ارزشش رو داره؟

ارزشش رو داره؟


مفهوم تازه‌ای به نام كمینه ماركتینگ پذیرفتنی (Minimum Viable Marketing)  نگرشی جدید است كه تلاش می‌كند بیشترین نتیجه را با صرف كمترین منابع به شكلی هوشمندانه به دست بیاورد. تمركز این روش بر مبنای بازخوردها و درك كاربران است و تلاش می‌كند فرضیه‌های ضعیف و بدون بنیان را رد كند. در مدل‌های سنتی زمانی میزان اثربخشی كمپین‌ها سنجیده می‌شود كه كمپین‌ها پایان یافته‌اند و امكان سنجش داده‌های به دست آمده از كمپین وجود دارد. اما در روش كمینه ماركتینگ پذیرفتنی، ایده‌ها با گروه كوچكی از مشتریان هدف تست می‌شوند. نتیجه حاصل از این تست می‌تواند تقریب خوبی از نتیجه كمپین در گروه بزرگی از كاربران ارائه كند. این روش به مدیریت منابع كمك و از صرف هزینه و وقت روی ایده‌هایی كه به جذب كاربران نمی‌انجامد، جلوگیری می‌كند. این روش چهار مرحله كلیدی را دنبال می‌كند:
  تایید (Validate):شما ایده‌ای دارید كه باید پیش از شروع كار آن را بسنجید و اگر جذاب بود آن را اجرا كنید. سنجش و تایید اولیه نیاز است تا مطمئن باشید نزدیكی لازم به كاربران را دارد.
   اندازه‌گیری (Measure):اندازه‌گیری بخش مهمی از كار است. داده‌ها تجسم اثربخشی كمپین نهایی را می‌سازند. در این روش چون داده‌ها محدود هستند، امكان جمع‌آوری و تحلیل مستقیم آنها وجود دارد.
 یادگیری (Lean):از كمینه ماركتینگ پذیرفتنی می‌توان بسیار آموخت. این روش برای شناخت كاربران و آنچه برای آنها مطلوب است مناسب است و با مرور دستاوردهای آن می‌توان اثربخشی روش‌ها را بیشتر كرد. شما با آزمایش روی گروهی از كاربران حدس‌های دقیقی از نتایج كمپین اصلی خواهید داشت.
  بهبود (Improve): ایده اولیه و مسیر ماركتینگ را براساس آنچه به‌دست آمده است بهبود دهید. تمام این فرآیند برای رسیدن به یك روش مطلوب و تاثیرگذار انجام می‌شود و باید به ارتقای ایده اولیه بینجامد.
در ادامه لازم است چهار سوال زیر را بپرسید:
   این ایده می‌تواند خیلی سریع تست شود؟
   می‌تواند بازخوردهای كمی از كاربرتان بگیرد؟
   چقدر طول می‌كشد دوباره تكرارش كنید؟
   آیا مردم درباره كمپین شما مشتاق هستند؟