حداقل‌های ضروری در اس‌پی‌وی

حداقل‌های ضروری در اس‌پی‌وی

رسانه‌های اروپایی در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال رونمایی از اس‌پی‌وی در نشست فردای نمایندگان سه كشور انگلیس، فرانسه و آلمان كه در بروكسل برگزار می‌شود، مطرح كرده‌اند.
به گزارش فارس، نشریه آلمانی اشپیگل دیروز با اعلام توافق سه كشور اروپایی درباره ساز و كار مالی تجارت با ایران نوشت: بر اساس توافقات انجام شده، پاریس میزبانی اس‌پی‌وی، آلمان مدیریت و بریتانیا نیز حسابرسی نهاد یاد شده را به‌عهده خواهد داشت.
در همین حال نوذر شفیعی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم درباره انتظاراتی كه از سازوكار مالی اروپا وجود دارد، گفت: هدف اصلی ساز و كار ویژه مالی این است كه محدودیت‌های ایجاد شده در روابط ایران و دنیا در نتیجه تحریم‌های سازمان ملل، آمریكا و اروپا برطرف شود.
وی با اشاره به این‌كه اس.پی.وی باید متمركز بر همكاری‌های مالی باشد، افزود: سوئیفت جدیدی با نام جدید، اما با همان كاركردهای قبلی باید در روابط ایران و اروپا شكل بگیرد.
شفیعی تصریح كرد: باید با اجرایی شدن ساز و كار ویژه مالی محدودیت‌ها در گام اول در روابط ایران و اروپا و در گام بعدی با سایر كشورهایی كه متمایل به همكاری با ایران هستند، از بین برود.
این استاد دانشگاه با بیان این‌كه اروپا مخالف نقض برجام از سوی آمریكا بوده و هست، گفت: به این ترتیب فلسفه‌ساز و كار ویژه مالی این بوده كه محدودیت‌هایی كه آمریكا با خروجش از برجام به وجود آورد رفع شود و بر همین اساس انتظار می‌رود گشایش مالی، تجاری و اقتصادی عمده‌ای در روابط ایران با دیگر كشورها به وجود آید.
امیرعلی ابوالفتح، كارشناس مسائل بین‌الملل هم در گفت‌وگو با جام‌جم یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد به‌واسطه اس.پی.وی سازوکاری طراحی شود كه كشورمان بتواند به پول حاصله از فروش نفت دسترسی پیدا كند.
وی ادامه داد: اگر امكان پرداخت نقدی عواید حاصل از فروش نفت وجود نداشته باشد  باید تهاتر انجام شود؛ به این معنی كه ایران نفت خود را به كشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌فروشد و پول آن در حسابی می‌ماند سپس كشورمان برای خرید كالاهای مورد نیاز خود از آن حساب استفاده می‌كند.
این كارشناس مسائل بین‌الملل در عین حال گفت: با توجه به این‌كه تاكنون اروپا چند بار در اجرایی كردن اس.پی.وی خلف وعده كرده، در حال حاضر نیز نمی‌توان با اطمینان از قطعی بودن اجرای آن در روز دوشنبه سخن گفت.

پاسخ ایران به تهدید فرانسه

در عین حال یكی از مسائلی كه در روزهای اخیر در روابط ایران و اروپا مورد توجه قرار گرفته تهدیداتی است كه از سوی وزیر خارجه فرانسه درباره فعالیت‌های موشكی كشورمان صورت گرفته است. وزیر خارجه فرانسه گفته بود اگر ایران در فعالیت‌های موشكی خود كوتاه نیاید با تحریم‌های سختی روبه‌رو خواهد شد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در واكنش به این اظهارات، توان موشكی ایران را قابل مذاكره ندانست و تصریح كرد: اگر تحریم جدیدی اعمال شود در تعاملات با اروپا تجدیدنظر می‌كنیم.
قاسمی افزود: قابلیت‌های موشكی ایران بخشی از توان مشروع دفاعی و ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است كه بر دكترین بازدارندگی استوار است.
وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار تحكیم صلح و ثبات در منطقه بوده و فروش انبوه سلاح‌های پیچیده و تهاجمی از سوی آمریكا و برخی كشورهای اروپایی از جمله فرانسه را عامل برهم خوردن ثبات و توازن منطقه می‌داند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران قابلیت‌های دفاعی خود را بر مبنای ارزیابی واقعی از تهدیدهای موجود طراحی كرده و تا هر كجا كه لازم بداند آن را تقویت خواهد كرد.