تخفیف‌های نجومی در بازار مجازی کتاب

تخفیف‌های نجومی در بازار مجازی کتاب


مدیر یکی از فروشگاه‌های اینترنتی کتاب که کتاب‌هایش را با تخفیف بالا عرضه می‌کند درباره چرایی آن گفت: اگر اتحادیه ناشران و کتابفروشان با تخفیف مخالف است، اول باید روی قیمت‌گذاری تمرکز داشته باشد؛ در حالی که خود این اتحادیه مافیاست. این روزها تخفیف‌های ۶۰ ، ۷۰ و حتی ۸۰ درصدی کتاب‌های الکترونیک، واکنش‌های مختلفی را در جامعه نشر و صنف کتاب و کتابفروش به‌وجود آورده و فارس در گزارشی به این موضوع پرداخته است که چرا فروش کتاب در فروشگاه‌های مجازی به‌راحتی می‌تواند تا این میزان تخفیف را شامل شود و از طرفی مخاطب بسیار جذب کند اما در کتابفروشی‌ها قیمت پشت جلد کتاب لحاظ می‌شود؟ موضوعی که باعث نگارش نامه اعتراض ۷۰۰کتابفروش به تخفیف‌های غیرمجاز شد. آنها در اعتراض به تخفیف‌های غیرقانونی فضای مجازی، نامه‌ای به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ارسال کردند. نویسندگان نامه معتقدند: مجوز هر تخفیف یا طرحی باید از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اعلام شود؛ چرا که به علت سود بسیار پایین صنعت نشر، هر تخفیفی به‌دلیل رعایت نکردن حقوق مولفان و مصنفان، غیرقانونی تلقی شده و احتمال تکثیر و افست غیررسمی آن وجود دارد.‌
 مدیر یک فروشگاه اینترنتی: خود اتحادیه ناشران، مافیاست!
حسینی، مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «هافکو» که ۷۰ درصد تخفیف برای کتاب‌ها عرضه می‌کند، درباره این تخفیف‌ها می‌گوید: می‌دانیم تخفیف دست اتحادیه ناشران است اما اتحادیه ناشران و کتابفروشان را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ ۱۰ ناشر برند ایران که همان مافیا هستند، همه را می‌شناسم و هیچ‌یک را قبول ندارم.
 رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران: نمی‌شود تمام مبلغ کتاب را تخفیف داد
از‌ سوی دیگر هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم از وضع موجود گلایه دارد و می‌گوید: ارائه تخفیف به یک کالا در قانون تجارت تعریفی دارد؛ چون وضعیت مالی ناشران با چالش همراه شده، ممکن است تصمیم بگیرد در مقطعی کتابش را با تخفیف عرضه کند که این در قانون نظام صنفی دیده شده و در واقع هر فرد عضو صنف چهار بار در سال می‌تواند از اتحادیه خود برای تخفیف مجوز بگیرد اما باید درصد مشخص برای خود تخفیف تخصیص دهد نه این‌که کل مبلغ کتاب را تخفیف بدهد. با این اوصاف شاید همان‌طور که فارس گفته، علت این‌که قاعده یکدست و منسجمی در مورد بازار مجازی کتاب وجود ندارد شاید فهم دقیق از قانون باشد یا نبود نظارت و چیزهای دیگری از این دست. اما در نهایت مسؤول مستقیم هر نمایشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید چاره‌ای برای این موضوع بیندیشند. حتی در روزهای واپسین مدیریت‌شان در دولت مستقر.