«نشان ایرانی2» الگوی حمایت از زیست‌بوم نو‌آوری و فناوری ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در آیین اختتامیه «طرح نشان ایرانی2»:

«نشان ایرانی2» الگوی حمایت از زیست‌بوم نو‌آوری و فناوری ایران است

صبح دیروز در سالن اجتماعات مسجد الغدیر تهران، آیین اختتامیه طرح «نشان ایرانی2» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس پارک فناوری پردیس، رؤسای شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیران مؤسسه جام‌جم با ارائه گزارش و بررسی دستاوردهای این طرح، همراه با تقدیر از دست‌اندرکاران آن برگزار شد. طرح «نشان ایرانی2» ابتکار روزنامه جام‌جم در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌های خلاق و نوآور و مخترعان به منظور معرفی محصولات و خدمات آنها در بسترهای رسانه‌ای گوناگون بود که از اوایل بهمن 99 آغاز و با انتشار بیش از 400 رپرتاژ در صفحه‌های مختلف روزنامه تا 28 شهریور 1400 ادامه یافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد با اشاره به فلسفه حضورش در این رویداد بیان کرد: «موضوع اول، توجه به حوزه نشریات مکتوب است که در این شرایط دشوار با وجود چالش‌های بسیاری که رسانه‌ها با آن روبه‌رو هستند، همچنان مشغول فعالیت‌اند. مؤسسه جام‌جم مجموعه پیشرویی در میان رسانه‌های کشور به شمار می‌رود که از سال‌ها پیش فعالیت‌های خود را علاوه بر رسانه مکتوب به حوزه‌های دیگر نیز تسری داد. این مجموعه از جمله مجموعه‌های فرهنگی نظام اسلامی به شمار می‌رود که اکنون بیش از دو دهه از شکل‌گیری آن می‌گذرد و با فعالیت‌های درخشانی که تاکنون داشته به خوبی گویای این مطلب است که ایده شکل‌گیری این روزنامه، ایده درستی بوده است. باید از همه عزیزانی که این مجموعه را راه‌اندازی کردند، پیش بردند و مدیران جوان و انقلابی که اکنون اداره آن را برعهده دارند، تشکر کرد.»
دکتر محمدمهدی اسماعیلی در ادامه افزود: «موضوع دوم، توجه به زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور است. واقعیت این است که ادبیات دانش‌بنیان، ادبیات جدیدی در مسیر توسعه اقتصادی کشور به شمار می‌رود. با توجه به بن‌بست‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه اقتصادی کشور ترسیم می‌شد، نیاز بود ادبیات جدیدی نظام اقتصادی کشور را متحول کند و منفذی برای خروج کشور از مشکلات اقتصادی باشد.» وی در ادامه تصریح کرد: «نکته جالب توجهی که در خصوص ادبیات اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد این است که بیشترین میزان تکرار را در ادبیات رهبر معظم انقلاب داشته است. در بحث سیاست‌های کلی 24گانه اقتصاد مقاومتی، یک بند به گسترش اقتصاد دانش‌بنیان اختصاص یافته است. قبل از این تاریخ نیز اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یک سیاست جدید و پیشران در سیاست اقتصادی کشور به شمار می‌رفته است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این نکته که هنوز سطح توسعه در حوزه دانش‌بنیان کشور با برآوردهای پیش‌بینی‌شده فاصله دارد، افزود: «در حال‌حاضر بیش از 6000 شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول فعالیت‌اند، اما در پیش‌بینی‌های اولیه که سال‌های پیش برآورد می‌شد که تا سال 1400، حدود 40هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول به کار باشند. با این وجود بالندگی کنونی زیست‌بوم دانش‌بنیان، شکل‌گیری فضای استارت‌آپی کشور و شهرک‌ها و مجموعه‌های تسهیل‌کننده توسعه این زیست‌بوم همگی دستاوردهای ارزشمندی به شمار می‌رود.»
دکتر اسماعیلی، در ادامه ابتکار عمل روزنامه جام‌جم را سومین نکته مهم در اهمیت رویداد اختتامیه نشان ایرانی2 برشمرد و افزود: «طرح نشان ایرانی2، ابتکار خوبی در پیوند میان رسانه‌های پیشرو و اقتصاد دانش‌بنیان کشور به شمار می‌رود و این موضوع بسیار مهمی است که باید بیش از این از طریق رسانه‌های کشور انعکاس پیدا کند. زیرا با وضعیت اقتصادی ضعیف فعلی روزنامه‌های کشور، اختصاص‌دادن دو صفحه از محتوای روزنامه و تولید محتوا به شکل مفید و جذاب برای معرفی و پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور اتفاق بسیار مهمی است.»
وی خاطرنشان کرد: «توسعه و پیشرفت کشور یک فرآیند به هم پیوسته است و بخشی از این توسعه در بخش فرهنگ و هنر قرار دارد. زمانی که بتوانیم این فرهنگ را در جامعه به وجود بیاوریم که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به جای کارمندی به دنبال کارآفرینی باشند، اتفاق بسیار خوشحال‌کننده‌ای است. زیرا در حال حاضر با جمعیت گسترده‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌هایی غیرمرتبط با نیاز بازار کار مواجهیم و از سوی دیگر این روزها با کاهش چشمگیر متقاضیان برای صندلی‌های دانشگاه‌ها روبه‌رو هستیم. زیرا حلقه ارتباطی میان نیاز بازار و دانشگاه به درستی شکل نگرفته است. ایجاد فرهنگ و روحیه کارآفرینی در کشور اتفاق بسیار مهمی است که به کار و فرهنگسازی بیشتری نیاز دارد. در حال حاضر زیست‌بوم دانش‌بنیان تا حدی به این نیاز پاسخ داده است و امیدواریم نگاه کارمندی به کارآفرینی تغییر کند.»
وزیر ارشاد در پایان یادآور شد: «آمارهای بسیار خوبی را در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان داریم. به عقیده من تأکیدی که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال‌ها در سال‌های اخیر به بحث تولید داشته‌اند همگی در راستای ایجاد فضای گفتمانی و عمومی در حمایت از تولید داخلی است و این اتفاق نمی‌افتد مگر این که رسانه‌ها پای کار بیایند. در دولت مردمی که یکی از شعارهای اصلی آن، سپردن امور به مردم است، این جنس‌ کارها به‌شدت مورد نیاز است.» وی در پایان با تشکر از مدیران مؤسسه جام‌جم به دلیل ابتکار عملی که در زمینه حمایت از زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور داشته‌اند، افزود: «ما در تمام بخش‌های مرتبط در وزارتخانه که بتوانیم به این حرکت امیدآفرین کمک کنیم، آماده همکاری هستیم تا به امید خدا بتوانیم در کنار هم اتفاق مبارکی را برای اعتلای جامعه ایرانی رقم بزنیم. امیدوارم طرح‌ نشان ایرانی2 نمونه و الگویی برای ادامه این جریان خوب فرهنگی باشد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این مراسم ضمن بازدید از تحریریه روزنامه جام‌جم، با خبرنگاران دیدار کرد و به گفت‌وگو با آنان پرداخت.