هنوز هیچ خودرویی از گمرك خارج نشده است

هنوز هیچ خودرویی از گمرك خارج نشده است

هیات وزیران در مصوبه اخیر خود اجازه داده بود ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرك ترخیص شود و اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروها را نیز داده بود. اما این موضوع با مخالفت رئیس بانك مركزی و عدم امكان ثبت سفارش برخی از این خودروها مواجه شد و درنهایت عملیات ترخیص خودرو از گمرك كماكان منتفی ماند.
به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه‌ای كه هیات وزیران در 16 دی‌ امسال به گمرك ابلاغ كرد، ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) كه تا تاریخ ابلاغ تصویب‌نامه (۱۶ دی) دارای قبض انبار اماكن گمركی، مناطق آزاد تجاری - صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی بودند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع اعلام و قرار شد همه ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانكی و غیربانكی) لغو شود.
پس از این مصوبه، مهدی میراشرفی، رئیس‌كل گمرك كشور اعلام كرد ترخیص خودروها از هفته آینده (از ۲۲ دی‌ به بعد) شروع خواهد شد.
طبق آنچه وی اعلام كرده بود، مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروها تا چهار ماه اعتبار دارد، اما خودروهایی كه پس از تاریخ این مصوبه واردشده باشند، امكان ترخیص ندارند.
با این حال چند روز بعد این مصوبه هیات وزیران، مخالفت رئیس‌كل بانك مركزی را در پی داشت. همتی با ترخیص خودروهای وارداتی كه فقط قبض انبار داشته باشند، مخالفت و اعلام كرد دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای واردشده به گمركات از ۱۵ مرداد به بعد را نخواهد داد. این مساله به گفته مسؤولان باعث شد ترخیص خودروها از گمرك تا اصلاح موارد ایراد شده به مصوبه به تعویق بیفتد.
در مصوبه قبلی خودرو، مبنای ترخیص خودروهای واردشده بدون انتقال ارز، قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه بود كه بر اساس آنچه به ایسنا اعلام شده، با اصلاح صورت گرفته، مبنای ترخیص خودروها، ورود به گمرك قبل از تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ است.
همچنین تصویب‌نامه هیات وزیران درباره تعیین تكلیف خودروهای وارداتی ناشی از ثبت سفارش‌های غیرمجاز، ۲۷ دی در روزنامه رسمی منتشرشده كه طبق قانون، ۱۵ روز پس از انتشار یعنی از ۱۳ بهمن امسال اجرایی می‌شود. با این حال با وجود مخالفت‌ها و موانعی كه در این مصوبه ایجاد شده، بعید به نظر می‌رسد كار ترخیص خودروها ۱۳ بهمن‌ماه یكسره شود.
این مساله در شرایطی است كه سازمان توسعه تجارت هم با بازگشایی ثبت سفارش خودروهای جدید مخالفت كرده و گفته است این سازمان برنامه‌ای برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو تا سال آینده ندارد. این مساله باعث پیچیده‌تر شدن ماجرای ترخیص خودروها از گمرك خواهد شد. 
این در حالی است كه به گفته برخی مسؤولان گمركی، بسیاری از خودروهایی كه به گمرك واردشده‌اند بدون ثبت سفارش قبلی به محدوده گمرك آمده‌اند و حتی بعد از این‌كه برخی واردكنندگان از مصوبه تعیین تكلیف خودروهای وارداتی به گمرك مطلع شده‌اند، اقدام به واردات خودروهای بیشتری هم كرده‌اند. مجموع این شرایط كار ترخیص خودروها از گمرك را بلاتكلیف باقی گذاشته است؛ به طوری كه طبق اعلام مسؤولان هنوز خودرویی از گمرك خارج نشده است.