جای خالی «گل» در قانون مبارزه با مواد مخدر

جای خالی «گل» در قانون مبارزه با مواد مخدر

رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نام «گل» در قانون مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد و در مواد چهار، پنج و هشت این قانون كه مربوط به جرایم است، نامی از گل نمی‌بینیم. با این حال حمل، خرید و فروش مواد مخدر و روانگردان جرم است و مصرف‌كنندگان و فروشندگان گل مجرم هستند.
به گزارش ایرنا، سعید صفاتیان افزود: جرم‌انگاری در مورد مصرف مواد مخدر و روانگردان در قانون مبارزه با مواد مخدر آمده و بسیاری از انواع مواد نام برده شده است. تا سال 1388 نمی‌دانستیم كه آیا مصرف مواد روانگردان هم جرم است یا فرد مصرف‌كننده بیمار است. در سال 89 قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاح شد و مواد روانگردان نیز جزو مواد مخدر قرار گرفت.
وی ادامه داد: البته با توجه به این‌كه گل ماده روانگردانی است كه به تایید نظر كارشناسان و متخصصان از منشأ حشیش به دست می‌آید، بنابراین جرم‌انگاری حشیش برای گل نیز مطرح است و جرم انگاری كه برای قاچاقچیان گل می‌شود، همان جرم‌انگاری است كه برای قاچاقچیان سایر مواد صورت می‌گیرد و در این‌خصوص مشكلی از نظر قانونی وجود ندارد.
صفاتیان ادامه داد: حمل، خرید و فروش هر مقدار مواد مخدر و روانگردان جرم است. مصرف‌كنندگان گل هم مانند مصرف‌كنندگان سایر مواد، مجرم هستند و اگر به مركز درمان اعتیاد مراجعه و گواهی درمان بگیرند، از حالت مجرم خارج و به عنوان بیمار تلقی می‌شوند.وی عنوان كرد: در ده سال اخیر، مصرف مواد در بسیاری از كشورها جرم‌زدایی شده و علت این اقدام این است كه متخصصان ارتباط این افراد با قاچاقچیان را قطع كنند زیرا همیشه عده‌ای از افراد جامعه در هر صورت تمایل به مصرف مواد دارند.
براساس این گزارش «گل» دربین مواد روانگردان و مخدر دومین ماده پرمصرف در كشور است. براساس اعلام پرویز افشار سخنگوی سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر، دو میلیون و 808هزار نفر در كشور مصرف‌كننده مستمر مواد هستند.