استقبــال با نفرت و خشم

ولیعهد عربستان در ابتدای سفر آسیایی و در میان خشم مردم خود وارد پاكستان شد

استقبــال با نفرت و خشم

روز گذشته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با هفت هواپیما و اسكورت جنگنده‌های جی‌اف-17 پاكستان وارد فرودگاه «نورخان» اسلام‌آباد شد و از سوی عمران خان، نخست‌وزیر پاكستان مورد استقبال قرار گرفت. این ابتدای سفر ولیعهد سعودی به پنج كشور آسیایی است كه از پاكستان شروع و به چین ختم می‌شود. ناظران هدف این سفر را بهبود چهره بن‌سلمان به‌خصوص بعد از ماجرای قتل فجیع جمال خاشقجی و انتقاد تند كشورهای اروپایی و غربی از او می‌دانند. سفر بن سلمان هرچند با استقبال مقامات رسمی پاكستان مواجه شد اما با خشم و نفرت مردم مسلمان این كشورهمراه بود.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاكستان روابط كشورش با عربستان سعودی را «استراتژیك و استثنایی» خواند و گفت: تفاهم سیاسی مستحكمی میان ریاض و اسلام‌آباد وجود دارد. وی حتی از این هم پا را فراتر گذاشت و به روزنامه الحیات گفت: ما از سفر محمد بن سلمان، خرسند هستیم و پاكستان كشور دوم من است و این افتخاری برای ما است. این مقام رسمی پاكستان همان فردی است كه دو روز پیش نیز در كنفرانس مونیخ گفته بود كشورش حاضر به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. اما كیست كه نداند هدف از این شادمانی و تعارفات دیپلماتیك صرفا دست یافتن به دلارهای نفتی عربستان سعودی است. عمران‌خان، نخست‌وزیر جدید پاكستان با سفر به عربستان موفق شد وعده یك كمك ده میلیارد دلاری را از مقامات عربستان دریافت كند. حال گفته می‌شود سفر بن سلمان به پاكستان همراه با سرمایه‌گذاری این كشور به میزان
 12 تا 20 میلیارد دلار خواهد بود.
به همین دلیل، دولت پاكستان تدابیر امنیتی گسترده‌ای را برای مصون ماندن سفر بن سلمان اتخاذ كرده است. برای مثال برای حفاظت از «محمد بن سلمان، پنج حلقه امنیتی در مسیر حركت وی به سمت كاخ نخست‌وزیری تشكیل شد. بیش از 12 هزار نفر نیروهای امنیتی كه شامل محافظان شخصی بن سلمان می‌شود، حفاظت از وی را به عهده گرفتند. به مناسب ورود ولیعهد عربستان 21‌توپ شلیك شد و صدای آن در مناطق مختلف پایتخت پاكستان به گوش رسید. از آنجا كه اطلاعاتی نشان می‌داد برخی اشخاص قصد ایجاد ناامنی هنگام سفر ولیعهد عربستان را دارند، قانون ۱۴۴ اعمال شد. قانونی كه اجازه سوار شدن بیش از یك نفر روی موتورسیكلت را نمی‌دهد. این قانون همچنین مانع از تجمع بیش از پنج نفر تا زمان پایان سفر محمد بن سلمان می‌شود.
 استقبال سرد مردم
به گزارش العالم، با این‌كه خیابان‌ها برای ورود بن سلمان تزئین شده بود اما مردم برای استقبال از وی حضور پیدا نكردند و فقط معترضان بودند كه توسط نیروهای امنیتی سركوب می‌شدند. مقامات پاكستان به‌منظور ممانعت از برپایی تظاهرات علیه سفر ولیعهد عربستان به این كشور تدابیر سفت و سختی را علیه پایگاه‌های اجتماعی اتخاذ كردند. این تدابیر شامل طرح‌های پلیس برای بستن ۱۹ هزار صفحه در فیسبوك و ۲۰ هزار حساب در توییتر بود. قرار بود محمد بن سلمان روز شنبه به پاكستان سفر كند، اما این سفر به یكشنبه موكول شد. با این همه ساكنان شهر لاهور عصر روز جمعه تظاهراتی به راه انداختند و شركت‌كنندگان پلاكاردهایی در دست داشتند كه روی آنها شعارهایی علیه ولیعهد سعودی نوشته شده بود. در این پلاكاردها نوشته‌ها و تصاویری قرار داشت كه سیاست‌های محمد بن سلمان و نقش وی در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی و جنگ در یمن را محكوم می‌كرد. در بخشی از عكس‌ها نیز محمد بن سلمان به عنوان مرد محبوب ایالات متحده و اسرائیل نشان داده شده بود.
خبرگزاری اسپوتنیك اعلام كرد سفر دو روزه ولیعهد عربستان به پاكستان ممكن است تمدید شود. هتل‌های بزرگ پنج ستاره اسلام‌آباد و همچنین كاخ دولتی پنجاب برای اقامت وی كاملا تخلیه شده است. به گفته این منبع، در این سفر، ریاض 300 خودروی زره‌پوش‌شده از نوع لندكروز مجلل و 80 كامیون به اسلام‌آباد ارسال كرده است كه از این میان پنج كامیون صرفا لوازم شخصی و وسایل تمرین‌های ورزشی بن سلمان است.
 ریخت و پاش گسترده
رسانه‌های مختلف خبری به بررسی هزینه‌های هنگفت سفر دوروزه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به پاكستان پرداخته و نوشتند: تیم امنیتی بن سلمان كه متشكل از 2000 مامور است، از نقاط مختلف پایتخت پاكستان بازدید و ضمن بررسی اوضاع امنیتی، شرایط را برای سفر بن سلمان آماده کرده‌اند. علاوه بر این، ۸۰ كامیون كه حامل وسایل هیات ۱۱۰۰ نفره سعودی بودند روز دوشنبه وارد اسلام‌آباد شد. از این تعداد، پنج كامیون حامل لوازم شخصی بن‌سلمان شامل تجهیزات ورزشی، مبلمان و سایر وسایل او بود. بن سلمان در كاخ نخست‌وزیری پاكستان اقامت كرد. با این حال هشت هتل از جمله دو هتل مجلل پنج ستاره برای كاروان سلطنتی رزرو شده بود كه ارتش پاكستان وظیفه برقراری امنیت در این هتل‌ها را به عهده داشت.
یك روزنامه آمریكایی تأكید كرد ولیعهد عربستان سعودی با سفر آسیایی می‌خواهد از انزوای بین‌المللی خود بكاهد و به غرب نشان دهد همچنان در سطح بین‌المللی ذی‌نفوذ است. روزنامه آمریكایی وال‌استریت ژورنال در نوشتاری در این‌باره تصریح كرد، ولیعهد سعودی از طریق تور آسیایی خود می‌خواهد پیامی غضب‌آلود به غرب ارسال كند؛ چرا كه غرب، آن‌گونه كه این شاهزاده می‌خواست درباره جنایت ترور خاشقجی در كنسولگری سعودی در استانبول، سكوت نكرد و بن‌سلمان را متهم كرد دستور قتل وحشیانه این روزنامه‌نگار را صادر كرده است.