خطر تعطیلی مراكز نگهداری معلولان و سالمندان

خطر تعطیلی مراكز نگهداری معلولان و سالمندان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور با ابراز نگرانی نسبت به تعطیلی مراكز نگهداری تحت پوشش این سازمان به دلیل مشكلات مالی، گفت: 115 هزار معلول و سالمند از خدمات این مراكز بهره‌مند می‌شوند و هركدام از این مراكز كه تعطیل شوند، مشكلات زیادی را به وجود می‌آورند.
به گزارش ایرنا،‌ حسین نحوی‌نژاد افزود: مراكز نگهداری بدون پشتوانه، وام و تسهیلات با سرمایه شخصی، كار دولت را انجام می‌دهند، بنابراین نباید كاری كنیم كه ورشكست شوند.
وی عنوان كرد: 17هزار فرد مجهول‌الهویه در مراكز شبانه‌روزی تحت پوشش بهزیستی نگهداری می‌شوند؛ اغلب این افراد خانواده دارند كه رها می‌شوند و قوه قضاییه حكم می‌دهد كه این افراد به مراكز بهزیستی آورده شوند.
وی ادامه داد: اغلب خانواده‌ها در برابر این افراد مسؤولیتی نمی‌پذیرند. البته هویت برخی از آنان مشخص می‌شود، اما برخی دیگر حتی شناسنامه هم ندارند و اگر اتفاقی برای آنان پیش بیاید صاحب پیدا می‌كنند تا دیه بگیرند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: افراد مجهول‌الهویه هیچ كمكی و همچنین ارتباط عاطفی با خانواده خود ندارند و همه بار آنان به دوش مراكز بهزیستی است.
نحوی نژاد تصریح كرد: حتی بیمارستان‌ها نیز افراد مجهول الهویه را پذیرش نمی‌كنند و باید یك مراقب 24 ساعته داشته باشند تا بیمارستان‌ها این افراد را پذیرش كنند. وی اظهار كرد: مراكز نگهداری بهزیستی با مشكلات مادی روبه‌رو هستند، بهزیستی به این مراكز ماهانه به ازای هر فرد مجهول الهویه، 640‌هزارتومان یارانه می‌دهد كه به 770 هزار تومان افزایش یافته، اما مابه التفاوت آن را نداریم پرداخت كنیم.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: هزینه واقعی نگهداری یك فرد مجهول الهویه در مراكز، ماهانه یك میلیون و 500 هزار تومان است و اگر این وضع ادامه پیدا كند نگران هستیم كه بسیاری از مراكز را تعطیل كنیم.