رسوایی رژیم‌های مرتجع در ورشو

رسوایی رژیم‌های مرتجع در ورشو


 نشست اخیر ورشو كه به دیدار برخی وزرای خارجه رژیم‌های مرتجع عرب با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز منجر شد رسوایی سیاسی بزرگی برای این كشورها به‌دنبال داشت. در نشست ورشو به در خواست آمریكا، عربستان و امارات مبلغ یك میلیارد دلار هزینه تشكیل این كنفرانس را پرداختند وبه هر كشوری كه در این كنفرانس شركت كرده بود مبلغ ده میلیون دلار كمك مالی كردند. پایین بودن سطح هیات‌های شركت‌كننده و بروز اختلاف میان كشورها بر سر موضوعات و بیانیه پایانی، خروجی قابل قبولی برای آمریكا، رژیم صهیونیستی و عربستان به همراه نداشت. به نظر می‌رسد هدف نهایی آمریكا از تشكیل كنفرانس ورشو در درجه نخست، شكستن تابوی رابطه سیاسی میان اسرائیل و رژیم‌های مرتجع عرب بود كه این تنها دستاورد كنفرانس ورشو بود.
قرار گرفتن بنیامین نتانیاهو در كنار وزرای خارجه چند كشور منزوی عرب رسوایی بزرگی برای این رژیم‌ها به‌همراه داشت كه بازتاب آن،  راهپیمایی‌های اخیر مردمی در چند كشور عربی علیه این دیدارها بود. بسیاری از نهادهای مردمی و حزبی در تونس، فلسطین، لبنان، الجزایر، عراق، اردن و یمن با صدور بیانیه‌هایی و شركت در راهپیمایی‌های مردمی دیدار غیرقابل توجیه وزرای خارجه چند كشور عربی با نخست‌وزیر اسرائیل در ورشو را به‌شدت محكوم كردند. در بیانیه‌های صادره از سوی نهادهای مردمی در كشورهای عربی، كنفرانس ورشو را یك شوی تبلیغاتی آمریكا برای عادی‌سازی رابطه میان رژیم‌های منزوی عرب با اسرائیل توصیف كرده‌اند. جنبش‌های جهادی فلسطین نیز دیدار وزرای خارجه كشورهای حوزه خلیج فارس با نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به‌شدت محكوم كردند و آن را خیانتی بزرگ به آرمان ملت فلسطین دانستند.
متاسفانه عربستان، امارات و بحرین همه امكانات مالی و سیاسی خود را در كنفرانس ورشو به كار گرفتند تا تابوی همراهی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شكسته شود. اما در نهایت این تلاش‌ها برای عربستان و امارات و بحرین نتیجه معكوس داشت زیرا افكار عمومی جهان عرب تحت هیچ شرایطی آماده پذیرش رابطه با اسرائیل نیست.
عربستان وامارات بیشترین بار مالی وسیاسی شوی مضحك ورشو را به‌عهده داشتند اما رژیم عربستان به دلیل سایه سنگین پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی نتوانست از جریان‌سازی‌های كنفرانس ورشو علیه ایران به سود خود و اسرائیل بهره‌برداری كند. لذا برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد كشورهای مرتجع عرب كه به‌صورتی شتاب‌زده قصد داشتند از رهگذر عادی‌سازی رابطه با اسرائیل از انزوا خارج شوند با چالش هویتی و فقدان مشروعیت در میان ملت‌های عرب مواجه شدند.
كنفرانس ورشو كه به‌صورت هدفمند قصد داشت با بهره‌گیری از دلارهای نفتی عربستان و امارات و نفوذ سیاسی آمریكا جنایات نتانیاهو را توجیه و ایران را منزوی كند با شكست مفتضحانه‌ای روبه‌رو شد. اما در این كنفرانس حقانیت جمهوری اسلامی در جهت دفاع از ملت مظلوم فلسطین برای ملت‌های عرب ثابت شد و تاریخ سر انجام بی‌رحمانه در باره رژیم‌های مرتجع عرب داوری خواهد كرد.