بهترین زمان وزن‌كشی بانوان

بهترین زمان وزن‌كشی بانوان

 چندی پیش یكی از متخصصان مجرب طب سنتی در یكی از شبكه‌های مجازی لینك كانالی موثق را برایم ارسال كرد كه اغلب متخصصان طب ایرانی در آن مطالبی مفید و مختصر به قلم خود منتشر كرده بودند. 
با جست‌وجو در میان مطالب موجود موضوعی با نام بهترین زمان توزین خانم‌ها نظرم را جلب كرد. این مطلب به قلم دكتر مرضیه بیگم سیاهپوش، پزشك و متخصص طب ایرانی به رشته تحریر در‌آمده بود. با توجه به شناختی كه از ایشان داشتم در یك تماس كوتاه، توضیحاتی تكمیلی درخصوص این موضوع دریافت كردم به شرح خلاصه‌ای از آن می‌پردازم .
از آنجا كه بانوان در سنین قبل از یائسگی هر ماه دچار تغییرات هورمونی می‌شوند احتمال این‌كه بین دو دوره قاعدگی تغییراتی در وزن آنها ایجاد و دچار افزایش وزن شوند زیاد است. یكی از اثرات هورمون‌های زنانه احتباس آب در بدن به‌ویژه در مرحله استروژنی چرخه قاعدگی است. 
به دنبال تغییرات هورمونی و تجمع آب در بافت‌های بدن ممكن است برخی از خانم‌ها از تورم شكم، درد سینه‌ها و احساس سنگینی در پاها قبل از قاعدگی شاكی باشند. البته این احتمال هم وجود دارد كه برخی افراد به دلایل ژنتیكی یا به جهت انجام فعالیت‌های ورزشی منظم و اصلاح سبك زندگی این علائم را نداشته باشند. 
با توجه به این‌كه با جمع شدن آب در بدن، وزن خانم‌ها به طور كاذب افزایش یافته و سنجش دقیق آن میسر نیست، بهترین زمان برای وزن‌كشی و محاسبه دقیق وزن خانم‌ها از روز سوم قاعدگی تا یكی دو روز پس از پاك شدن در نظر گرفته شده است. نكته قابل توجه در هنگام توزین بدن، اجابت مزاج است. 
تجمع مدفوع در روده به هنگام یبوست یا پری مثانه گاهی می‌تواند وزن را تا یكی دو كیلوگرم بیشتر نشان دهد. در نتیجه این‌كه برخی بانوان عادت دارند هر روز خود را وزن كنند، اقدام صحیحی نیست و تنها پیامد آن كوتاه شدن عمر مفید ترازوست !