با « وبینار  » مشتری‌هایتان را چند برابر کنید

با « وبینار » مشتری‌هایتان را چند برابر کنید

چنانچه می‌خواهید روشی جدید و پربازده برای بازاریابی محصولات یا خدماتتان امتحان كنید كه در عرض یك ساعت تعداد مخاطبان را تا چند برابر افزایش دهد، از قدرت وبینار (webinar) غافل نشوید. وبینار یكی از جدیدترین روش‌های ارائه مطلب به صورت مجازی است. این ویژگی موجب شده وبینارها طیف گسترده‌تری از مخاطبان را فارغ از محل زندگی و شرایط اقتصادی با خود همراه كنند. استفاده از وبینار برای بازاریابی موضوعی است كه به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته و با موفقیت‌های چشمگیری نیز همراه بوده است. اینجا با وبینار و علت موفقیت آن در حوزه كسب‌وكار بیشتر آشنا می‌شویم و راهكارهایی را برای استفاده از آن برای بازاریابی و افزایش فروش محصولات بررسی خواهیم كرد.

بازاریابی با وبینار به معنی استفاده از سمینارهای آنلاین جهت برقراری ارتباط با مخاطبان بیشتر برای معرفی بهتر كسب‌وكار است. در حقیقت كلمه وبینار از تركیب دو كلمه وب و سمینار ایجاد شده است.
بیشتر وبینارها، سخنرانی‌های رایگان بسیار مفیدی هستند كه با هدف ایجاد انگیزه و احساس نیاز به خرید محصول یا خدمات مورد نظر در شركت‌كنندگان برگزار می‌شود. وبینارها ابزار قدرتمند و جریان‌ساز برای هدایت افكار هستند و بر اساس مطالعات انجام شده تاثیرگذاری بالاتری نسبت به روش‌های قدیمی‌تر افزایش آگاهی مخاطب مانند كتابچه‌های اینترنتی قابل بارگذاری دارد.
وبینارها معمولا شامل ارائه سخنرانی و به دنبال آن، جلسه پرسش‌وپاسخ هستند. از آنجا كه ارائه مطلب در این روش به صورت تصویری انجام می‌شود، ارائه‌كننده به آسانی با مخاطبان ارتباط برقرار می‌كند. همچنین میزان انتقال اطلاعات درك مخاطب در این روش به مراتب بالاتر از ارائه محتوا به صورت نوشتاری است. شركت‌های تجاری از وبینارها برای ارائه محصولات و خدمات جدید، افزایش محتوا و انتقال تجربیاتشان به مخاطب بهره می‌گیرند.
گرچه وبینارها می‌توانند در مخاطبان انگیزه لازم برای خرید محصول ایجاد كنند، اما هدف اصلی وبینار جریان‌سازی و افزایش آگاهی در میان شركت‌كنندگان است. بنابراین نباید آن را با جلسات متقاعدسازی فروش اشتباه گرفت. زمانی كه بتوانید آگاهی مخاطبان را بالا ببرید، احساس نیاز به محصول جدید برای ارتقای كیفیت زندگی در مخاطب شكل خواهد گرفت و این بهترین زمان برای فروش محصول خواهد بود. اگر هنوز متوجه نشده‌اید وجه تمایز وبینار و جلسات فروش چیست، در ادامه با ما همراه باشید.
چطور موضوع وبینار انتخاب كنیم؟
اولین گام برای موفقیت در بازاریابی با وبینار انتخاب موضوع مناسب و جذاب است. برای این كار از چند روش می‌توانید استفاده كنید:
 موضوعاتی كه به نظرتان برای ارائه وبینار جالب هستند را روی وبلاگ یا استوری اینستاگرامتان قرار دهید و با استفاده از ابزارهای نظرسنجی بر اساس استقبال و نظرات مخاطبان میان آنها انتخاب كنید.
 از بخش امور مشتریان شركت خود بخواهید موضوعاتی را كه بیشتر مورد سوال مشتریان بوده پیشنهاد دهند.
 از وبینارهایی كه افراد دیگر ارائه می‌کنند ایده بگیرید و موضوعاتی كه با استقبال بیشتری روبه‌رو شده را انتخاب كنید.
 پس از این مرحله باید عنوانی جذاب و گیرا برای وبینار خود انتخاب كنید. وبینار نیز مانند دیگر مراحل بازاریابی به جلب توجه مخاطبان نیاز دارد. عنوان مناسب علاوه بر جذابیت باید اطلاعات مناسبی در خصوص موضوع وبینار به مخاطب ارائه كند.
 استفاده از تصاویر مرتبط و چشمگیر، استفاده از مفاهیم و تصاویر طنز و فانتزی یا جملات ساده اما تاثیرگذار مثل «كاملاً رایگان!» به جذب مخاطب بیشتر كمك خواهد كرد.
ساختاربندی اولیه وبینار
همان‌طور كه پیشتر اشاره شد، وبینار یكی از بهترین فرصت‌ها برای فروش محصولات بدون بیان تبلیغ مستقیم فروش است. این نكته بسیار مهمی است كه نباید به هیچ‌وجه در طول ارائه وبینار خود فراموش كنید.
زمانی كه می‌خواهید وبینارتان را طراحی كنید، به این موضوع فكر كنید دقیقا به دنبال فروش چه محصولی هستید یا از شركت‌كنندگان توقع دارید پس از شركت در وبینار برای انجام چه كاری متقاعد شوند. براساس این هدف، وبینار خود را به گونه‌ای طراحی كنید كه شركت‌كنندگان پس از آن با توجه به اطلاعاتی كه به دست آورده‌اند برای خرید محصول یا فعالیت مورد نظر اقدام كنند. در واقع در وبینار افراد به صورت غیر مستقیم بر اساس منطق و دانسته‌های جدیدی كه به‌دست می‌آورند به خرید محصولی تمایل پیدا می‌كنند.
برای این كار سعی كنید موضوع وبینار را به حل مساله یا مشكلی از شركت‌كنندگان اختصاص دهید كه راه‌حل نهایی برای آن، محصول مورد نظرتان باشد. در عین حال همواره از تبلیغ مستقیم محصول خودداری كنید و تمركزتان را بر ارائه فواید محصول بگذارید.
وبینارها معمولا در بازه زمانی 60 دقیقه متشكل از دو بخش ارائه (45 دقیقه) و پرسش‌وپاسخ شركت‌كنندگان (15 دقیقه) طراحی می‌شوند. سعی كنید برای وبینار موضوع مشخصی و شفافی داشته باشید و اطلاعات مرتبط و متناسب با موضوع اصلی را مختصر و مفید به مخاطبان ارائه كنید. همچنین در انتخاب ساعت ارائه وبینار دقت كافی داشته باشید و آن را بر اساس مخاطبان هدفتان انتخاب كنید. این موضوع در وبینار‌های بین‌المللی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.
تبلیغ وبینار
در قدم اول باید تارنمای اینترنتی برای جذب و ثبت‌نام شركت‌كنندگان طراحی كنید. این صفحه باید شامل عنوان وبینار و سرفصل‌های موارد آموزشی در آن باشد تا مخاطبان بدانند قرار است چه مواردی را از این وبینار بیاموزند. همچنین باید ارائه‌دهندگان را معرفی كنید و اطلاعاتی در ارتباط با تخصص و حوزه فعالیتشان فراهم آورید. تاریخ، ساعت و مدت زمان برگزاری وبینار را به صورت دقیق مشخص كنید تا مخاطبانتان بتوانند برای شركت در آن برنامه‌ریزی كنند.
همان‌طور كه اشاره شد، یكی از بهترین راه‌ها برای جذب مخاطب تاكید بر رایگان بودن شركت در وبینار است. همین مورد می‌تواند انگیزه خوبی برای بسیاری از افراد باشد كه بدون پرداخت هزینه می‌توانند در مورد موضوعی اطلاعات جدیدی كسب كنند.
برای تبلیغ وبینار می‌توانید از پست الكترونیك و شبكه‌های اجتماعی استفاده كنید. شركت‌هایی در حال حاضر خدمات ارسال دعوتنامه الكترونیكی را انجام می‌دهند. براساس بررسی‌های انجام شده، 70 درصد شركت‌كنندگان وبینارها با دریافت ایمیل ترغیب به شركت شده‌اند. پس از ارسال دعوتنامه می‌توانید در فواصل مشخصی پیش از زمان برگزاری حداقل یك و حداكثر سه ایمیل یادآور برای مخاطبان هدف ارسال كنید. علاوه بر این می‌توانید در صفحه اصلی ثبت‌نام ساعتی برای شمارش معكوس تا زمان برگزاری طراحی كنید. این كار موجب می‌شود بازدیدكنندگان صفحه بیشتر احساس اهمیت داشته باشند تا پیش از اتمام زمان مقرر برای ثبت‌نام در وبینار اقدام كنند.
بر اساس گزارش شركت ارتباطات اینترنتی ردی‌تاك (ReadyTalk)، بیشتر افراد حداقل سه هفته پیش از ارائه وبینار، شروع به تبلیغ می‌كنند. بنابراین برای ارائه یك وبینار موفق حتی باید زودتر از سه هفته جلوتر همه‌چیز را مهیا كرده باشید.
نكاتی برای ارائه یك وبینار فوق‌العاده
نقش فناوری در وبینار بسیار پر رنگ است. اگر به دفعات وبینار برگزار می‌كنید، حتما از باكیفیت بودن صدا و تصویر خود مطمئن شوید.
مستقیم به دوربین نگاه كنید؛ این‌كار باعث می‌شود هر شركت‌كننده‌ای احساس كند دارید مستقیم به او نگاه می‌كنید و این شروع بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطبان است.
پیش از آغاز وبینار حتما یك‌بار به‌صورت آزمایشی آن را برگزار كنید. این‌كار باعث می‌شود راحت‌تر از تجهیزات و نرم‌افزارها استفاده كنید و هنگام سخنرانی، اطلاعات و تصاویر مورد نیازتان را به آسانی و به‌صورت پیوسته ارائه دهید. باتجربه‌ترها توصیه می‌كنند برای نشان دادن تصاویر و نمودارها، كمی سریع عمل كنید تا مخاطبان توجهشان را از دست ندهند. همچنین تصاویر باید واضح و گویا و متن و نوشته زیادی نداشته باشد.
اگر وبینار را به زبان انگلیسی و برای مخاطبانی در كشورهای مختلف و غیرانگلیسی‌زبان ارائه می‌دهید، هر چقدر هم زبانتان خوب باشد سعی كنید گفتاری ساده و روان داشته باشید. شركت‌كنندگان در وبینار ممكن است از نقاط مختلف دنیا باشند، پس گفتار شما برای همه باید قابل درك و فهم باشد.
نزدیك به انتهای وبینار، زمان آن است كه قدم نهایی خود را برای اثرگذاری در مخاطب بردارید؛ اما به یاد داشته باشید كه قرار نیست سخنرانی تبلیغی مشخصی ارائه دهید كه تمام راهی كه برای برقراری ارتباط با مخاطب تا این لحظه طی كرده‌اید را خراب كند. سعی كنید به شركت‌كنندگان نشان دهید چگونه با استفاده از راه‌حلی كه شما ارائه داده‌اید و اطلاعاتی كه به‌تازگی دریافت كرده‌اند می‌توانند مشكلشان را برطرف كنند.
با كمك وبینار می‌توانید معامله برای هر دو طرف را با یكی از روش‌های زیر شیرین‌تر كنید:
 فراهم كردن هدایای رایگان برای شركت‌كنندگان
 تخفیف‌های تشویقی به شركت‌كنندگان برای خرید محصولات یا خدماتی كه ارائه می‌دهید
 برای تشویق شركت‌كنندگان به انجام كاری، محدودیت‌های زمانی خاصی اعمال كنید! به‌طور مثال برای استفاده از تخفیف بازه زمانی یك هفته‌ای در نظر بگیرید. این كار باعث ایجاد احساسی می‌شود كه باید سریع‌تر اقدام كنند.
در نهایت پس از ارائه وبینار، نمونه ضبط شده را نیز می‌توانید در شبكه‌های اجتماعی برای علاقه‌مندان و جذب مخاطب بیشتر به اشتراك بگذارید. همچنین در وبگاه رسمی خود امكان اطلاع‌رسانی قرار دهید تا مخاطبان پس از ثبت‌نام در یك وبینار، از زمان برگزاری وبینارهای بعدی نیز با دریافت ایمیل یا پیامك مطلع شوند و آنها را نیز دنبال كنند.
منبع: Optinmonster