وداع اولین مدعی با جام

عربستان حذف می‌شود یا ژاپن؟

وداع اولین مدعی با جام

ورزشگاه كوچك شارجه با تنها 11 هزار نفر گنجایش، امروز پذیرای یكی از حساس ترین بازی‌های هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیاست؛ دیداری كه در پایان آن یكی از مدعیان اصلی قهرمانی، وداعی زودهنگام با رقابت‌ها خواهد داشت. آن تیم ژاپن خواهد بود یا عربستان؟
ژاپن برای صعود كاری را كه باید می‌كرد كرد. سامورایی‌ها در آخرین بازی مرحله گروهی ازبكستان را بردند و به عنوان صدرنشین صعود كردند، اما عربستان آنجا كه باید می‌برد، كار را زمین گذاشت. شكست 2 بر صفر این تیم مقابل قطر، همه معادلات را به هم زد تا عربستان به عنوان تیم دوم گروه خودش، در مرحله یك‌هشتم نهایی حریف ژاپن شود. حالا همه نگاه‌ها به ورزشگاه شارجه است.
آخرین تقابل ژاپن و عربستان در مقدماتی جام جهانی 2018 بود كه بازی رفت در سایتاما، با برتری 2 بر یك ژاپن به پایان رسید و بازی برگشت نیز در جده با یك گل به سود عربستان خاتمه یافت. با لطف همین نتایج، ژاپن و عربستان هر دو به جام‌جهانی صعود كردند و استرالیا به پلی‌‌آف رفت و حذف شد.
این بازی برای تیم ملی ایران هم حائز اهمیت است چراكه حریف مرحله نیمه نهایی ایران، به احتمال فراوان برنده مصاف ژاپن و عربستان خواهد بود.
مصاف دو تیم استرالیا و ازبكستان، هم مصاف تیم‌های مدعی جام جهانی است. این بازی بعد از بازی ژاپن و عربستان برگزار می‌شود تا دومین تیم بزرگ هم از تورنمنت خارج شود. ازبكستان در مرحله گروهی تا یك قدمی صدرنشینی و متوقف كردن ژاپن هم پیش رفت اما در نهایت بازی یك بر صفر برده را 2 بر یك به ژاپن باخت تا مجبور شود مسیر دیگری را برای ماندن در جام انتخاب كند.
ازبك‌ها در گروه خودشان دوم شدند تا مجازاتش بازی با مدافع عنوان قهرمانی باشد. استرالیا، البته بزرگ‌ترین غافلگیر جام در مرحله گروهی بود. آنها در همان بازی نخست مغلوب اردن شدند تا خیلی زود شانس سرگروهی را از دست بدهند. حالا تورنمنت برای یكی از دو تیم استرالیا و ازبكستان می‌تواند به بدترین شكل ممكن تمام شود. ازبكستان اگر ببازد، با دو باخت متوالی از جام كنار می‌رود و استرالیا هم اگر ببازد، به عنوان مدافع عنوان قهرمانی، با جام وداع خواهد كرد.
این چهارمین بازی استرالیا و ازبكستان است و جالب آن‌كه هر سه بازی قبلی با برتری استرالیا همراه بوده است. باخت 6 بر صفر ازبكستان مقابل استرالیا در نیمه نهایی جام ملت‌های 2011، از آن بازی‌های خاطره انگیز آسیاست.
امشب و در سومین بازی، امارات میزبان، به مصاف قرقیزستان می‌رود. برای زاكرونی و تیمش، قرقیز می‌تواند حریفی آسان باشد، اما اماراتی‌ها كه در آخرین بازی مرحله گروهی، مقابل تایلند به مشكل خوردند، شاید مقابل قرقیزستان هم كارشان گره بخورد.