مدیری که هنرمندان دوستش داشتند

علی مرادخانی، معاون هنری اسبق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت

مدیری که هنرمندان دوستش داشتند





«مهم‌ترین و مثبت‌ترین کار ایشان تاسیس موزه موسیقی است. بی‌شک وجود موزه‌سازها خدمت بزرگی به موسیقی کشور است.» مرحوم علی مرادخانی موضوع این اظهارنظر است که دیروز شهرام ناظری، خواننده سرشناس موسیقی کشور در گفت‌وگو با ایلنا ایراد کرده است. مدیری که کیهان کلهر، موسیقیدان و نوازنده مشهور کمانچه هم در صفحه شخصی‌اش درباره او نوشت: «او از انگشت‌شمار مسوولان در چهل سال گذشته بود که در باور و عمل «فرهنگ‌وهنر» طریق رشد و کمال می‌دانست.» مرادخانی در سال‌های متوالی خصوصا در عرصه موسیقی کشور، خدمات شایان ذکری ارائه داد و دیروز در اثر عوارض کرونا در بیمارستان
چشم از جهان فروبست.
علی مرادخانی فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی از دانشگاه تهران بود. او پس از پایان تحصیلاتش با حضور در شغل‌های مدیریتی، فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه داد و مناصب مختلفی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجربه کرد.
وی خیلی زود به عرصه مدیریت هنری راه یافت و سال 63 کار خود را با مدیریت تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی آغاز کرد و تا سال۱۳۶۵ در همین منصب باقی ماند. پس از آن مدیریت همکاری‌های سمعی و بصری وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی را تا سال1367 و از آن زمان تا دو سال بعد، مدیریت مرکز آموزش فیلمسازی را برعهده گرفت و سپس به مشاوره در معاونت سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی مشغول شد و آن را تا سال83 ادامه داد.
اما ورود او به عرصه مدیریت موسیقی کشور که نامش را به این حوزه پیوند داد از سال83 آغاز شد. مدیریت مرکز موسیقی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی تا سال86 ادامه یافت و مرادخانی از آنجا به مشاوره وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی نقل مکان کرد تا حواشی‌ای را که در دوره مدیریت موسیقی با آنها مواجه بود از سر بگذراند. مرادخانی از سال1387 به موزه موسیقی که خودش آن را دایر کرده بود، رفت و تا پایان در این سمت باقی ماند.
به گزارش مهر، عضو موسسان جشنواره فیلم فجر(۱۳۶۰)، عضو شورای طرح و برنامه شبکه یک صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران(۱۳۶۲)، مدیر 14 دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر(۱۳۶۹تا۱۳۸۲)، مدیریت، طراحی و نظارت بر تولید ۹۶ساعت آثار موسیقی نواحی ایران در انجمن موسیقی ایران (۱۳۷۵)، طراحی و مدیریت تولید و اجرای سمفونی عاشورا(خسوف)(۱۳۸۰)، عضو هیات‌موسس و همچنین اولین هیات‌مدیره بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، ایجاد خانه هنرمند(اختصاص بخشی از منازل شخصی هنرمندان موسیقی به موزه شخصی) سال۱۳۷۶، همکاری در تاسیس و مدیریت ارکستر موسیقی ملی با استاد فرهاد فخرالدینی و تاسیس خانه موسیقی ایران با همکاری هنرمندان موسیقی ازجمله فعالیت‌های دیگر علی مرادخانی در عرصه فرهنگ و هنر بوده‌ است.
او حدود یک ماه پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به مدت سه هفته در بیمارستان بستری شد و پس از یک هفته به دلیل عوارض ناشی از این بیماری بار دیگر راهی بیمارستان شد.
 امین عارف‌نیا از همکاران مرادخانی در وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد علی مرادخانی صبح دوشنبه (۱۷خرداد‌) پس از تحمل دوره بیماری در بیمارستان خاتم‌الانبیا درگذشت.