برگرداندن خانه اجدادی

«نوه سردار» تاثیر مثبتی روی تماشاگران هندی گذاشت

برگرداندن خانه اجدادی

ملودرام‌های خانوادگی یکی از گونه‌های پربیننده صنعت سینما به حساب می‌آیند و تعداد فیلم‌هایی که با داستان غمگین و پراحساس خود اشک تماشاگران را درمی‌آورند، کم نیستند. عموم تماشاگران سینما هم همیشه از این نوع فیلم‌ها استقبال بسیار خوبی کرده‌اند و البته شرط اصلی این است که داستان فیلم‌های فوق بتوانند خیلی خوب و منطقی اشک آنها را درآورند! در این بین، صنعت سینمای هند ید طولایی دارد و متخصص تولید فیلم‌های درام و ملودرام است. شاید هیچ صنعت سینمای دیگری را به‌جز بالیوود نتوان پیدا کرد که نتواند این کار را به بهترین شکل آن انجام دهد. با آن‌که این روزها بالیوود پوست انداخته و دست‌اندرکار تولید فیلم‌هایی متفاوت در گونه‌های متفاوت است، اما ملودرام‌ها هنوز نقش بسیار مهمی در صنعت فیلمسازی دارند و «نوه سردار» یکی از نمونه‌های خوب و موفق آن به‌حساب می‌آید.

تازه‌ترین محصول سینمای هند که چند روزی است از طریق شبکه نتفلیکس پخش استریم شده و توانسته مخاطبان بسیاری را جذب خود کند، یک کمدی درام خانوادگی با پس‌زمینه‌ای تاریخی است که توسط فیلمسازی تازه‌وارد کارگردانی شده‌است.خانم کاشوی نایر که با نوه سردار به جمع فیلمسازان موفق هندی پیوسته، قبل از این دستیار کارگردان چند فیلم بالیوودی بوده و اولین ساخته سینمایی‌اش در مقام کارگردان را براساس داستانی پراحساس و لطیف از آنجوآ چوهان ارائه داده‌است. طرح داستانی کوتاه نایر برای چوهان، به ماجرا و ماجراجوی جذابی تبدیل شد که در سه روز اول پخش اینترنتی فیلم توانست توفانی در دل تماشاگران هندی ایجاد کند. شرکت فیلمسازی تی سریز بوشان کومار با همکاری جان آبراهام، بازیگر ایرانی‌تبار بالیوود تهیه‌کننده این کمدی درام خانوادگی هستند. اطلاعی از استقبال از فیلم به نتفلیکس در دست نیست، اما سازندگان آن خبر از پربیننده بودن آن در جدول تماشاگران می‌دهند.
 داستان سرراست
نوه سردار داستانی سرراست و ساده دارد. آمریک (با بازی آرجون کاپور) که تازه نامزدی‌اش با رادها (راکول پریت سینگ) شریک تجاری‌اش را به هم زده، از لس‌آنجلس راهی آمریتسار می‌شود تا سردار (نینا گوپتا) مادربزرگ بیمار و درحال مرگش را ملاقات کند. سردار از آمریک می‌خواهد او را به لاهور ببرد تا خانه دوران جوانی‌اش را یک‌بار دیگر از نزدیک ببیند. اما سفارت پاکستان ویزای ورود به سردار را نمی‌دهد، زیرا او با یک پاکستانی نزاع سختی داشته و ورودش به پاکستان ممنوع است. آمریک تصمیم می‌گیرد خانه قدیمی سردار را برای او از لاهور به آمریتسار بیاورد. بعد از مشکلات و موانع بسیار، آمریک با همکاری رادها موفق به انجام این کار می‌شود. سردار در حال مرگ، بعد از دیدن خانه تا 10 سال بعد هم زنده می‌ماند!
نوه سردار که بدون انتخاب نام، کار فیلمبرداری را در تابستان سال گذشته در شهر بمبئی آغاز کرد تا زمان پخش اینترنتی سه بار نام خود را تغییر داد. بعد از «پایان شاد» سیف‌علی‌خان در سال 2014، نوه سردار اولین محصول پرسروصدای بالیوودی است که بخشی از صحنه‌هایش را در شهر لس‌آنجلس فیلمبرداری کرد. این کمدی درام قرار بود در سینماهای هند اکران عمومی شود اما ویروس کرونا امکان نمایش عمومی در سینماها را از آن گرفت. سازندگان فیلم برنامه وسیعی برای اکران عمومی همزمان فیلم در هر دو کشور هند و پاکستان را داشتند و امید زیادی به موفقیت عظیم آن در کشور همسایه بسته بودند.
 جنبه صلح‌دوستانه
جان آبراهام که در سکانس‌های فلاش‌بک نوه سردار در نقش دوران جوانی پدربزرگ آمریک ظاهر شد، روی جنبه صلح دوستانه داستان آن تاکید می‌کند و می‌گوید یکی از پیام‌های مهم نوه سردار دوستی با ملت پاکستان بوده است. دو کشور هند و پاکستان بعد از سال‌ها اختلاف و نزاع، از چندی پیش به‌دنبال برقراری روابط دوستانه و مسالمت‌آمیر با یکدیگر بوده و بالیوود و هنرمندان هندی نقش مهمی در این رابطه داشته و بازی کرده‌اند.  نایر، کارگردان فیلم در رابطه با مضمون آن می‌گوید: «داستان فیلم برایم به‌شدت شخصی است. خاطرات بسیار زیادی از پدربزرگ و مادربزرگ خودم در خانه اجدادی دارم. سعی داشتم عشق بین نوه‌ها و جد پدری و مادری را به نمایش بگذارم. این روزها ارتباط چندان قوی بین اعضای خانواده و نسل‌های موجود در آن وجود ندارد. امیدوارم نوه سردار یک‌بار دیگر به یاد همه ما بیندازد که باید اطرافیان‌مان و به‌خصوص پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان را بیشتر دوست داشته باشیم و هیچ‌وقت آنها را فراموش نکنیم.»