فرونشست آمریکا در لهستان

گزارش جام جم از شکست پروژه آمریکا برای نشست ضد ایرانی در لهستان

فرونشست آمریکا در لهستان

آمریكا از چندی قبل در ادامه تلاش‌های ناكام خود برای ایجادموج تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران،در حال تدارك نشست ضدایرانی در اواخر بهمن در لهستان است؛ اما خبرها حاكی است كه این نشست هم مانند چند تلاش اخیر آمریكا، مورد استقبال واقع نشده و از همین الان بسیاری از كارشناسان و تحلیلگران، نشست ورشو را حلقه تازه‌ای در زنجیره شکست‌های آمریکا می‌دانند.

مجموعه‌ای از تلاش‌های ناكام
تشدید مولفه‌های فشار علیه نظام جمهوری اسلامی در سه بخش حقوق بشر، توانمندی‌ نظامی و نفوذ منطقه‌ای جزو سیاست‌های اعلامی دولتمردان آمریكایی از زمان روی كار آمدن دونالد ترامپ است. سیاست‌ورزان كاخ سفید بر این باورند كه با اعمال این‌گونه فشارها زمینه را برای عقب‌نشینی ایران و واداشتن نظام جمهوری اسلامی برای نشستن پای میز مذاكره و تحمیل سیاست‌های ایالات متحده فراهم می‌آورند. آمریكایی‌ها البته امیدوارند با این رفتارها زمینه نارضایتی جامعه ایرانی و روی آوردن جماعت ناراضی به اردوكشی‌های خیابانی ایجاد شود. خیال خامی كه تحقق پیدا نكرده و آمریكایی‌ها تاكنون در پیگیری اهداف خود با ناكامی‌های بزرگی مواجه شده‌اند. آنها از برجام خارج شدند و گمانشان این بود كه با خروج از این توافق و اعمال تحریم‌های مجدد، ایران در تنگناهای اقتصادی طاقت‌فرسا قرار گیرد. گرچه اثر و ثمر چنین تحریم‌هایی بر اقتصاد ایران قابل كتمان نیست اما با این وصف، آمریكا هم نتوانست همگرایی لازم را با سایر دولت‌ها برای ایجاد یك كمپین همه‌جانبه برای تحریم ایران فراهم كند. از سوی دیگر وعده تابستان داغی را در سال 97 می‌دادند و انتظار داشتند با همراهی اپوزیسیون داخلی و خارجی و عوامل ستادی خود كشور را یكپارچه دچار آشوب كنند و حتی امید بسته بودند در صورت مواجهه ایران با یك شورش فراگیر، شرایط برای تغییر حاكمیت هم فراهم شود. تابستان هم گذشت و پاییز رسید و آمریكایی‌ها وعده شوك بزرگ به ایران در 13آبان همزمان با دور جدید تحریم‌ها را دادند. اما چنین اتفاقی هم نیفتاد و زمستان نیز به پایان خود نزدیك می‌شود.

بی‌اعتنایی مردم ایران به ادعای دوستی مقامات آمریكا
همان‌طور كه اشاره شد یكی از سیاست‌های آمریكا در شرایطی كه با استفاده از فشار اقتصادی و تحریم، نتوانسته ایران را وادار به تغییر رفتار كند این است كه از طریق فشار بدنه اجتماعی به اهداف خود برسد و برای این منظور مقامات آمریكایی همواره سعی كرده‌اند خود را در كنار مردم ایران معرفی كنند. موضوعی كه با سیاست‌های آمریكا، هیچ همخوانی ندارد و البته مردم ایران هم نشان داده‌اند چنین مواضعی از سوی آمریكایی‌ها را چندان جدی نمی‌گیرند. در همین خصوص می‌توان به ایجاد صفحه فارسی از سوی وزارت خارجه آمریكا در توییتر و فراخوان وزیر خارجه آمریكا در این صفحه اشاره كرد كه با ادعای تعامل مستقیم با مردم ایران از آنها خواسته در آستانه 40 سالگی انقلاب، پرسش‌ها، امیدها و آرزوهایشان را بنویسند.
اما وقتی به پیام‌های درج شده در پایین این مطلب نگاهی بیندازیم عمده پیام‌ها یا به یک گروه لمپن خشونت‌آفرین مربوط است یا به منافقین كه برای بازیابی خود،‌ دست به دامان وزیر خارجه آمریكا شده‌اند. دعواهای این دو گروه ورشكسته در قالب همین پیام‌ها نیز البته جالب توجه است.

آزمودن یك تجربه تكراری
با تمام این اوصاف، سیاست‌بازی‌های ترامپ و عناصر جنگ‌طلب دولت او ذره‌ای از اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا نكاست، اما با این وصف همچنان ترامپ در هر مصاحبه‌ای طوطی‌وار تكرار می‌كند وضعیت ایران بعد از خروج آمریكا از برجام تغییر پیدا كرده و موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه تضعیف شده و آنها سرانجام تن به مذاكره خواهند دارد. شبه آرزویی كه البته دور از انتظار نیست حتی بعد از پایان دوره ترامپ باز هم از سوی او بیان شود. ایالات متحده بعد از این همه تجربه‌های ناموفق بار دیگر به فكر فراهم آوردن فضایی پرفشار علیه جمهوری اسلامی ایران افتاده و این بار از زبان مایك پمپئو، وزیر خارجه خود اعلام كرد آمریكا ماه آینده میلادی یك نشست بین‌المللی را با تمركز روی خاورمیانه، به‌ویژه ایران در لهستان برگزار می‌كند. به گفته منابع غربی قرار است این اجلاس در ۲۴ و ۲۵ بهمن با حضور نمایندگانی از كشورهای مختلف خاورمیانه، آسیا، اروپا و آفریقا برگزار شود.

چرا لهستان؟
درباره چرایی انتخاب لهستان به عنوان میزبان این كنفرانس حرف و سخن زیاد است. به هر صورت این كشور از متحدان اصلی ترامپ و یكی از اعضای ناسازگار و منتقد فعلی در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. روابط سیاسی لهستان نه‌تنها با روسیه و آلمان، بلكه با اتحادیه اروپا بر سرموضوعاتی مثل اصلاحات قضایی، عدم پذیرش پناهجو و مسائل زیست‌محیطی تیره و تار است. از دیگر سو، روابط لهستان با ایالات متحده نیز در سال‌های اخیر به خاطر موضوعاتی مثل استقرار پایگاه نظامی آمریكا و خرید سامانه پاتریوت گسترش پیدا كرد. از همین روست كه ترامپ پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریكا، اولین سفرش را به لهستان انجام داد.
در همین زمینه روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم در گزارشی نوشت: «انتخاب لهستان برای میزبانی این نشست از سوی برخی دیپلمات‌های اروپایی تلاش برای ایجاد شكاف در اتحادیه اروپا در مورد ایران ارزیابی شده است». همچنین به گزارش نشریه آمریكایی پلتیكو دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از اعلام نظر عمومی درباره این اتفاق خودداری كرده و به جای آن ترجیح داده‌اند از همتایان لهستانی خود در این رابطه سوال‌هایی بپرسند. همچنین این دیپلمات‌ها به طور غیرعلنی آزردگی خود را از تلاش آشكار لهستان برای نزدیكی به ترامپ برای رسیدن به مقاصد خود ابراز كردند. از نظر مقامات اروپایی چنین رویكردی از سوی لهستان اتحادیه اروپا را با خطراتی مواجه می‌كند.

شركت‌كنندگان و غایبان احتمالی
از سوی دیگر و به گفته شبكه ده تلویزیون اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز به كنفرانس بین‌المللی با محوریت ضدیت با ایران دعوت شده است. براساس این گزارش، افزون بر وزیران خارجه مصر و اردن - كه كشورشان با اسرائیل روابط كامل سیاسی دارند - وزیران خارجه عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، مراكش و چند كشور دیگر به كنفرانس لهستان دعوت شده‌اند. ظواهر امر نشان می‌دهد كه آمریكا علاوه بر پیگیری موضوع ایران‌هراسی در این كنفرانس اهداف دیگری از جمله عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی كشورهای عرب منطقه را نیز مد نظر دارد.
تا كنون بیش از ۷۰ كشور آفریقا، آسیا، اروپا و خاورمیانه، از جمله كشورهای عربی و همچنین اسرائیل به این كنفرانس دعوت شده‌اند. اما اخبار منتشرشده و گزارش‌ها حاكی از نارضایتی برخی از كشورها و قبول نكردن دعوت آمریكا برای حضور در این كنفرانس است.
لبنان به صراحت اعلام كرده در این نشست حضور پیدا نخواهد كرد. اروپاییان هم تاكنون گرچه با وجود حمایت‌های لفظی از برجام اقدام روشنی را در قبال پایبندی به تعهدات خود انجام ندادند، اما اخبار حاكی از نارضایتی و حداقل سكوت و ابراز تردید آنها از نتیجه‌بخش بودن این كنفرانس است. اسپوتنیك به نقل از یك مقام ارشد اتحادیه اروپا گزارش داده است فدریكا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست ورشوی لهستان شركت نخواهد كرد.
این مقام به نقل از موگرینی اظهار كرده است وی مایل نیست مخالف با تعهداتش عمل كند. پیش از این مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود آمریكا در پی ایجاد اختلاف میان كشورهای اروپایی است و شاید برگزاری چنین كنفرانسی یكی از مصادیق این اختلاف‌افكنی‌ها باشد.
در همین ارتباط آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های اروپایی در بروكسل گزارش داد به نظر می‌آید كشورهای اروپایی نمی‌خواهند در نشست ورشو شركت كنند. به صورت روشن فرانسه نیز اعلام كرده هیچ‌كدام از دیپلمات‌های ارشدش را به این نشست نمی‌فرستد. همچنین آلمان و انگلیس تا این لحظه برای شركت در این نشست تصمیمی اتخاذ نكرده‌اند. وزیر خارجه لوكزامبورگ نیز اعلام كرده به دلیل تداخل برنامه‌هایش، در این كنفرانس شركت نمی‌كند. یك دیپلمات اروپایی نیز به وال‌استریت ژورنال گفته است اتحادیه اروپا به یك ائتلاف ضدایرانی نمی‌پیوندد.
از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در اظهاراتی با بیان این‌كه مسكو دعوتنامه حضور در این كنفرانس را دریافت كرده، گفت این نشست نخواهد توانست مشكلات منطقه‌ای را حل كند.
نكته قابل تامل این‌كه رسانه‌های مخالف ایران نیز معتقدند آمریكا هیچ نتیجه‌ای از برگزاری این كنفرانس نخواهد گرفت. در همین زمینه روزنامه صهیونیستی هاآرتص در تحلیلی پیش‌بینی كرد ترامپ در دستیابی به هدفش برای اجماع میان كشورهای عربی بر ضد ایران در كنفرانس ماه آینده لهستان، ناكام خواهد ماند.
به نظر می‌رسد با چنین فرآیندی نوار شكست‌های آمریكا و ناكامی این كشور برای ایجاد همگرایی جهانی علیه نظام جمهوری اسلامی بار دیگر ادامه پیدا خواهد كرد.