موتورهای برقی ایرانی دوستدار محیط‌زیست

موتورهای برقی ایرانی دوستدار محیط‌زیست

 در سومین نمایشگاه خودروی تهران كه از 18 تا 21 دی در محل شهر نمایشگاهی آفتاب در جنوب تهران برگزار شد، در غرفه‌ای با موتورهای رنگارنگ روبه‌رو شدیم. برخلاف غرفه‌های خودروسازان سنتی داخلی، مسؤولان این غرفه كه موتورسیكلت‌های برقی «مادو» را در قالب مجموعه‌ای دانش‌بنیان تولید كرده بودند، از بازدیدكنندگان با اصرار دعوت می‌كردند پشت موتورها بنشینند و حس و حال رانندگی با موتورهای برقی ایرانی را لمس كنند.
محمد ابوطالبی، مدیر تولید شركت دانش‌بنیان مادو موتور به ما در طراحی و تولید اولین موتورسیکلت های برقی تمام ایرانی گفت که همه قطعاتش در داخل ساخته شده است. «اصل موتور و طراحی آن مربوط به مدل BWS یاماها در ژاپن است  اما پلتفرم آن را ما در كشور مورد بررسی و تحقیق قرار داده‌ایم. این مدل مناسب با آب و هوا و اقلیم ایران بوده و پس از بررسی‌ها، برنامه‌ریزی برای تولیدش در كشور صورت گرفته است. ما محصول یاماها را در شركت دانش‌بنیان‌مان به‌طور كامل مهندسی معكوس كرده‌ایم و در واحد تحقیق و توسعه شركت ایرادهای اولیه آن به خوبی برطرف و بهینه شده است.»
گفتنی است قیمت محصول تولید شده در این شركت هفت میلیون و 900هزار تومان است. خوشبختانه خریداران محصولات این شركت دانش‌بنیان، برخلاف رویه معمول دو خودروساز بزرگ كشور می‌توانند خرید و تحویل فوری محصول این شركت را تجربه كنند.مسئله مهم اما درباره چگونگی شارژ این موتورهاست.
«شارژ كامل باتری‌های این موتورسیكلت در صورتی كه باتری كاملا خالی باشد بین شش تا هفت ساعت با برق خانگی انجام می‌شود. با یك بار شارژ كامل باتری‌ها بین 50 تا 60 كیلومتر را می‌توان پیمود، به‌علاوه این تنها موتور برقی است كه قابلیت نصب دو بسته باتری روی آن وجود دارد تا بلافاصله پس از تمام شدن بسته اول باتری، ادامه تأمین شارژ از بسته دوم باتری انجام شود.»
این موتورسیكلت برقی قادر به بالارفتن از شیب 20 درجه است. مدل دیگر دارای پیشرانه‌های 3000 وات است كه قدرت بیشتری دارد و تمام سربالایی‌ها را به‌خوبی بالا می‌رود و قرار است در نسخه‌های آینده این محصول، مورد بهره‌برداری قرار گیرد. قطعات این موتور از یك تا سه سال ضمانت دارد و تمام قطعات در كشور قالب‌سازی شده و خدمات پس از فروش نیز برای آن ارائه می‌شود. به این ترتیب در شرایط كنونی، تحریم‌ها برای تولید این موتور مشكلی وجود ندارد.
به گفته مدیر تولید این شركت، استقبال مردم از موتورهای برقی ساخت داخل خوب بوده است  اما مشكل اصلی نبود سازوكار صدور گواهینامه برای موتورهای برقی است. چراکه بسیاری از مردم گواهینامه رانندگی با موتور سیكلت‌های بنزینی را ندارند اما مایلند از موتور برقی استفاده بكنند و در صورتی كه گواهینامه خاص این موتورها صادر شود مسلما استفاده از این نوع گواهینامه‌ها در جاافتادن فرهنگ استفاده از موتورهای برقی موثر خواهد بود.غیر از تولید و فروش داخل، صادرات هم جزو دغدغه های تیم تولید مادوموتور است.
 «هنوز اقدام عملی برای صادرات این موتور انجام نشده، هرچند درخواست برای صادرات از جانب كشورهای دیگر وجود داشته و اكنون در حال بررسی آنها هستیم.»