امروز چی داریم؟

امروز چی داریم؟

 جشنواره فیلم فجر هم به 37 سالگی خود می‌رسد و قرار است از 9 روز دیگر فعالیت این دوره خود را آغاز كند. امروز محمدصادق علیزاده، دبیر گروه فرهنگ و هنر سراغ بهترین فیلم‌های این دوره رفته و درباره آنها برایتان نوشته است. اگر عشق سینما هستید، صفحه 11 امروزمان را از دست ندهید و این مطلب را حتما بخوانید. 
 در همین صفحه‌ای كه مشغول خواندنش هستید، رفته‌ایم سراغ كتاب‌هایی كه درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در استانبول و آنها را معرفی كرده‌ایم. تركیه همه جوره از ماجرای این قتل استفاده كرده و حالا هم كتاب‌هایی كه درباره این اتفاق منتشر می‌كند، در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. احتمالا طولی نمی‌كشد این كتاب‌ها پایشان به ایران هم باز می‌شود و می‌توانیم روایتی بخوانیم از ده دقیقه آخر زندگی این روزنامه‌نگار مقتول در كنسولگری عربستان. 
 این ماجرای کاغذ هم تمامی ندارد. هر چند نهادهای مربوط مدام تلاش می‌كنند شرایط را شفاف و بازار را كنترل كنند، اما انگار اصلا شفافیت به ما نیامده است. هر فهرستی كه برای شفاف‌سازی منتشر می‌شود هم تناقض‌هایی را نشان می‌دهد كه با خودشان یك‌دنیا حرف دارند. آذر مهاجر خبرنگارمان كه حالا دیگر می‌شود گفت بازار كاغذ حوزه اصلی كارش شده و محال است كسی در این عرصه تكان بخورد و او خبردار نشود، رفته سراغ این فهرست تازه منتشر شده و حسابی شخمش زده است. ورق بزنید و بروید صفحه 10 تا ببینید مهاجر این بار چه نكاتی را درباره بازار كاغذ و فعالانش پیدا و تحلیل كرده است. 
 زائر یا مسافر؟ شاید بعضی‌ها بگویند این دو با هم فرقی ندارند، اما مطمئنا خیلی‌ها با ما هم نظر خواهند بود كه این دو باهم فرق‌های اساسی دارند. این را خیلی‌ها به شهرداری شهر مشهد هم گفته‌اند و تاكید كرده‌اند زائر با مسافر فرق دارد، خیلی‌ها به عشق امام رضا می‌روند مشهد و اصلا دلشان می‌تپد برای این‌كه پایشان برسد به حرم امام هشتم. به همین خاطر هم دارند هر طور شده این نكته را گوشزد می‌كنند كه چرا باید تابلوهای راهنمای موجود در این شهر از عنوان راهنمای زائر به راهنمای مسافر تغییر كرده باشد. خلاصه كه این موضوع شوخی‌بردار نیست و آنها كه راهی مشهد می‌شوند، از نظر خودشان زائرند و می‌خواهند این عنوان را هم گوشه و كنار شهر ببینند. این اقدام شهرداری مشهد باعث شد خبرنگاران گروه فرهنگ و هنر بروند سراغ موضوع و بررسی‌اش كنند. می‌توانید در صفحه 12 نتیجه این بررسی را بخوانید.