ونزوئلا  مرزهای خود را بست

ونزوئلا مرزهای خود را بست


نیــــــــكلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در ادامه تلاش‌هایش برای جلوگیری از نفوذ آمریكا و متحدانش در كشور تصمیم گرفت مرز این كشور با برزیل را مسدود كند. وی درهمین رابطه، اقدام خوان گوآیدو، رهبر مخالفان را برای وارد كردن كاروان كمك‌های انساندوستانه به داخل ونزوئلا را تحریك‌آمیز خواند. مادورو در یك سخنرانی تلویزیونی گفت بستن كامل مرز ونزوئلا با كلمبیا را هم در نظر دارد.
 وی چندی پیش به ارتش ونزوئلا دستور داده بود یك پل مرزی مهم با كلمبیا به منظور جلوگیری از ورود كمك‌های خارجی را تحت كنترل خود داشته باشند. مادورو كمك‌های خارجی را یك اقدام تحریك‌آمیز و یك بازی بچگانه توصیف می‌كند و می‌گوید: هدف از ارسال این كمك‌ها پیش زمینه‌ای برای مداخله های نظامی آمریكا در ونزوئلاست.
با این حال، روز پنجشنبه اتاویوی رگوباروس، سخنگوی ریاست‌جمهوری برزیل اعلام كرد این كشور به ارسال هوایی كمك‌های انساندوستانه برای ونزوئلا به‌رغم صحبت‌های مادورو ادامه می‌دهد. او گفت: تا زمانی كه خوان گوآیدو بتواند كامیون‌هایی برای بار زدن این كمك‌ها بفرستد غذاهای فاسد نشدنی و دارو در شهر پاكارایمای برزیل انبار خواهد شد. گوآیدو اعلام كرده روز شنبه ( امروز ) قصد دارد كمك‌های انساندوستانه خارجی را وارد خاك ونزوئلا كند.
گوآیدو كه خود را رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا می‌داند، روز گذشته اقدام به امضای نخستین سند ریاست‌جمهوری خود به شماره ۰۰۱ كرد و به موجب آن اجازه تحویل كمك‌های انساندوستانه خارجی به ونزوئلا را داد. به گزارش اسپوتنیك، در متن این حكم كه از سوی صفحه توییتر خوان گوآیدو،  منتشر شده آمده است: من به عنوان فرمانده كل قوای ارتش ونزوئلا تصمیم خود را برای اجازه دادن به ورود كمك‌های انساندوستانه به داخل خاك ونزوئلا تأیید می‌نمایم و بنابراین به عناصر مختلف این نیروهای مسلح دستور می‌دهم هم راستا با این حكم اقدام كنند. گوآیدو امروز را برای ورود كمك‌های خارجی به ونزوئلا تعیین كرده و گفته است: به دنبال بسیج یك میلیون داوطلب برای شروع توزیع كمك‌ها میان نیازمندان است.
 از سوی دیگر، مادورو نیز دستور به توزیع هزاران بسته مواد غذایی به مردم مناطق ساكن مرز ونزوئلا با كلمبیا را داده است. گفته می‌شود امروز قرار است فرستاده ویژه آمریكا نیز به كلمبیا سفر ‌كند تا فرآیند تحویل كمك‌ها به ونزوئلا را پشتیبانی كند.