تبانی با تكفیری‌ها و خط و نشان برای اروپایی‌ها

تبانی با تكفیری‌ها و خط و نشان برای اروپایی‌ها

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در نخستین توییت دیروز خود از «آلمان، فرانسه، انگلیس و دیگر متحدان اروپایی» آمریكا خواست تا بیش از 800 زندانی داعشی را كه آمریكا در سوریه دستگیر كرده، تحویل بگیرند. وی در ادامه تهدید كرد كه « وگرنه مجبور خواهیم شد كه آنان را رها كنیم»! ترامپ همچنین در توییت دوم افزود: زمان آن است تا (كشورهای) دیگر قدم پیش‌نهاده و كاری را كه به‌خوبی توانایی آن را دارند، انجام دهند. رئیس جمهوری آمریكا همچنین وعده داد كه پس از پیروزی نهایی بر داعش، نیروهای آمریكایی را از سوریه خارج كند.
این در حالی است كه یك روز قبل از آن نیز روزنامه واشنگتن‌پست طی گزارشی از درخواست آمریكا از كشورهای اروپایی برای ارسال 1500 نیروی جدید به سوریه خبر داده بود. منابع آگاه به این رسانه گفتند در صورت موافقت اروپا با این خواسته، آمریكا حاضر است 200 نفر از نظامیان خود را برای كمك به این نیروها در شمال شرق سوریه نگه دارد. رسانه‌ها می‌گویند ارتش آمریكا در تدارك خروج كامل نیروهایش از سوریه تا پایان آوریل (10 اردیبهشت 1398) است و این موضوع، موجب نگرانی متحدان واشنگتن از پیامدهای ناخواسته این اقدام از جمله سرنوشت كردها شده است. در این میان آمریكا تلاش می‌كند با جایگزین كردن نیروهای اروپایی، سربازان خود را از سوریه خارج كند. دونالد ترامپ همچنین بر اروپایی‌ها فشار می‌آورد تا بقایای داعش را تحویل بگیرند. این افراد در پی توافقی كه بین نیروهای آمریكایی و نیروهای داعش در چند روز گذشته حاصل شد خود را تسلیم نیروهای كرد سوری در شهر الباغوز كردند. برخی منابع رسانه‌ای و بومی می‌گویند در قالب قرارداد غیرعلنی میان واشنگتن و داعش برای تسلیم حدود ۴۴۰ تروریست داعشی، ۲۰۰ داعشی كه در شهرك الباغوز حضور داشتند، به نیروهای سوریه دموكراتیك (قسد) تحویل داده شدند، پیش از این و در مرحله اول اجرای این قرارداد نیز ۲۴۰ تروریست با حمایت ائتلاف ضدداعش به خاك عراق منتقل شدند.
در همین رابطه برخی منابع خبری اعلام كردند آمریكا به صندوق‌های داعش در آخرین پایگاه آنها در حومه شرقی دیرالزور نیز دست یافته است. احتمال می‌رود این صندوق‌ها حاوی شمش‌های طلا و پول‌های به سرقت رفته در موصل عراق و مناطق مختلف سوریه باشد. توییت‌های اخیر ترامپ و فشار او بر اروپایی‌ها بیشتر برای سرپوش‌گذاشتن بر معاملات پنهان ائتلاف به رهبری آمریكا با تروریست‌های تكفیری در خاك سوریه
است.
آمریكا طی سال‌های گذشته بارها اثبات كرده است هرچند در ظاهر مدعی مبارزه با تروریسم و داعش بوده، اما در پشت صحنه با سران تروریست‌ها همواره مشغول داد و ستد بوده و رهبران شكست‌خورده این تكفیری‌ها را با هواپیماهای خود به شمال افغانستان منتقل كرده است. منابع خبری می‌گویند، اگر در این صندوق‌ها اسلحه بود، آمریكا آنها را به نیروهای سوریه دموكراتیك تحویل می‌داد، اما به احتمال قوی این صندوق‌ها حاوی مقادیری طلا و پول بوده و ائتلاف آمریكایی آنها را با هلی‌كوپتر به مكان نامعلومی منتقل كرده است.