انتخابات و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

9 خرداد 80
با نزدیك شدن به‌روز 18خرداد فضای انتخابات به‌تدریج رو به گرمی گذاشت. با اوج گرفتن فعالیت‌های تبلیغاتی انتظار می‌رفت مرحله جدیدی از رقابت‌ها آغاز شود. این رقابت از یک‌سو به افزایش مشاركت عمومی و از سوی دیگر به افزایش علاقه نامزدها به رقابت جدی‌تر می‌انجامید. از همین رو برخی ناظران سیاسی اعتقاد داشتند یك جناح خاص كه از مدت‌ها پیش خود را معرفی كرده، یك احتمال هرچند ضعیف را برای این‌كه انتخابات به دور دوم كشیده شود، مردود نمی‌شمرد. همین احتمال موجب شده بود نامزدهایی كه درنگاه رقیب اصلی خود را از هم‌اکنون شکست‌خورده حساب می‌کردند با تلاشی جدی‌تر وارد میدان شوند.
در همین زمینه علی شمخانی گفته بود حضور من می‌تواند موجب شکل‌گیری فرهنگ رقابت همراه با رفاقت شود. احمد توكلی هم مهم‌ترین مشكل را در عرصه كشور ، نبود عدالت و عقلانیت در ایران دانست و گفت مهم‌ترین شعار وی«دولت پاك برای ملت پاك» است.
9 خرداد 84
علی لاریجانی در نامه‌ای خطاب به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها ضمن اشاره به این‌كه بهره‌گیری بهتر از مغزهای متفكر دانشگاه‌ها و برقراری نظام شایسته‌سالاری می‌تواند رهاورد عظیمی برای ایران به ارمغان داشته باشد، خاطرنشان كرد باانگیزه بازسازی اعتماد عمومی، مقابله با انحصارطلبی، ایجاد فضای مناسب برای گردش نخبگان در ساختار مدیریت اجرایی كشور، رشد متوازن منطقه‌ای، توسعه هدفمند بخش‌های پیشتاز تولید بر مبنای اقتصاد دانش‌محور، حركت دیپلماسی خارجی و ارتقای جایگاه كشور درصحنه بین‌المللی و دستیابی به اهداف چشم‌انداز 20ساله کشور، قدم درراه انتخابات گذاشته است.
هاشمی رفسنجانی هم در اظهارنظر انتخاباتی خود تأکید كرد میثاق نو با مردم را آماده كرده و تصور می‌کند از عهده آنچه می‌گوید، برمی‌آید.
محسن رضایی هم در جمع كمیته دانشجویی ستاد انتخابات خود گفت تغییر سبك مدیریت و جوانگرایی از ضرورت‌هایی است كه ضعف‌های حكومت را مرتفع می‌کند.
احمدی‌نژاد هم در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی اردبیل توجه و تأکید خود را معطوف به جوانان كرد و گفت: این رویه غلطی است كه ما سرمایه‌های ارزشمندی چون جوانان را به حال خود رها كنیم و هیچ امكاناتی برای آنها مهیا نكنیم و بعد انتظار داشته باشیم آنها از هجوم دشمن در امان باشند و در نقطه مقابل ما قرار نگیرند. مهدی كروبی در ادامه سفرهای تبلیغاتی‌اش در مسجد جامع كرمانشاه گفت ممكن است بعضی شیطنت‌آمیز و بعضی با مصلحت‌اندیشی و ساده‌اندیشی به مردم القا كنند نتیجه انتخابات از پیش تعیین‌شده است اما باید بدانید انتخابات را مردم تعیین می‌کنند.
9 خرداد 88
مجلس دوهفته مانده به انتخابات مهم ریاست‌جمهوری، موضع خود را در خصوص نامزدهای این انتخابات اعلام كرد. اكثریت مجلس از احمدی‌نژاد و اقلیت از میرحسین موسوی حمایت كردند.  دفاتر آیات مكارم، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، سبحانی و جوادی آملی با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام كردند مراجع تقلید و علما از شخص خاصی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت نمی‌کنند.
9 خرداد 92
بعد از ناكامی اتئلاف 2+1 برای معرفی نامزد نهایی و حضور همزمان قالیباف،‌ولایتی و حدادعادل درصحنه انتخابات،‌ولایتی و قالیباف هرکدام راه‌خود را در پیش گرفتند اما غلامعلی حداد عادل تلاش داشت فاصله‌ها و کدورت‌های ایجادشده را در ائتلاف سه‌گانه ‌ترمیم كند. وی در همایش حماسه‌سازان انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال كه آیا ائتلاف سه‌گانه شکست‌خورده، گفت ما چنین احتمالی نمی‌دهیم. این احساس كه حضور هر سه ما مشكلی ایجاد كرده باشد، وجود ندارد.