قرارگاه آگاهی و امید

قرارگاه آگاهی و امید

محمدحسین صوفی دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما

 موضوع ترویج، تبلیغ و پراكندن امید، موضوعی است كه رهبر معظم انقلاب در برهه‌های مختلف زمانی به آن تاكید كردند. رهبری در ابلاغیه مامور كردن جناب آقای ضرغامی برای دوره دوم پنج‌ساله ریاست سازمان صداوسیما هم بر چهار مؤلفه دین، اخلاق،‌ امید و آگاهی تاكید داشتند. ما در نظام جمهوری اسلامی می‌‎بایست مردم را به داشته‌های‌شان و آینده امیدوار كنیم تا با امید بیشتر مدارج را طی كنند. برای این‌كه امید در جامعه پراكنده شود، بهترین مسیر از راه رسانه‌ها است. از میان رسانه‌ها هم، رسانه ملی باتوجه به جامعه گسترده مخاطبانی كه دارد، تاثیرگذارترین رسانه است. صداوسیما شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی در سطح استانی، ملی و بین‌اللملی دارد و با مجموعه اینها می‌تواند در مسیر پراكنده كردن امید در جامعه اقدام كند. كشور ما، كشوری وسیع و دارای استعدادها و منابع فراوان است كه در طول روز، ماه و سال، اقدامات گسترده‌ای در زمینه توسعه، ارائه خدمات،‌ فعالیت‌های اجتماعی و عمرانی در آن انجام می‌شود. یكی از اقدامات برای پراكندن امید و نشاط این است كه ما بتوانیم عملكردها و كارهای انجام‌شده در كشور را به سمع و نظر مردم برسانیم تا مردم به كارآمدی نظام پی ببرند. وقتی مردم به كارآمدی نظام پی‌ببرند، حتما به آینده امیدوار خواهند شد. پس از طریق دو مقوله:
1- انعكاس اقدامات، فعالیت‌ها و دستاوردها برای مردم از طریق اخبار
2- استفاده از دیگرگونه‌های برنامه‌سازی مثل نمایش، فیلم‌های سینمایی، سریال، تاك‌شو و امثالهم برای بیان دستاوردها و ایجاد نشاط؛ می‌توان اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در كشور را به مردم معرفی كرد و به جامعه امید بخشید.
یكی دیگر از كارهایی كه می‌توان در راستای پراكندن امید انجام داد، كمتر گفتن حرف‌های تلخ، سیاه و ملال‌آور است. این به آن معنا نیست كه انتقاد نكنیم. حتما نقد موجب ساختن، رشد و اعتلا خواهد شد، اما نقد با تخریب فرق می‌كند. سیاه‌نمایی و تلخ دیدن موضوعات موجب ناامیدی در جامعه خواهد شد. همچنین از سوی دیگر برای این‌كه بتوانیم متناسب با نیاز جامعه برای امیدواری قدم برداریم، حتما باید از نظرات، تجربیات و دیدگاه‌های كارشناسان، نخبگان، برجستگان و اهالی فن بهره ببریم و برنامه‌هایی درخور شأن مردم تولید و پخش كنیم.
آنچنان كه اشاره شد، رهبر معظم انقلاب پیش از این هم بر اهمیت پراكندن امید تاكید داشتند و حالا در حكم ریاست جناب آقای دكتری جبلی، رئیس سازمان صداوسیما نیز تاكید كردند كه صداوسیما قرارگاهی برای پراكندن امید و نشاط در فضای عمومی كشور است. این نشان می‌دهد هرچه بیشتر در جهت امیدآفرینی اقدام كنیم، باز هم زمینه كار وجود دارد. درواقع حتما ضعف‌هایی وجود داشته كه مجددا تاكید شده است. پس باید تلاش بیشتری صورت گیرد و بیش از گذشته،‌ اقدامات و فعالیت‌هایی كه در اقصی‌نقاط كشور انجام می‌شود، به سمع و نظر مردم رسانده شود تا مردم امیدشان به آینده فزونی گیرد.