کاهش هزینه‌های جاری

کاهش هزینه‌های جاری

1-بودجه شامل دو قســــــــمت است: درآمدها که باید پیش‌بینی شوند و هزینه‌ها که باید محقق شوند. ولی چون درآمدها با وجود پیش‌بینی، محقق نمی‌شود، هر سال کسری بودجه دولت زیادتر می‌شود که این امر ناشی از بیش‌برآورد درآمدهاست. در گام اول بایستی درآمدها به طور دقیق، برآورد شود، نه بالاتر از رقم قابل تحقق.
2-با وجود این که در اصل 55 قانون اساسی در خصوص دیوان محاسبات ذکر شده که بودجه باید در جای خودش خرج شود و از ردیف خود خارج نشود ولی بودجه‌های عمرانی ما هر ساله صرف هزینه‌های جاری و مصرفی دولت می‌شود به همین دلیل همواره با کسری روبه رو می‌شویم و بسیاری از طرح‌ها هم نیمه‌تمام باقی می‌مانند؛ بنابراین انتقال بودجه عمرانی به هزینه‌های جاری بایستی 
متوقف شود.
3-دستگاه‌های دولتی اعم از دستگاه‌های مرتبط با دولت و بسیاری از نهادهای غیردولتی یا حاکمیتی در اختصاص بودجه خودشان چانه‌زنی زیادی می‌کنند. یکی از معضلات، ناشی از همین تخصیص بودجه‌های نابجاست که ضروری است این روند هم اصلاح شود.
4-تخصیص بودجه‌ها هم باید عملیاتی شود و هم به صورت واقع‌بینانه اعمال شود و مورد کارشناسی دقیق قرار گیرد.
5-هزینه‌های جاری هم بایستی به صورت واقعی برآورد شده و با صرفه‌جویی و حذف هزینه‌های غیرضروری خصوصاً در زمانی که با تحریم مواجهیم، همراه باشد.