شکست با طعم جوانی

دومین باخت تیم‌ملی والیبال در لیگ ملت‌ها مقابل روسیه

شکست با طعم جوانی

 ولادیمیر آلکنو خیلی زودتر از آنچه که تصورش را می‌کرد مقابل تیم‌ملی کشورش قرار گرفت. سرمربی تیم‌ملی والیبال ایران که قبلا گفته بود به تیم‌ملی کشورش به عنوان یک رقیب نگاه می‌کند، در دومین بازی از هفته اول لیگ ملت‌های جهان مقابل روسیه‌ای قرار گرفت که بسیاری از کارشناسان این تیم را بخت نخست قهرمانی در بازی‌های امسال می‌دانند.
از سال ۲۰۱۸ لیگ ملت‌ها جایگزین لیگ جهانی شد و شکل و نام بازی‌ها تغییر کرد. روسیه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ توانست قهرمان این رقابت‌ها شود و تاکنون با کسب دو مدال طلا
پر افتخارترین تیم در لیگ ملت‌ها به شمار می‌آید.
با این تفاسیر، ‌ملی‌پوشان ایران بعد از شکست 3 بر صفر مقابل تیم‌ملی ژاپن، مقابل روس‌ها قرار گرفتند و در نهایت نتیجه بازی را 3 بر یک واگذار کردند. چیزی که در بازی روز گذشته بیش از همه به چشم آمد، این بود که آلکنو به بازیکنان باتجربه‌ همچون امیر غفور، سید‌محمد موسوی و میلاد عبادی‌پور استراحت داد. علاوه بر این، باید به این نکته هم توجه داشت که از ترکیب ۱۷ نفره بازیکنان اعزامی ایران به لیگ ملت‌ها، ‌سعید معروف (به دلیل سرماخوردگی)، رضا عابدینی (به دلیل
داشتن تب و انجام تست کرونا، در انتظار اعلام نتیجه تست) و محمدرضا حضرت‌پور (به دلیل تب) در اتاق ایزوله قرار دارند و بازی دیروز را از دست دادند.
در طرف مقابل، تیم‌ملی‌ روسیه که با نفرات کامل به این رقابت‌ها آمده‌ یک غایب بزرگ به دلیل مصدومیت دارد. ایوان یاکوولف سرعتی‌زن تیم‌ملی روسیه که در دوره‌های گذشته در جمع بهترین بازیکنان تورنمنت قرار داشت به علت مصدومیت در این مسابقات حضور پیدا نکرده است. روسیه در حالی به مصاف تیم‌ملی ایران آمد که در بازی اولش توانسته بود هلند را با نتیجه 3 بر یک شکست دهد.  
بازی در ست نخست با حملات سنگین و سرویس‌های کم‌نقص بازیکنان تنومند روسی و از طرف دیگر، اشتباهات بازیکنان ایران آغاز شد. بازیکنان ایران در این ست حرفی برای گفتن نداشتند و با نتیجه 25 بر 17 شکست خوردند. ‌ست دوم برای ایران، کاملا متفاوت آغاز شد. آلکنو با شناخت کامل از تیم سابقش و با علم به این‌که تیمش در غیاب سعید معروف و محمدرضا حضرت‌پور، شاید شانس زیادی برای پیروزی مقابل روسیه ندارد از یک ترکیب جوان و کم‌تجربه استفاده کرد تا عملا ضرر نکرده باشد. هیچ کارشناسی از باخت یک تیم جوان مقابل یک ابرقدرت سنتی جهان، ایراد نمی‌گیرد. با این حال، حملات و سرویس‌های بازیکنان ایران در ست دوم، بهبود محسوسی داشت. سرویس‌های بهتر، قدرت حمله روس‌ها را کاهش داد و باعث برتری امتیازی ایران در طول بازی شد و تیم ایران در ست دوم 25 بر 20 برنده شد.
استرس بازیکنان کم‌تجربه ایران در غیاب بزرگان تیم‌ملی در ست سوم تا حد زیادی از بین رفت و قدرت اسپک‌های مهاجمان و تلاش برای توپگیری در هر امتیاز به خوبی این مساله را نشان می‌داد.  با این حال، ‌ماکسیم میخایلوف و ایگور کلیوکا در این ست، مهار‌ناپذیر نشان دادند. بازیکنان ایران تا امتیاز 20 با روس‌ها پا به پا پیش آمدند ولی امتیازات حساس پایانی تنها سهم روسیه بود و این تیم 25 بر 20 برنده شد. برای شروع ست چهارم تغییری در ترکیب ایران انجام نشد. در اوایل این ست بازی دو تیم بسیار نزدیک پیش می‌رفت به طوری که دو تیم در امتیاز 7 برابر شدند اما سرویس و دفاع روی تور روس‌ها در ست سوم به خوبی دنبال شد و در نهایت با نتیجه 25 بر 17 به پیروزی رسیدند.
آلکنو در این رقابت و در امتیاز‌های مهم اعتقادی به تعویض نداشت و به نظر می‌رسید که این مربی قصد دارد به جوانان بیشتربازی دهد و اعتماد به نفس آنان را هم افزایش دهد.
در طول این بازی، آلکنو بازیکنان را تحت‌فشار قرار داد تا ببیند که آنها در شرایط حساس چه عملکردی خواهند داشت؛ پیش از این، سرمربی روسی گفته بود که بازیکنان عیار خود را تحت‌فشار در بازی‌های بزرگ نشان می‌دهند.