انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

 10 خرداد 80
علی شمخانی، وزیر دفاع كابینه خاتمی یكی از گزینه‌هایی بود كه در میان شگفتی ناظران سیاسی وارد عرصه انتخابات شد و به‌عنوان رقیب رئیس دولت اصلاحات، به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری پا به میدان گذاشت.
وی در گفت‌و‌گو با جام‌جم عنوان كرد كه مرد مدیریت بحران است. او دراین مصاحبه گفت: «من فرزند زمانه خودم هستم و همواره بر مبانی اعتقادم زیسته‌ام. قبل از هر چیز و مهم‌تر از این‌كه در پی عمل سیاسی من چه تحلیلی خواهد شد، به صدق فعل سیاسی‌ام می‌اندیشم. درست می‌گویند كه جناح راستی نبوده‌ام و اصولا آدم هیچ جناحی نیستم. هرچند در كابینه دوم خرداد حضور دارم و به شعارهای آقای خاتمی در مردمسالاری، حكومت قانون و عدالت علاقه‌مند بوده و هستم، ولی به رفتار اجتماعی به‌اصطلاح دوم خردادی‌ها نقد دارم.»
 10 خرداد 84
هاشمی‌رفسنجانی میثاق‌نامه خود با مردم را با عنوان «همه با هم. كار برای سربلندی ایران» منتشر كرد. این میثاق در 14 بند شامل سرفصل‌هایی چون منابع انسانی، ‌علم و فناوری، اقتصاد و اشتغال، تامین اجتماعی، دولت، تمركززدایی، فرهنگ و هنر، توسعه اجتماعی،‌ توسعه سیاسی، جوانان، زنان، ورزش، محیط زیست و منابع طبیعی و تعامل بین‌المللی است.
بازار تایید و تكذیب‌ها برای حمایت از نامزدها هم داغ بود. در این میان دفتر آیات مهدوی‌كنی و مظاهری با صدور اطلاعیه‌ای مربوط به حمایت‌شان از نامزدی خاص در انتخابات ریاست جمهوری را تكذیب كردند.
سید مرتضی نبوی، عضو جامعه اسلامی مهندسین طی یادداشتی با خطاب قرار دادن اصولگرایان، آنان را به همگرایی و توافق روی یك نامزد دعوت و تاكید كرد فرصت‌ها به‌سرعت از دست می‌رود.
 10 خرداد 88
با توجه به شرایط جامعه و وضعیت مردم ایران محور اصلی نامزدهای انتخابی، عمدتا شامل شعارهایی درباره بهبود وضعیت اقتصادی جامعه بود. طرح این‌گونه شعارها و برنامه‌ها از ضروریات هر انتخاباتی بوده و هست و در عین حال این شعارها با چاشنی نقد و گاه تخریب حریف همراه بود.
محمود احمدی‌نژاد، محسن رضایی، مهدی كروبی و میرحسین موسوی در برنامه‌های مختلف تبلیغاتی از رادیو و تلویزیون، همچنین از طریق سفرهای انتخاباتی و برگزاری جلسات مختلف به بیان دیدگاه‌ها و راهكارهای خود برای حل مشكلات موجود پرداخته‌اند كه مهم‌ترین برنامه‌های مطرح‌شده را می‌توان در عرصه‌های اقتصادی،‌ سیاست خارجی و اجتماعی تقسیم‌بندی كرد.
محمود احمدی‌نژاد در جدیدترین مطالب وبلاگ خود اعلام كرد: «شایعه‌سازان و تخریبگران را به‌خوبی می‌شناسم و می‌دانم چرا تا این حد از این دولت كینه دارند و عصبانی هستند، البته به آنها حق می‌دهم. از كسانی كه دولت نهم منافع نامشروع‌شان را تهدید كرده است، انتظاری جز هزینه كردن‌های بی‌حد و حساب برای تخریب دولت نمی‌رود.»
مهدی كروبی هم گفته بود كه همه ما باید 22 خرداد در كنار هم پای صندوق‌های رای حضور پیدا كنیم و به هر كسی كه رای بیشتری آورد و رئیس‌جمهور شد، كمك كنیم. من با وجود این‌كه گرایش خاصی دارم، اما برای گرایش‌های مختلف احترام قائلم.»
میرحسین موسوی هم تاكید كرد: «این كه ما باید فرهنگ هدیه دادن را ترویج كنیم، بسیار خوب است اما نباید به گونه‌ای عمل كنیم كه در جهت هدیه دادن به مردم به آنها اهانت شود. به نظر من این‌كه ما هدایا را در شب انتخابات پخش كنیم، نه‌تنها اهانت به مردم بوده، بلكه به شك و سوءظن آنها نسبت به دولت منجر می‌شود.»
محسن رضایی هم گفت: «راه‌حل برطرف كردن مشكلات مردم، همدردی با آنها نیست. بلكه امروز راه‌حل برطرف كردن این مشكلات، ایجاد كار و رفع ریشه‌ای آنهاست.»