تجهیزات ابزار آزما خاورمیانه پیشران فناوری در آزمایشگاه‎های برق

شرکت «تجهیزات ابزار آزما خاورمیانه» از معتبرترین شرکت‌های داخلی مجری پروژه‌های صنعتی و تولید‌کننده تجهیزات آزمایشگاهی رشته مهندسی برق در کشور است

تجهیزات ابزار آزما خاورمیانه پیشران فناوری در آزمایشگاه‎های برق

تجهیزات آزمایشگاهی چه در دوران مدرسه، چه در مقاطع بالاتر به دانش‎آموزان و دانشجویان اجازه می‎دهد تا مفاهیم، نظریه‎ها و مدل‎های کتاب‎های درسی‎شان را بهتر درک کنند، مهارت‎های عملی، توانایی حل مسأله و استدلال‎های علمی را در خود پرورش دهند و انگیزه و علاقه‎شان به مباحث مختلف بیشتر شود. تجربه‎ای که در آزمایشگاه به‎دست می‎آورند، به آنها یاد می‎دهد چطور با چالش‎های ذاتی و مبهم‎بودن کارهای تجربی و عملی مواجه شوند، تجهیزات را عیب‎یابی کنند، خطاهای اندازه‎گیری را متوجه شوند و در نهایت بتوانند داده‎های جمع‎آوری شده را تفسیر و تحلیل کنند. آزمایشگاه‎های آموزشی با تجهیزات مختلفی که دارند، علاوه‎بر دنبال‎کردن هدف‎های آموزشی، امکانات لازم برای مطالعات پژوهشی را نیز فراهم می‎کنند. برای مثال در یک آزمایشگاه آموزشی مهندسی برق، برخی از تجهیزات آزمایشگاهی، پدیده‎ها و شرایط دنیای واقعی را برای مقایسه و تحلیل روند اصولی شبیه‎سازی می‎کنند و با امکان تغییر پارامترهای مختلف، می‎توان پاسخ‏های رفتاری سیستم‎ها را بهتر متوجه شد. خریداران نیز به‎دنبال تجهیزاتی هستند که از مواد باکیفیت ساخته شده و دوام خوبی داشته باشد. درهمین راستا شرکت دانش‎بنیان «تجهیزات ابزار آزما خاورمیانه» سازنده تجهیزات آزمایشگاهی حوزه مهندسی برق برای دانشگاه‎ها، محصولات متنوعی را به بازار عرضه کرده است.

حامد ملا احمدیان کاسب، مدیرعامل شرکت تجهیزات ابزار آزما خاورمیانه، فعالیت رسمی این شرکت را از سال 88 شروع کرده است. او فارغ‎التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق، گرایش قدرت و ماشین‎های الکتریکی و دکتری مهندسی برق-کنترل از دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1391 است. در ماه‌های اول پس از پایان تحصیلات، وقتی در دو راهی ادامه تحصیل در خارج از کشور یا ایران بود، به‎صورت حق‎التدریس مشغول تدریس در یکی از دانشگاه‎های غیرانتفاعی مشهد می‎شود.
ملا احمدیان کاسب در شرح ماجرای تشکیل این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «همان روزها که تدریس را شروع کرده بودم، یکی از دوستان دوران تحصیلم که عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور دزفول شده بود، با من تماس گرفت و خواست یک مدل از تجهیزات آزمایشگاهی مهندسی برق موردنیاز دانشگاه‎شان را برایش بسازم. من هم با تعدادی از دانشجویان علاقه‎مند کلاس خودم همکار شدم و در دانشگاه خودمان مشغول ساخت اولین دستگاه برای استفاده آموزشی در آزمایشگاه کنترل خطی شدیم. که پس از سه بار بازطراحی به نمونه اصلی دست یافتیم.» پس از تحویل سفارش‎های دانشگاه جندی شاپور، ساخت تجهیزات دیگری نیز از دانشگاه محل تدریس مهندس
ملا احمدیان کاسب، به گروه ایشان سفارش داده می‌شود و به‎این‎ترتیب کم‎کم بین دانشگاه‎ها و آزمایشگاه‎های مختلف شناخته می‌شوند. او و همکارانش در ادامه برای محصولاتشان کاتالوگ تهیه می‌کنند و وارد مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد می‌شوند تا بتوانند با استفاده از فضا و امکانات آنجا، کسب‎وکارشان را توسعه دهند.  مدیرعامل این شرکت با تاکید بر رشدی که شرکت ابزار آزما خاورمیانه از ابتدا تا به‏امروز داشته است، می‎گوید: «در حال حاضر تعداد همکاران مستقیم ما 16نفر است و درسال گذشته پنج‎ونیم میلیارد تومان قرارداد فروش تجهیزات آزمایشگاهی داشته‎ایم و خوشبختانه رو به رشدیم.»
مسیر توسعه این شرکت
شرکت تجهیزات ابزار آزما خاورمیانه از سه سال پیش با تکیه بر توان فنی که در شرکت شکل گرفته بود، فرآیند توسعه‎اش را از دو مسیر دنبال می‎کند: نخست، قبول پروژه‎های سفارشی از پژوهشگاه‎های غیردانشگاهی، شهرداری‎ها و شرکت‎های برق منطقه‎ای و توزیع برق؛ و دوم طراحی، ساخت محصولی موردنیاز بازار و دانش‎بنیان.
مهندس ملا احمدیان کاسب درباره جدیدترین محصول دانش‎بنیان این شرکت  به نام
(Multi-function Meter) به جام‎جم می‎گوید: «این محصول یک دستگاه اندازه‎گیری دقیق تابلویی با ابعاد منحصر به فرد، برای اندازه‎گیری ولتاژ، توان، جریان و دیگر پارامترهایی از این دست است. تمام مراحل تحقیق و توسعه (R&D) این محصول را نیروهای متخصص شرکت پیش برده‌اند و درحال جذب سرمایه و سرمایه‎گذار برای ورود این محصول به بازار هستیم.»  وی درادامه می‎افزاید: «دراین مسیر کمک‎های صندوق نوآوری و شکوفایی نیز همیاری بزرگی بوده است. ما یک وام 100میلیون تومانی برای نمونه‎سازی، یک وام 100میلیون تومانی دیگر نیز برای اشتغال‌زایی و در سال گذشته نیز وام 200میلیون تومانی برای شرایط همه‎گیری کرونا دریافت کردیم که بازپرداخت این تسهیلات کرونا از نوع سرمایه در گردش بوده است. این کمک‎های صندوق نوآوری و شکوفایی
به شرکت‎های دانش‎بنیان مانند ما واقعا جای تقدیر و تشکر دارد. ولی متاسفانه بزرگ‎ترین مشکل ما در کشور، اول مالیات است و بعد بیمه که با شرایط واقعی کار و درآمد شرکت‌ها تطابق ندارد.»
بازار فروش ابزار آزما خاورمیانه
پیش‎تر دانشگاه‎ها ترجیح می‎دادند تجهیزات آزمایشگاهی را از شرکت‎های خارجی تهیه کنند. اما در نمایشگاه ایران ساخت با یارانه‌های دولتی برای خرید تا سقف 50درصد، بسیاری از دانشگاه‎ها به شرکت‏‎های داخلی روی آورده‎اند. این موضوع سبب شده است تا بازار فروش شرکت‎های داخلی بزرگ‎تر شود و رشد سریع‎تری داشته باشند.  مدیرعامل شرکت تجهیزات ابزار آزما خاورمیانه دراین‎باره می‎گوید: «دانشگاه‎ها وقتی می‎بینند می‎توانند از شرکت‎های داخلی خرید ارزان‎تری داشته باشند و کیفیت تجهیزات داخلی درحال نزدیک‎شدن به دستگاه‎های خارجی است، کم‎کم به شرکت‎های داخلی اطمینان می‎کنند. اکنون بیشتر دانشگاه‎های بزرگ کشور مثل دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه خواجه نصیر و دیگر مراکز پژوهشی مشتری‎های ما هستند.» مهندس ملا احمدیان کاسب، درادامه از پرفروش‎ترین محصولات این شرکت نام می‌برد و برای نمونه به  شبیه‎ساز سیستم قدرت، شبیه‎ساز رله و حفاظت پست برق، شبیه‎ساز انرژی‎های نو با سه مدل بادی، خورشیدی و بلوتوثی و 140محصول دیگری که در سبد فروش‎شان وجود دارد، اشاره می‌کند.
چشم‎اندازهای درخشان
مدیرعامل این شرکت با اشاره به سند پنج‌ساله‌ای که برای ادامه فعالیت‎هایشان تنظیم کرده‌اند و برای بازه‎های یک ساله، دو ساله و پنج ساله هدف‎گذاری و برنامه‎ریزی شده، ابراز امیدواری می‌کند: «سعی داریم با ارائه محصولات متنوع به بازار، حجم فروشش را به رقم 100میلیارد تومان برسانیم و بتوانیم با شرکت کره‎ای آتونیک که از رقبای صاحب‎نام در این حوزه است، رقابت‌کنیم.»



مزیت‎های رقابتی »تجهیزات ابزار آزما خاورمیانه»

طراحی بومی صفرتاصد محصولات: طراحی و ساخت تجهیزات در این شرکت به پشتوانه گروه فنی، علمی و دانشگاهی و حاصل تحقیق و پژوهش‎های آنها است.
طراحی مشتری‎مدار: تجهیزات این شرکت علاوه بر اینکه هدف آموزش را نیز دنبال می‎کنند، جنبه‎های کاربردی مختلف موردنیاز اعضای هیئت علمی و دانشگاه‎ها را نیز محقق می‎کنند. از نظر ظاهری نیز، این تجهیزات کاربر پسند هستند.
طراحی ماژولار: در ساخت تجهیزات این شرکت از مواد باکیفیت استفاده شده است و به‎دلیل طراحی ماژولار، عیب‎یابی آنها ساده است. برای مثال اگر ایرادی در دستگاهی 500میلیون تومانی به‎وجود آید، باتعمیر ماژول آسیب‌دیده که به اندازه یک برگه کاغذ A4 است، امکان استفاده مجدد از آن فراهم می‎شود.
ارائه مستندات: برخلاف شرکت‎های داخلی که در بحث مستندسازی مانور زیادی نمی‎دهند، شرکت تجهیزات ابزار آزما خاورمیانه همراه با دستگاه‎هایش، دستور کار ویژه دستگاه، ویژه مدرس، راهنمای کاربری و فیلم آموزشی ارائه می‎کند.
ضمانت و خدمات پس از فروش: باوجود اینکه قیمت‎های «تجهیزات ابزار آزما خاورمیانه» نسبت به سایر شرکت‎ها 20تا30درصد بالاتر است، به‎دلیل عملکرد متعهدانه و جدی در مشتری‎مداری و ارائه خدمات پس از فروش، مشتریان بیشتری دارد و همیشه به کیفیت متعهد است.