18سال بدون فلج اطفال

18سال بدون فلج اطفال

معاون بهداشت وزارت بهداشت، با بیان این‌كه ۱۸ سال است هیچ موردی از فلج اطفال در كشور گزارش نشده، گفت: امیدواریم در آینده‌ای نزدیك به حذف و ریشه‌‌كنی فلج اطفال برسیم‌.
به گزارش جام‌جم، علیرضا رئیسی افزود: واكسن فلج اطفال خوراكی در گذشته سه ظرفیتی بود و از سال ۹۵ كه سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسید نوع دوم ویروس فلج اطفال در دنیا ریشه‌كن شده است. وی اعلام كرد واكسن سه ظرفیتی به واكسن دو ظرفیتی تبدیل شود و این اتفاق در كشور رخ داد.
وی درباره فراخوان برای تكرار واكسن فلج اطفال نیز ادامه داد: چون ایران در مرحله ریشه‌كنی قرار دارد و به دلیل این‌كه ممكن است انواع شدیدتر ویروس فلج اطفال وارد كشور شود، برای پیشگیری از ورود آن به ایران از افغانستان و پاكستان، در سن چهارماهگی هم واكسن فلج اطفال تزریقی ارائه می‌‌شود. این برنامه‌ای جهانی است؛ اما از آنجا كه واكسن فلج اطفال از سه ظرفیتی به دو ظرفیتی تبدیل شد، متولدان سال ۹۴ كه واكسن فلج اطفال به آنها تزریق نشده‌ است، فراخوان شدند و واكسن فلج اطفال تزریقی به آنها نیز تزریق می‌‌شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان كرد: قرار است دو واكسن پنوموكوك و روتاویروس به برنامه واكسیناسیون كشوری اضافه شود. در این زمینه به دنبال عقد قرارداد با كمپانی‌‌ها هستیم و شرط ما این است كه پس از خرید واكسن، فناوری آن به كشور منتقل شود و ما آن را تولید كنیم. در شرایط تحریم نیز كمپانی‌ها محدودیت دارند و انستیتو پاستور به دنبال آن است كه فناوری تولید واكسن را به ایران منتقل كند.  ‌وی با بیان این‌كه در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون كودك در دنیا از واكسیناسیون محروم هستند، افزود: این در حالی است كه در ایران به پوشش ۹۸ درصدی واكسیناسیون رسیده‌ایم.
 ‌رئیسی بیان كرد: باید توجه كرد كه سیر و رفتار بیماری‌‌ها در قرن گذشته بیشتر در حوزه بیماری‌های واگیردار بود. پیش از انقلاب، بیش از 1500 كودك سالانه به فلج اطفال مبتلا می‌شدند. حدود 50 سال قبل در شرق و جنوب شرق و مناطق مرزی كشور در هر خانواده یك كودك به فلج اطفال مبتلا بود كه این آمارها به هیچ وجه قابل قبول نبود.