اعلام آمادگی750 نفر  برای اهدای جسد

اعلام آمادگی750 نفر برای اهدای جسد

مدیر بانك نسوج مركز تحقیقات سازمان پزشكی‌قانونی كشور گفت: پس از آن‌كه به‌دنبال اعلام نیاز دانشگاه‌ها و مراكز آموزشی، برای اهدای جسد در سال 1396 فراخوان دادیم، تاكنون 750 نفر برای اهدای جسد اعلام آمادگی كردند.
 به گزارش ایرنا،‌ امین رادمنش ‌افزود: از میان 750 نفری كه برای اهدای جسد اعلام آمادگی كرده‌اند، دو مورد جسد تاكنون اهدا شده است.
وی عنوان كرد: پیش از این در مراكز آموزشی و دانشگاه‌ها از اجساد بلاصاحب و مجهول‌الهویه برای مقاصد آموزشی استفاده می‌شد كه تعداد این اجساد كم بود و جوابگوی نیاز آموزشی این مراكز نبود.
مدیر بانك نسوج مركز تحقیقات پزشكی قانونی گفت: تنها راه رفع نیاز مراكز آموزش به جسد اهدای جسد است، همان‌طور كه برخی از كشورها برای تامین جسد انجام می‌دهند.
وی اعلام كرد: بیش از 32 درصد اهداكنندگان جسد را جوانان در سنین 20 تا 40 سال تشكیل می‌دهند؛ 2/8 درصد از اهداكنندگان 20 تا
 30 ساله‌اند، 1/24 درصد آنان 30 تا 40 ساله
 ‌5/20 درصد 40 تا 50 ساله، ‌5/17 درصد 50 تا 60 ساله،‌ 7/19 درصد 60 تا 70 ساله و 10 درصد نیز در سنین بالای 70 سال هستند.
رادمنش با بیان این كه بیشتر اهداكنندگان جسد را افراد با تحصیلات دانشگاهی تشكیل می‌دهند، ادامه داد: 77 درصد اهداكنندگان جسد را افراد دارای مدارك كارشناسی و بالاتر و 23 درصد آنها را افراد دارای مدارك دیپلم و كمتر از آن تشكیل می‌دهند. همچنین 40 درصد آنها زن و 60 درصد مرد هستند.
وی اشاعه امر اهدای جسد را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و گفت: برای اهدای جسد نیازی به مراجعه حضوری اهداكنندگان به پزشكی‌قانونی نیست و داوطلبان می‌توانند از طریق تماس تلفنی با مراكز پزشكی‌قانونی سراسر كشور از نحوه انجام كار مطلع شوند.
رادمنش به رعایت فرآیند قانونی و شرعی در این زمینه اشاره كرد و یادآور شد: اجساد پس از فوت افراد، با اطلاع خانواده به یكی از مراكز پزشكی‌قانونی تحویل داده، در نهایت به یكی از دانشگاه‌های علوم پزشكی منتقل می‌شوند و پس از انجام فعالیت‌های علمی با رعایت تشریفات شرعی در آرامستان همان شهر به خاك سپرده خواهند شد و در صورت تمایل خانواده‌های اهداكنندگان مراحل و مكان دفن به آنها اطلاع داده می‌شود.