افزایش نرخ ارز ربطی به تحریم نداشت

افزایش نرخ ارز ربطی به تحریم نداشت

محمد لاهوتی، رئیس كنفدراسیون صادرات به خروج آمریكا از برجام اشاره كرد و به جام‌جم گفت: با این‌كه اقدام آمریكا و خروج این كشور از برجام به‌‌رغم اجرای همه تعهدات ایران خارج از عرف بین‌الملل بود، اما نباید همه مشكلات اقتصادی را به این موضوع ارتباط داد.
وی افزود: افزایش نرخ ارز به دلیل فشردگی نرخ و ثابت نگه‌داشتن قیمت آن طی پنج سال گذشته بود و اواخر سال 96 این فنر شروع به باز شدن كرد كه همزمان با خروج آمریكا از برجام شد. اگر هر سال متناسب با نرخ تورم، نرخ ارز رشد می‌كرد، فنری برای رهاسازی قیمت و همچنین افزایش خارج از عرف با انتشار شایعات در كار نبود.
لاهوتی به خروج شركت‌های خارجی از ایران اشاره كرد و گفت: با خروج آمریكا از برجام، شركت‌های بین‌المللی هم ایران را ترك كردند اما اوضاع تنظیم بازار ایران ارتباطی به روابط بین‌الملل نداشت.
وی به تصمیمات غلط دولت ایران در زمان خروج ایالات‌متحده آمریكا از برجام اشاره و تاكید كرد: بخشنامه‌های متعدد ارزی و همچنین نابسامانی در تنظیم بازار و افزایش بی‌رویه قیمت كالاها این ذهنیت را ایجاد كرد كه ارتباط با آمریكا می‌تواند مشكلات اقتصاد ایران را حل كند؛ در حالی كه این موضوعات مربوط به روابط داخل كشور است.