مرور و عبور

مرور و عبور

مسابقه‌ای برای فیلم‌های دینی
جشنواره فیلم حقیقت با موضوع دین از 23تا25خرداد در یزد برگزار می‌شود.
در این جشنواره موضوعی برای اولین‌بار شش فیلم، بوی کافور، عطر یاس(بهمن فرمان‌آرا)، زمین آسمانی(محمدعلی نجفی)، زیر نورماه(رضا میرکریمی) ، مارال( مهدی صباغ‌زاده)‌، مریم‌مقدس (شهریار بحرانی) و مسافر ری( داوود میرباقری) در بخش مسابقه قرار گرفته‌اند. به گفته مدیرکل اداره فرهنگ‌وارشاد اسلامی یزد در بخش جست‌وجوی حقیقت این جشنواره 9فیلم از کشورهای ایتالیا، انگلستان، آمریکا، فرانسه و بلژیک به نمایش درمی‌آید. در بخش بزرگداشت‌ها با عنوان ایران سرزمین ادیان، بزرگداشت منوچهر طیاب برگزار می‌شود.( صفحه‌یک)



موزامبیک از «علی» مالیات طلب کرد
تهیه‌کنندگان فیلم «علی» با مشکل روبه‌رو شده‌اند. مسؤولان دولتی موزامبیک به تهیه‌کنندگان این فیلم گفته‌اند باید مالیات حضور در این کشور و استفاده از امکانات داخلی را به‌طور کامل پرداخت ‌کنند. فیلم علی قصه زندگی محمدعلی کلی، قهرمان مشت‌زنی جهان را روایت می‌کند. ویل اسمیت در این فیلم نقش کلی را بازی می‌کند. فیلمسازان و هنرمندان محلی مدتی قبل به انتقاد شدید از دولت پرداختند و خواستار سنگین‌شدن مالیات پرداختی سازندگان فیلم علی شدند. از سه سال قبل که زمزمه تولید فیلم علی شروع شد با جنجال و بحث همراه بوده است. مطبوعات از یک سو خبر از اختلاف سازندگان فیلم و شرکت سونی دادند و از سوی دیگر کاهش هزینه تولید فیلم یکی از محورهای اصلی سازندگان این فیلم بوده است.(صفحه3)



تعطیلی سفارت آمریکا در یمن
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: سفارت واشنگتن در صنعا رسما تعطیل شده است
رادیو کویت دراین‌باره اعلام کرد: وزارت خارجه آمریکا از تهدیدات برخی گروه‌ها علیه جان دیپلمات‌های خود خبر داده اما هویت گروه‌ها و جزئیات بیشتر را مشخص نکرده است. همچنین وزارت خارجه آمریکا به شهروندان این کشور درخصوص سفر به یمن هشدار داده است.(صفحه‌یک)


اعدام بمب‌گذار اوکلاهما
تیموتی مک‌وی، نظامی آمریکایی که در جنگ خلیج‌فارس در سال 1995 با بمب‌گذاری در یک ساختمان دولتی اوکلاهما‌سیتی موجب کشته‌شدن 168نفر شد، ساعت 7 صبح امروز اعدام شد. به گزارش سی‌ان‌ان، مک‌وی روز گذشته در اظهاراتی که در روزنامه بوفالونیوز چاپ شد از کرده خود ابراز ندامت کرد. پیش از مراسم اعدام که با صندلی الکتریکی صورت گرفت، دو کشیش با حضور در زندان ایالتی در تری هاوت در ایندیانا برای وی دعا کردند. تیموتی از شش سال پیش در زندان به سر می‌برد. جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا از مسؤولان ارتباطی خواست تا اجازه داده نشود خبر اعدام تیموتی بر روی شبکه‌های اینترنتی قرار گیرد. در بمب‌گذاری اوکلاهما بیشتر کشته‌‌شده‌ها را کودکان یک مهدکودک تشکیل می‌دادند.(صفحه14)




آغاز جهان با یک انفجار بزرگ
به گفته دانشمندان اطلاعات به دست‌آمده از بالن‌های قادر به پرواز در ارتفاع زیاد و به‌کارگیری ابزارهای مجهز در مرکز تحقیقاتی آنتارکتیا ارکان کلیدی، نظریه‌ها را در مورد چگونگی توسعه و گسترش جهان پس از انفجار بزرگ را ثابت می‌کند.
ابزارهای جست‌وجوی دقیق و مشاهده عمیق جهان توانستند امواج ظریف و واپیچیدگی‌ها در الگوهای انرژی در متن ریزموج‌های کیهانی را شناسایی کنند. این امواج کوچک، تابشی ضعیف هستند که از حرارت بسیار زیاد آن انفجار بزرگ به‌جای مانده‌اند.(صفحه13)