اذعان ژرمن‌ها به نسل‌كشی در نامیبیا

اذعان ژرمن‌ها به نسل‌كشی در نامیبیا


دولت آلمان با تصویب مجلس فدرال به جبران كشتارهایی كه در دوران استعمار نامیبیا در این كشور آفریقایی انجام شده است، ظرف ٣٠ سال آینده یك میلیارد و ١٠٠ میلیون یورو كمك عمرانی پرداخت می‌كند. این بخشی از «توافقنامه جبران جنایات استعماری آلمان در نامبیبا» است كه پس از شش سال مذاكره میان آلمان و نامیبیا به امضای دو طرف رسیده است، اما بازماندگان دو قبیله نامیبیایی «هِرِرو» و «ناما» كه نیاكان‌شان قربانی این جنایات بوده‌اند، به این توافق اعتراض دارند.
به گزارش رادیو فرانسه، دولت نامیبیا، اقدام آلمان را در زمینه به رسمیت شناختن جنایت دوران استعماری به عنوان كشتار خلق، مورد تمجید قرار داده و در عین حال بر لزوم جبران این جنایت تاكید كرده است. سخنگوی رئیس‌جمهوری نامیبیا در پایتخت این كشور به خبرنگاران گفت: «این كه آلمان دست زدن به كشتارخلق را پذیرفته، نخستین قدم در مسیری درست است».
مذاكرات مربوط به جبران جنایات استعماری آلمان در نامیبیا از سال ٢٠١۵ میلادی آغاز شد. این كشور آفریقایی در قرن‌های نوزدهم و بیستم میلادی مستعمره آلمان بود.
در سال‌های ١٩٠٤ تا ١٩٠٨ میلادی در این كشور جنایات جنگی بزرگی رخ داد كه طی آن دست‌كم ۶۵ هزار عضو قبیله «هِرِرو» و نیمی از اعضای قبیله «ناما» كه در آن زمان ٢٠ هزار نفر بودند، قتل عام شدند.
علاوه‌بر امضای پیمان جبران جنایات استعماری، قرار است فرانك والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهوری آلمان به‌زودی به پایتخت نامیبیا سفر كند و به طور رسمی بابت این جنایت ضدبشری از مردم نامیبیا عذرخواهی كند. انجام این امر نیز در «توافقنامه جبران جنایات استعماری آلمان در نامیبیا» منظور شده است. به گزارش اشپیگل آنلاین، این توافقنامه در پی شش سال مذاكره به امضا رسیده است، با این‌همه سران دو قبیله بزرگ هِرِرو و ناما به آن اعتراض دارند.