روزهای خوش واکسیناسیون

مشاهدات میدانی، نشان از خلوت شدن مراکز واکسیناسیون و آسانی تزریق واکسن دارد

روزهای خوش واکسیناسیون

پیرمرد آرام راه می‏رود، بدون صف و معطلی، وارد سوله می‏شود، سوله خالی است. راهش را می‏کشد و می‎رود به سمت پسری جوان، کارت ملی را تحویل می‏دهد و چند دقیقه بعد راهنمایی می‏شود به سمت گوشه سالن، خیلی زود واکسنش را تزریق می‌کند و به همراه کارت واکسیناسیون از سوله خارج می‏شود. تمام پروسه پذیرش، تزریق واکسن و زمان معاینه پس از تزریق واکسن تنها 15‌دقیقه زمان می‏برد. درست شبیه فیلم‌های تبلیغاتی که برای چنین مراکزی ساخته می‌شوند‌. اگر تا دو هفته پیش، مراجعان در صف‏های شلوغ می‏ایستادند و مدت‏ها برای واکسینه شدن زمان می‏گذاشتند امروز در کمتر از یک‌ربع واکسینه می‎شوند. خلوتی مراکز واکسیناسیون می‏تواند عجیب باشد به‌خصوص با توجه به این‌که مراکز بدون محدودیت سنی، مجاز به تزریق واکسن هستند؛ با این حال اما مراکز واکسیناسیون مانند گذشته شلوغ نیست‌. پرسنل مراکز واکسیناسیون از افزایش این مراکز ، دریافت دست‌کم یک دوز واکسن از سوی شهروندان و نیز ترس از واکسینه شدن، به عنوان برخی دلایل خلوت شدن مراکز تزریق واکسن نام می‌برند‌. روز گذشته وزیر بهداشت و درمان نیز گفت که در هفته گذشته هشت میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن در کشور تزریق شده‌است. او ابراز امیدواری کرد تا دو هفته دیگر پوشش واکسیناسیون به 70‌درصد برسد. براساس اطلاعات وزارت بهداشت تا دیروز بیش از 52 میلیون نفر در کشور دست‌کم‌ یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. از دوشنبه گذشته تا دیروز نیز‌‌ حدود780 هزار دوز واکسن در کشور تزریق شده‌است، این درحالی است که رکورد تزریق واکسن در کشورمان که بیست و یکم شهریور ثبت شد حدود یک میلیون و 600 هزار‌ دوز در روز بود به همین علت برخی پیش‌بینی می‌کردند با افزایش واردات واکسن این رکورد شکسته شود.

تزریق 900 دوز واکسن در روز
 خیابان منتهی به سوله مدیریت بحران در خیابان ریاحی نزدیک به شهرک اکباتان، خلوت است. اگر در روزهای قبل هر دو طرف این خیابان باریک خودرو توقف می‌کرد این روزها خودروهای انگشت‌شماری اینجا دیده می‌شوند. به همین دلیل می‌توان به‌راحتی از دو طرف خیابان تردد کرد و محوطه سوله هم خلوت است. جز سه خانم و آقا که روی صندلی نشسته‌اند، شخص دیگری دیده نمی‌شود. صفی وجود ندارد و حتی مامور ورودی که در روزهای قبل مراجعان را راهنمایی می‌کرد هم نیست. درون سوله هم خلوت است. صندلی‌ها خالی هستند و‌ صفی وجود ندارد. مراجعان از در وارد می‌شوند و یکراست می‌روند سراغ میزهای پذیرش، در کمتر از یک دقیقه مشخصات‌شان وارد می‌شود و بعد به اتاقک واکسیناسیون می‌روند و چند ثانیه بعد در حالی که پنبه الکلی را روی بازو نگه داشته‌اند بر‌می‌گردند. خانمی که واکسن تزریق می‏کند، توضیح می‏دهد یک هفته‏ای می‏شود که سوله بزرگ هزار متری خلوت شده‌است. او می‎گوید: «این روزها بیشتر به افرادی که در دهه 80 به دنیا آمده‌اند، واکسن تزریق می‏کنیم.» این خانم پرستار، دلیل کاهش مراجعه به مراکز واکسیناسیون را افزایش این مراکز می‏داند. او ادامه می‏دهد که این روزها، تنها به 800 تا 900 نفر واکسن تزریق می‏کنند.
 برای پزشک مقیم سوله خیابان ریاحی هم، این روزها با کمترین مراجعه‎کننده می‎گذرد. او می‎گوید که تقریبا در همه ساعات روز از ساعت 8 تا ساعت 21، مرکز خلوت و کم تردد است. به نظر مدیر این مرکز، خلوت شدن مراکز واکسیناسیون طبیعی است. او توضیح می‏دهد که تنها در پایتخت حدود 61‌درصد شهروندان واکسینه شده‌اند و همین آمار به کاهش مراجعه به مراکز کمک کرده‌است.
هراس از جمعیت
 بین موهای مشکی زن پر از تارهای سفیدرنگ است. ایستاده‌است دم در ورودی سوله و کنجکاو، نگاه می‏کند به درون سوله. با دقت همه جا را می‏بیند و ارزیابی می‏کند. 64 سال دارد. خلوتی درون سوله واکسیناسیون را که می‏بیند، چشمانش از پشت عینک برق می‏زند. می‏گوید که تا به حال واکسن تزریق نکرده‌است، نه این که نخواهد، نتوانسته، دلیلش هم واضح است. او از شلوغی بیزار است و حالا که مراکز خلوت شده، تصمیم به تزریق گرفته‌است. هر شخصی که از کنارش عبور می‏کند، دست و پایش را جمع می‏کند. می‎گوید که از جمعیت هراس دارد. این بانوی میانسال توضیح می‏دهد: «اگر کارت ملی‌ام همراهم بود، حتما واکسن تزریق می‌کردم.» او می‌گوید می‎خواهد به خانه برود و کارت ملی‎اش را بیاورد. چند بار سر تکان می‏دهد و دوباره نگاه می‏کند به درون سوله و راه می‏افتد به طرف خانه.
زن میانسال تنها شخصی نیست که از جمعیت می‌ترسد. دختر جوانی از ترس مادرش می‌گوید: «به‌دلیل هراس از جمعیت و با این‌که مادرم حدود 70 ساله است اما تا به حال به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکرده‌است.» دختر جوان که امروز به مرکز مراجعه‌کرده تا شرایط اینجا را ببیند، می‌گوید: «حالا زمان مراجعه و تزریق واکسن است. باید او را برای تزریق بیاورم.» این را می‌گوید و به طرف خودرو‌یش می‌رود؛ قدم‌هایش تند و مصمم است.

مرکزی که خلوت شده‌است
 تا هفته پیش هر روز 1200نفر نوبت‌دهی داشتند و حتی دقیقه‌ای برای استراحت زمان نداشتند؛ حالا اما سرشان خلوت‌شده و فقط 200نفر در روز به مرکز آ‌نها در درمانگاه قوامین محله تهرانسر مراجعه می‌کنند. این را دختر جوانی می‌گوید که درون اتاق تزریق واکسن نشسته‌است. او می‌گوید که هر روز خسته به خانه برمی‌گشته، حالا اما چای می‌خورد و منتظر است تا شخصی برای تزریق مراجعه کند. او دلیل خلوتی این روزها را این‌طور بیان می‌کند: «آمار واکسیناسیون بالاست و بسیاری از افراد، حداقل یک دوز واکسن تزریق کرده‌اند.» این دختر جوان می‌گوید که این روزها کمتر سالمندی برای تزریق واکسن به او و دیگر همکارانش مراجعه می‌کند و بیشتر دختران و پسران جوان برای تزریق
مراجعه می‌کنند.
چند دقیقه‌ای منتظر می‌مانیم تا شاید فردی برای تزریق مراجعه کند. بعد از 20دقیقه، دو پسر نوجوان وارد مرکز می‌شوند، از کنار نیمکت‌های خالی عبور کرده به پذیرش مراجعه و چند دقیقه بعد واکسن تزریق می‌کنند. یکی از پسرهای نوجوان می‌گوید که متولد ‌83 است. دوست او هم متولد 84 است. آنها می‌گویند: «از پا قدم ما این مراکز خلوت شده‌است.» هر دو می‌خندند و سرخوشانه از مرکز خارج می‌شوند.

شب‌های شلوغ، روزهای خلوت
جای پارک به‌راحتی در کنارگذر اتوبان کردستان وجود دارد؛ جایی درست روبه‌روی مرکز واکسیناسیون شبانه‌روزی کردستان. برخلاف روزهای گذشته صفی دیده نمی‌شود. درون مرکز هم خلوت است. شش‌ردیف صندلی چیده‌شده و شش میز واکسیناسیون هم وجود دارد. با این حال فقط سه میز مشغول پذیرش مراجعه کنندگان هستند.  10صندلی‌ پذیرش شماره 2 پر است؛ جایی که واکسن برکت در آن تزریق می‌شود. بقیه میزهای پذیرش اما خلوت است. یکی از کارکنان این مرکز می‌گوید یک هفته‌ای است که مرکز خلوت است. این اما به آن معنا نیست که تمام ساعات مرکز خلوت است. این کارمند جوان می‌گوید زمان تعویض شیفت، یعنی ساعت 6 تا 7عصر و یک بامداد سوله شلوغ است. او دلیل این شلوغی را این‌طور توضیح می‌دهد: «این مرکز اولین مرکز شبانه‌روزی است و به همین دلیل بسیاری از افراد دوست دارند شب‌ مراجعه کنند به همین دلیل تعداد مراجعه‌کنندگان شب‌ها بیشتر است.»
دختر جوان مسؤول پذیرش نیز می‌گوید ظهرها مرکز خلوت است. او توضیح می‌دهد که حتی اگر مرکز هم شلوغ باشد، پروسه تزریق واکسن حدود 40دقیقه زمان می‌برد. به گفته این دختر جوان، با وجود خلوتی مرکز اما هر روز حدود 29تا 30هزار دوز واکسن در این مرکز تزریق می‌شود.  پسر جوانی که مسؤول تزریق واکسن است، یک جدول زمان‌بندی ویژه از تعداد مراجعین دارد و توضیح می‌دهد که ساعت8تا9صبح، زمان نسبتا شلوغ مرکز است. بعد اما از ساعت 9تا14 مرکز واکسیناسیون خلوت و کم‌تردد می‌شود. او البته ادامه می‌دهد: «شلوغ می‌شود اما خبری از صف‌های طولانی گذشته نیست.»  مرکز واکسیناسیون حالا خلوت‌تر هم شده و فقط دو میز پذیرش مشغول به کار هستند.
واکسن خاص
زن میانسال است، وارد مرکز نمی‌شود و از کارمندانی که مقابل در  ورودی مرکز نشسته‌اند می‌پرسد: «اینجا چه واکسن‌هایی تزریق می‌شود؟» و زمانی که نام واکسن‌های برکت و سینوفارم را می‌شنود، سر تکان می‌دهد و از مراکزی می‌پرسد که واکسن آسترازنکا تزریق می‌کنند و می‌گوید که باید به کانادا سفر کند و این کشور هم فقط به افرادی اجازه ورود می‌دهد که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌باشند. او می‌گوید: «واکسن نمی‌زنم تا زمانی که واکسن آسترازنکا پیدا کنم.» کارمند مرکز راهنمایی‌اش می‌کند و آدرس مرکزی را که آسترازنکا تزریق می‌کند در اختیارش می‌گذارد.
 مرد، سالمند است و حدود 20 دقیقه پیش واکسنش را تزریق کرده‌است. او چند دقیقه‌ای در مرکز مانده تا اگر بعد از تزریق مشکلی برایش پیش آمد به پزشک بگوید. مرد سالخورده می‌گوید: «امروز دوز‌دوم را تزریق کردم و در مقایسه با دوز اول، مدت زمان کمی منتظر ماندم.» او می‌گوید که برای تزریق دوز اول، دو ساعت در صف بوده و صبح زود ساعت 5 هم برای دریافت شماره مراجعه کرده‌است. بعد از تزریق دوز اول، هیچ پزشکی او را معاینه نکرد، حالا اما مدت زمان تزریق دوم 20دقیقه زمان برده‌است. او می‌گوید: «درستش هم همین است، این که مراکز خلوت باشد و در کمترین زمان واکسینه شویم.»