احراز شهادت 168نفر  از مدافعان سلامت

احراز شهادت 168نفر از مدافعان سلامت


 با این که از آغاز جان‌باختن کادر درمان بر اثر ابتلا به کرونا بیش از 15ماه می‌گذرد اما هنوز بسیاری از آنها در زمره شهدای سلامت و خدمت در نیامده‌اند و روند کند احرازها نیز همچنان ادامه دارد. روز گذشته سعید اوحدی،‌ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه با ارائه دو عدد،‌ این روند کند را به نوعی تایید کرد. او گفت تا این لحظه 220پرونده به دبیرخانه مرکز ارسال و 168پرونده احراز شهادت شده که تاکید ما به اعضای کمیته ملی این است که برگزاری جلسات را تسریع کنند.
برای احراز شهادت مدافعان سلامت چارچوبی خاص وجود دارد که طی آن موضوع شهادت مدافعان سلامت  نظامی در کمیسیون ویژه نیروهای مسلح بررسی می‌شود و در این بخش هیچ پرونده‌ای به بنیاد شهید ارجاع نمی‌شود. در مورد کادر درمان غیرنظامی کشور نیز مصوبه دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی و ستاد ملی مقابله با کرونا این است که در استان‌ها کمیته‌های استانی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و کمیته ملی به ریاست وزیر بهداشت در تهران تشکیل شود و به پرونده شهادت مدافعان سلامت رسیدگی کنند. در واقع بنیاد شهید آخرین مرحله در احراز شهادت کادر درمان است و اگر تعللی رخ می‌دهد مربوط به تکمیل پرونده در کمیته‌های استانی و ملی است.
سعید اوحدی البته یک توضیح را نیز روز گذشته اضافه کرد و درباره این که چرا تعداد شهدای احراز شهادت شده از تعداد فوتی‌های کادر درمان کمتر است،‌ گفت براساس مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی و ستادملی مقابله با کرونا، فقط آن دسته از کادر درمان که مستقیم با بیمار‌ان کرونایی ارتباط داشته‌اند جزو شهدا
محسوب می‌شوند.
به گفته وی البته یک تبصره نیز وجود دارد که براساس آن با صلاحدید وزیر بهداشت، برخی افرادی که مشمول این مصوبه نیستند نیز می‌توانند شهید محسوب شوند؛ مثل پرستارانی که در منزل بیماران کرونایی از آنها مراقبت می‌کرده و جانشان را در این راه از دست داده‌اند.
1400؛ سال گشایش برای جامعه ایثارگری
دیروز که رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خبرنگاران صحبت می‌کرد،‌ معوقات 8000میلیارد تومانی جامعه ایثارگری از بنیاد و طلب دستگاه‌های دولتی از آن، همگی پرداخت شده بود. البته سعید اوحدی توضیح داد هنوز برخی مطالبات مثل هدیه ازدواج فرزندان ایثارگران یا هزینه فوت جامعه ایثارگری از سال 95 به بعد تسویه نشده که این هم تا دو هفته آینده پرداخت
خواهد شد.
وی همچنین از پرداخت پاداش پایان خدمت به همه بازنشستگان ایثارگر چه آنها که در گذشته بازنشسته شده‌اند و چه کسانی که از این به بعد بازنشسته خواهند شد،‌ خبر داد. این دسته از بازنشستگان تا به حال پاداش پایان خدمت دریافت نکرده‌اند.
اوحدی در ادامه از وجود 1900جانباز قطع‌نخاعی در کشور خبر داد و گفت برنامه سال 1400واگذاری خودرو به این گروه از جانبازان است که برای رفت و آمد مشقات زیادی را متحمل می‌شوند. همچنین مقر شده تا در سال 1400 همه جانبازان قطع نخاع که به تجهیزات پزشکی نیاز دارند بدون مراجعه حضوری، این تجهیزات را در منازل خود تحویل‌بگیرند.
رئیس بنیاد شهید همچنین به تصویب70هزار وام مسکن در سال 1400 اشاره کرد و توضیح داد براساس مصوبه هفته گذشته هیات وزیران، امسال وام ساخت مسکن جامعه ایثارگری 200درصد افزایش می‌یابد تا 21هزار قطعه زمینی که واگذار شده ولی به علت گرانی ساخت مسکن تا به حال در آنها ساخت و سازی انجام نشده به منزل مسکونی تبدیل شوند.
اوحدی همچنین از ادامه واکسیناسیون کرونایی جانبازان خبر داد و گفت از هفته آینده جانبازان بالای 25درصد و همسران آنها واکسن دریافت خواهند کرد.