرد با رژیم‌اشغالگر قدس اشاره کرده و در این خصوص به نقل از یکی از مقامات فلسطین می‌نویسد:«اگرچه نتانیاهو اعلام کرده‌است شلیک هرگونه موشکی به اسرائیل ( از سوی حماس) را با سطح جدیدی از اقدامات و نیروها پاسخ خواهدداد اما در مقابل، مقامات حماس تاکید کرده‌اند دستان آنها برای پاسخگویی به اسرائیل روی ماشه است. آنها به نتانیاهو توصیه کرده‌اند از سیاست‌ها و رفتارهای خود در قدس شرقی فاصله گرفته و به محاصره غزه پایان دهد.»
این نشریه در ادامه می‌نویس«با پایان جنگ 12روزه، ساکنان غزه بار دیگر به خیابان‌ها بازگشته‌اند. آنها با به صدا در آوردن بوق ماشینها، پایان یافتن این جنگ را جشن گرفته‌اند.»



حماس، توانایی نظامی خود را اثبات کرد
شبکه وکس در تحلیل خود در خصوص برقراری آتش‌بس میان حماس و رژیم‌صهیونیستی می‌نویسد:«حماس نشان داد توانایی نظامی لازم برای ضربه زدن و مقابله با اسرائیل را دارد. این جنبش نشان داد می‌تواند از قدس دفاع کند. این همان موضوعی بود که ( برای مقاومت ) اهمیت داشت. در مقابل، اسرائیل مدعی است تونل‌های مقاومت را هدف قرار داده‌است. در هر حال، به نظر نمی‌رسد در جریان این منازعه، اصل معادله تغییر کرده‌باشد. طرفین از جنگ دور نشده‌اند و به اختلافات میان این دو نیز دامن زده شده‌است.
این شبکه می‌نویسد:«اسرائیل اکنون نسبت به افزایش و پیشرفت توانایی موشکی حماس نگران است و مناطق مختلف آن در معرض اصابت موشک‌های حماس قرار دارند. در هر حال، معادله شکل‌گرفته طی حدود 15سال اخیر در منطقه خاورمیانه، اکنون پیچیده‌تر شده‌است.»