نسخه Pdf

نامه‌نگاری با اعمال شاقه

نامه‌نگاری با اعمال شاقه

سینا 15 ساله از اراک برایمان سوالی از طریق پیامک فرستاده و پرسیده: من برای شرکت در انتخابات شورای مدرسه باید در مناظره‌ای با دوستانم شرکت کنم. راه‌های موفقیت در یک مناظره چیست؟
1-برنامه داشتن، ارائه راه‌حل، بیان پاسخ متناسب با سوالات، رعایت اخلاق گفت و گو، حفظ حرمت و چند فعل دیگر از همین دست اصلا به کار نمی‌آید. فقط بی‌محابا اتهام بزنید.
2-دادن وعده‌های زیر به همکلاسی‌هایت در فرآیند مناظره می‌تواند کمک حال تو باشد:
حذف زنگ ریاضی و 10برابر کردن زنگ ورزش
مسی و رونالدو را به مدرسه می‌آوریم.
اخراج مدیر
محاکمه ناظم در حیاط مدرسه و در ملأ عام
3-از فعل بگم به شکل سوالی دست‌کم 27بار استفاده کن، ولو چیزی برای گفتن نداشته باشی.
بغض
سوالی در فرآیند مصاحبه با آقای خان‌محمدی مطرح شده که دوستان نوجوانه می‌خواهند من هم پاسخم را اعلام کنم. اما سوال: آینده فوتبال ایران را چگونه می‌بینید؟
1-از دور
2-به نظرم ما اگر این خرده‌بدهی‌های اندک را صاف کنیم وضعیت‌مان بهبود می‌یابد. لیست‌شان را دارم:
6000 میلیارد اوشلوق به ویلتموس
یک‌میلیون و 118هزار یورو به برانکو ایوانکوویچ
یک میلیون و800هزار یورو به استراماچونی
میلیون میلیارد دلار درهم یورو تومان به شفر
3-تقویت و تاسیس باشگاه‌های پرورش گزارشگر فوتبال بسیار موثر است. البته توجه به ورزش پایه برای نوجوانان هم گویا بی‌تاثیر نیست.
4-این نوید را به شما می‌دهم که من فرزند ناتنی دیگو مارادونا هستم که به امید حق علیه باطل، بخشی از ارثش را به بودجه فوتبال کشور هدیه می‌کنم. با توجه به کثرت ورثه، سهم بنده چیزی بالغ بر دو دلار است که یک دلار و سه سنت آن را مجبورم خرج ایاب و ذهاب کنم و چهار سنتش را حق وکیل بدهم. می‌ماند سه سنت که بر طبق اخلاص گذاشته تقدیم می‌کنم. باشد که مرهمی بر لیست بدهی‌ها باشد. امضا وینچنزو آرماندو مارادونا ملقب به عقل کل.
خوشبختانه من به همه زبان‌ها واقفم. امروز صبح روی پشت‌بام بودم که متوجه علائم دود در دوردست شدم. خانم یا آقایی از آنجا می‌پرسید برق شما هم رفته؟ چرا برق ما نمی‌یاد؟
1-من که می‌دانم تو خوشت می‌آید برق برود و در کلاس‌های آنلاین شرکت نکنی کلک! ولی در پاسخ باید بگویم بله برق ما هم هم اکنون رفت. جا دارد از عدالت اجتماعی موجود در دستگاه فخیمه اداره برق کمال تشکر را کنیم.
2-نگران نباشید. از قدیم گفتند هر رفتی یه اومدی داره.
3-برخی تهمت می‌زنند که به علت تولید ارز الکترونیک یا کمبود در ذخیر انرژی این قطعی‌ها رخ داده درحالی‌که اصل ماجرا چیز دیگری است. چه معنا دارد در گرمای 50درجه انسان مصرف برق بالا داشته باشد. می‌توانیم از مصارف بیهوده‌ای مثل روشن کردن کولر، پنکه، استفاده از لامپ در شب، روشن بودن دستگاه‌های اکسیژن در واحد بیماری‌های ریوی و غیره بپرهیزیم.
4-الان دوستان اشاره می‌کنند آن دود حاصل انفجار اخیر پتروشیمی بوده است و هیچ معنا و مفهوم خاصی نداشته، ندارد و نخواهد داشت و مطمئن باشید این لوله‌های تفنگی که نزدیک دماغم گرفته شده هیچ تاثیری در تغییر نظرم نداشته است.
سمانه 17ساله از یزد در نامه‌ای با ما درددلی کرده. گفته است پدرم اجازه نمی‌دهد هیچ کجا تنهایی بروم. دائم کنترلم می‌کند و می‌گوید، هنوز آنقدر بزرگ نشدی که تلفن هوشمند داشته باشی. کلاس‌های مدرسه را از طریق گوشی مادرم شرکت می‌کنم. به نظر شما من چه کنم؟
1-آنقدر بزرگ شو.
2-در صورت امکان از طریق منوی سیستم عامل وجودت، گزینه location را غیرفعال کن که این هرگز قابل اجرا نیست اما بازهم چیزی از ارزش‌های پیشنهاد مهم و کاربردی من کم نمی‌کند.
3-من به تو علاقه دارم عزیزم! نمی‌خواهم آسیب ببینی در این جامعه گرگ صفت. همه مردها مضرند! بد است که پدرت به فکر رشد توست و شبانه‌روز برای این‌که ضرری متوجهت نشود تعقیبت می‌کند؟ اصلا بگذار ببینم تو به چه حقی به این مرتیکه عقل کل نامه نوشته‌ای؟ چطور به او اعتماد کرده‌ای؟ خوب شد خودم نامه را آوردم برسانم. من کار عقل کل را یکسره می‌کنم. تو تکان نخور از جایت تا برگردم عزیز دلم!
4-وصیت عقل کل: هر چه سریع‌تر به مطالب صفحه... و توصیه‌های دوست فرهیخته‌ام دکتر احمدی مراجعه کن و اگر می‌شود پدرت را راضی کن دستانش را از دور گردن من بردارد قبل از این‌که نفسم...
ضمیمه کلیک