آزمون ورشو

آزمون ورشو

نشست ورشو در حالی قرار است امروز و فردا به میزبانی آمریكا ـ لهستان در شهر ورشو برگزار شود كه در هفته‌های اخیر برخی مقامات اروپایی و همچنین روسیه اعلام كرده‌اند در این نشست شركت نخواهند كرد و پیش‌بینی‌ها حاكی از آن است كه این نشست به اهداف مد نظر آمریكایی‌ها نخواهد رسید. 
آمریكا اعلام كرده كه ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه نشستی در ورشو برای بررسی وضعیت خاورمیانه برگزار می‌كند كه تمركز این نشست روی ایران خواهد بود. در همین راستا و در حالی كه قرار است برخی كشورهای عربی از جمله عربستان همراه رژیم صهیونیستی و گروهك تروریستی منافقین در این نشست شركت كنند، شماری از كشورهای اروپایی و منطقه‌ای در خاورمیانه علاقه‌ای به حضور در این نشست نشان نداده‌اند.روسیه از جمله كشورهایی است كه در این نشست شركت نمی‌كند. فدریكا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام كرده است كه در نشست ورشو حضور نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا، در حالی كه تارنمای شبكه آمریكایی اِی.بی.سی دیروز به نقل از منابعی در كاخ سفید خبر داد كه معاون رئیس‌جمهوری آمریكا این هفته به ورشو و مونیخ سفر می‌كند و علیه ایران و ونزوئلا موضع‌گیری خواهد كرد یك دیپلمات ارشد اروپایی در سازمان ملل گفت كه مقامات این اتحادیه مخالف برگزاری نشست ورشو هستند. روزنامه اماراتی نشنال دیروز در مطلبی به نقل از یك دیپلمات ارشد اروپایی در سازمان ملل كه نام آن را فاش نكرد، نوشت: مقامات سه كشور فرانسه، آلمان و انگلیس مخالف برگزاری نشست ورشو هستند كه مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا هدایت آن را به‌عهده دارد.
این دیپلمات اروپایی خاطرنشان كرد: برگزاری نشست ورشو گردهمایی بی‌فایده‌ای است كه بدون در نظر گرفتن نظر و مشورت شركای سنتی آمریكا، صورت خواهد گرفت.
باقری: باید دید لهستان 
چقدر به قول خود وفادار است
مقامات كشورمان نیز نسبت به برگزاری نشست ورشو واكنش‌هایی داشته‌اند. در همین ارتباط سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد كل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نشست ورشو را بی‌ارزش توصیف كرد و گفت: لهستان قول داده در نشست ورشو هیچ حرفی علیه ایران زده نمی‌شود، در هر حال چه در نشست ورشو علیه ایران حرفی زده شود چه نشود، تاثیری در اقدامات و قدرت جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.
وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: باید منتظر بود تا این نشست برگزار شود و ببینیم لهستانی‌ها چقدر به قول خود وفادار هستند.همچنین محمدجواد ظریف وزیر خارجه نیز چندی پیش در واكنش به اعلام برگزاری كنفرانس ضد ایرانی در لهستان از سوی پمپئو، به كشور میزبان و شركت‌كنندگان كنفرانس در توئیتی یادآور شده بود: كسانی كه در آخرین نمایش ضدایرانی توسط آمریكا شركت كرده بودند، یا مرده‌اند، یا بی‌آبرو شده یا به حاشیه رانده شده‌اند؛ و ایران‌قوی‌تر از همیشه است.