ضربان قلبتان را با تلفن‌همراه بشمارید

تندرستی هوشمند

ضربان قلبتان را با تلفن‌همراه بشمارید

احتمالا می‌دانید كه یك ضربان غیرعادی و نامنظم می‌تواند نشانه واضحی از بروز یك مشكل یا بیماری قلبی و عروقی و حتی استرس‌های شدید باشد. بنابراین باید آن را جدی بگیریم. اگر دستگاه سنجش ضربان قلب همیشه در دسترس‌تان نیست یا ساعت هوشمند و دستبند سلامت ندارید، خوشبختانه از طریق تلفن همراهتان هم می‌توانید ضربان قلبتان را تحت نظر داشته باشید.
نرم‌افزار کاردیو گراف (Cardiograph)با استفاده از دوربین و فلش تلفن‌همراه این كار را با دقت قابل قبولی انجام می‌دهد. برای گرفتن ضربان قلب با این اپ كافی است با انگشت اشاره‌تان لنز دوربین و فلش را به طور كامل بپوشانید. بعد این كار باید گزینه استارت را بزنید تا نرم‌افزار تنها در چند ثانیه ضربان قلب شما در دقیقه را محاسبه كند.
حالا سوال اینجاست آیا این پایش به قدر كافی درست و دقیق هست؟ مطمئنا نه چون از دوربین یك تلفن‌همراه نمی‌توان انتظار دقتی به اندازه یك دستگاه تخصصی پایش ضربان را داشت اما حداقل می‌توان گفت كاردیوگراف این كار را با خطای قابل قبولی انجام می‌دهد. در واقع اگر بخواهیم ساده بگوییم، با هر تپش قلب خون به تمام نقاط بدن پمپاژ می‌شود و فشار ناشی از این پمپاژ بر اندام‌ها و تغییر حجمی كه در آنها اتفاق می‌افتد را می‌توان از طریق دیودهای نوری كه در تلفن‌همراه همان فلش LED است، شناسایی كرد. برای همین با قرار دادن انگشت روی دوربین و فلش، نرم‌افزار با آنالیز تغییر رنگ و حجمی كه در سر انگشتان اتفاق می‌افتد می‌تواند تخمینی از ضربان قلب را در دقیقه داشته باشد. بنابراین نتایجی كه در كاردیوگراف می‌بینید اگر چه صد در صد دقیق نیستند اما تا حد زیادی می‌توان به آنها اتكا كرد. كاردیوگراف بعد از پایش از شما می‌پرسد كه كجا و تحت چه شرایطی این كار را انجام داده‌اید: بعد از ورزش و دویدن، موقع گرم كردن یا در حالت ریلكس. سپس تمامی این اطلاعات را در تاریخچه خود ثبت می‌كند تا بعدا بتوانیــــــــــــــــد از این اطلاعــــــــــــــــــــــــات در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید. نرم‌افزار خوب و كاربردی كاردیوگراف را می‌توانید به طور رایگان در اندروید استفاده كنید اما دانلود نسخه iOS به دلیل داشتن امكانات بیشتر رایگان نیست.